Gå til innhold

Navnebytte


Frøya*0803

Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte etternavn i forbindelse med bryllupet. Og et par dager etterpå reiser vi på bryllupsreise. Nå har ikke jeg vært i land som krever pass tidligere, og må derfor gå til anskaffelse av mitt første pass nå.

Men så tenker jeg sånn, at det er jo dumt å ordne seg et pass nå, som jeg må bytte ut med en gang på grunn av navneendringen. I tillegg til at jeg som mange andre her gjerne vil dra på bryllupsreisen med mitt nye navn.

Så det jeg grubler litt på er: skal jeg ordne navneendringen før bryllupet, sånn at jeg får det rette navnet på passet eller skal jeg bare reise med mitt gamle navn og få et nytt pass senere?

Det blir jo litt dumt i kirken, når presten tiltaler oss ved fullt navn, og vi har samme etternavn allerede, eller hva?

Hva syns dere? Hvordan gjør dere det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er det m presten som gjør det vanskelig kan du sikkert avtale med han at han sier pikenavnet ditt....??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den tanken slo meg. Men det spørs om jeg får med meg presten på å lyve i kirka.. :wink:

Men det skader jo ikke å spørre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

Vi har samme problemet, jeg tenkte også å bytte navn før bryllupet. Kirken deltar lenger ikke i den prosessen så en må sende søknad til folkeregisteret. Det er derimot ingen problemer med navneendring for samboere om en har vært registrert som samboer i minimum to år!

Vi får bare spørre presten om han kan si pikenavnet!

Må ha pass til bryllupsreisen og siden alt er bestilt i mitt nye navn, så får jeg heller bytte nå da!

Lykke til!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Måååå vi virkelig ha en ny tråd om dette navnebyttetullet..?!?!?

og kan dere ikke i det minste kutte ut uttrykket "pikenavn"..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og kan dere ikke i det minste kutte ut uttrykket "pikenavn"..?

Hva vil du vi skal kalle det da??

Barndomsnavn?

Jentenavn?

Foreldrenavn?

Døpenavn?

Barneetternavn?

Det-jeg-het-da-jeg-var-liten-navn?

Mitt-før-ekteskapelige-navn?

Det-som-jeg-ikke-vil-ha-lenger-navn?

Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

det bør jo matche det du vil kalle mannens navn før ekteskap.. kaller du det et "guttenavn" så kan du jo fortsette å kalle dette for et "pikenavn"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det oppe og avgjort. Det blir nytt navn på meg i nærmeste fremtid. Anitacath og Madden, takk for svar :D

 Hva vil du vi skal kalle det da??  

Barndomsnavn?  

Jentenavn?  

Foreldrenavn?  

Døpenavn?  

Barneetternavn?  

Det-jeg-het-da-jeg-var-liten-navn?  

Mitt-før-ekteskapelige-navn?  

Det-som-jeg-ikke-vil-ha-lenger-navn?

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Da er det oppe og avgjort. Det blir nytt navn på meg i nærmeste fremtid. Anitacath og Madden, takk for svar  :D  

:hoho:

bare le du..

jeg synes de som sier "pikenavn" i stedet for f.eks "døpenavn" er ganske latterlige..

i ordbruken ligger det nemlig en antakelse om at kvinner skal bytte navn når de gifter seg.. :hoho::hoho::hoho::hoho: jeg tror jeg ler meg skakk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heisann

Jeg var en av de trege jeg. Vi giftet oss i April i fjor og jeg tok min manns etternavn, men vi bestillte bryllupsreisen vår i mitt PIKENAVN siden jeg ikke hadde endret passet!!!!!! Jeg endret ikke passet før i November i fjor.

28+1 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde akkurat det samme problemet (vi skulle bytte til et felles etternavn begge to, dvs han oppga sitt guttenavn og jeg mitt pikenavn, alle fornøyd? :roll: ), og fant ut at vi byttet navn før bryllupet.

Vi skal rett på bryllupsreise etter bryllupet, og må derfor ha det nye navnet i passene våre.

Ble forresten overrasket over hvor raskt det gikk å få nytt navn, en uke tok det fra vi sendte inn papirene til forlkeregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...