Gå til innhold

Går det greitt å fryse parmesan ost?

gard

Anbefalte innlegg

Hei

Skal til Italia neste uke og jeg kommer nok til å bli fristet til å kjøpe med meg noe mat hjem :-) En kollega av meg fortalte at mora hans hadde vært i Italia og hun kom hjem med 3 kg parmesan og hun puttet den i frysen for at den skulle holde seg. Er det anbefalt å fryse ned parmesan? En ting jeg skal kjøpe er en stor pose med tørket porcini sopp...det er fantastisk å bruke i f.eks. risotto :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Parmesanost er helt kurant å fryse. Men del den op i passende porsjoner først, da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt med store stykker (2 kg.) parmesan fra Italia, men da har vi bare pakket den inn i matpapir og deretter tykk aluminiumsfolie og oppbevart den i kjøleskapet. Da holder den seg i flere måneder.

(Vi har også kjøpt tørket steinsopp, forresten, jeg er enig i at det er fantastisk godt i risotto!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp heller vakumpakkede store stykker (en 1/4 ost er ca 4,5 kilo). Jeg har også sett stykker på rundt 1-1,5 kg. Best før-datoen er vanligvis mange måneder frem i tid. Og den holder lenge etter den datoen også.

Hvis du fryser den, er den ok å bruke som rive-ost over pasta.

Men jeg synes konsistensen og smaken ikke blir helt riktig etter frysing, slik at den ikke lenger blir god som "kose-spise-ost".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil smaken holde seg hvis den blir revet først, så fyst?

Det ville jeg ikke gjort..sjansen for at det blir fuktig pga isrim er større.

Personlig hadde jeg ikke kjøpt flere kilo parmesan heller for å fryse ned. Parmesan varer i mange, mange måneder i kjøleskapet. Dama i min ostebutikk sier til og med at parmesan holder seg i romtemperatur i opptil 2 uker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva bør man oppbevare den i hvis man har den stående i kjøleskapet?

Som jeg skrev ovenfor er det lurt å pakke den inn i matpapir, og deretter tykk aluminiumsfolie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette er jeg så stor motstander av! Pramasanost er ferskvare!! Jeg har familie som bor i italia, og de vrir seg av de harde klumpene vi spiser her til lands.

gard: nyt heller fantastisk parmasan mens du er der, og ta med deg en liten klump hjem som du kan kose deg med den første tiden etter du har kommet tilbake! Ikke ødelegg god mat! Vakumpumpet vin holder seg i noen dager, men ikke mye lenger enn det. Se på det på den måten!

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for svar. Jeg gleder meg til å smake på osten der nede for å se omd en er mye bedre. Jeg får jo kjøpt ekte parmigiano reggiano her i Stavanger men hvor lange den har vært oppbevart er vanskelig å si. Får se om jeg tar med et lite stykke hjem iallefall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...