Gjest Gjest_Tone_* Skrevet 10. juli 2007 #1 Skrevet 10. juli 2007 Alle som har et forhold til noen MÅ lese "Menn er fra Mars, Kvinner er fra Venus" av forfatteren John Gray. Lær den og unngå unødvendige misforståelser som har ødelagt millioner av forhold gjennom tidene.
Jalp Skrevet 10. juli 2007 #2 Skrevet 10. juli 2007 OK, greit. Men hvis vi alle skal løpe og kjøpe boka, og deretter lese den, blir det ikke mye liv i denne tråden. Kan du ikke være vennlig å forsyne oss med noen tema/ problemsstillinger som vi kan diskutere ut fra?
Gjest Honkytonk Woman Skrevet 10. juli 2007 #3 Skrevet 10. juli 2007 He,he...Den har jeg visst lest for maaange år siden. Er det ikke den som handler om at "når menn er usikre på kvinnen trekker de seg tilbake til hulen sin..."?
Gjest væren75 Skrevet 10. juli 2007 #4 Skrevet 10. juli 2007 Leste denne boka for rundt 10 år siden . Gray definerer i denne boka endel fundamentale forskjeller som kan skape konflikter mellom kjønnene som han mener er så dyptgående at han velger å si at vi er fra forskjellige planeter . (Mars og Venus ) Det viktigste , som jeg kan huske , som stod i boka var om mannens hule vs at kvinner snakker + hvordan menn og kvinner gir gaver + mannen er fikser , kvinner diskuterer. Såvidt jeg kan huske , går mannen inn i hulen sin hvor han ønsker å være alene for å komme opp med en eller annen løsning hvis han har det vanskelig . Mannen foretrekker helst å være der inne alene og blir vred om kvinnen følger etter , han nekter videre å forlate hulen sin før han har gjordt seg ferdig der inne . I motsetning løser kvinnene sine problemer ved å diskutere dem igjennom . De liker å diskutere seg fram til de beste løsningene . Fritt oversatt innebærer dette at mens damer liker å diskutere problemer i forholdet eller andre problemer , trekker mange menn seg bort . (til hulen) En kan også se dette i møter med menn og kvinner hvor mennene gjerne har en fiks ferdig løsning å legge fram allerede på det første møtet , mens kvinner diskuterer mer på innledende møter . Derved virker uheldigvis kvinner mindre handlingsorienterte enn menn . Det med gaver tror jeg var noe sånt som at menn mener at det er størrelsen på gaven som viser hvor mye han bryr seg , ikke hyppigheten . Satt på spissen så betyr dette at han syntes han viser han bryr seg mer dersom han gir dere en diamantring til x antall kroner en gang hver 5 år , enn hvis han legger små søte romantiske dikt , kjøper blomster , lager små overraskelser for dere , på ukentlig basis . Damer mener at hyppigheten er viktigere enn størrelsen . Mannen er fikser , kvinner perfeksjonerer . Mannen fikser kun det som er i stykker , ikke fungerer , er ødelagt . Kvinnen liker å perfeksjonere , selvom en ting virker som den skal ser hun i større grad enn mannen etter hvordan det kan fungere bedre . Konflikten her ligger i at når kvinner bare vil forbedre ting i forholdet , huset ol hører mannen henne som at det er noe som er i stykker , ødelagt . Hvis det er noe med mannen selv dama vil optimalisere , hører mange menn det som at mannen selv har gått i stykker ! I motsatt fall oppfatter kanskje mange damer det som at mannen ikke bryr seg om å forbedre forholdet sitt , fordi mannen oppfatter det som at ting fungerer , men at det kan bli bedre . Mannens natur tilsier at han ikke gjør noe med ting før de er ødelagt . Boka er bra , og min bedre halvdel kjente seg veldig igjen .
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2007 #5 Skrevet 10. juli 2007 He,he...Den har jeg visst lest for maaange år siden. Er det ikke den som handler om at "når menn er usikre på kvinnen trekker de seg tilbake til hulen sin..."? Det værste en mann kan gjøre er å reagere anderledes en kvinnen forutsetter, da bryter helvete løs.
Rosalie Skrevet 10. juli 2007 #6 Skrevet 10. juli 2007 (endret) Og vi klarer oss helt fint uten den boka, ja. Merkelig hvordan folk klarte å holde sammen før den boka ble skrevet... "Livsviktig informasjon". Dør man dersom man ikke leser den..? Endret 10. juli 2007 av Wadjet
Gjest Bellatrix Skrevet 10. juli 2007 #7 Skrevet 10. juli 2007 Boka var grei nok, men den ble vel generaliserende.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2007 #8 Skrevet 10. juli 2007 Det er en morsom og intressant tankevekkende bok som man virkelig kan kjenne seg igjen i, selv om det til tider blir litt generaliserende (husk, det er skrevet av en amerikaner. De har et litt annet kvinne- og mannesyn enn oss i nordeuropa.) Hvis man plukker frem en slik bok når tålmodigheten og respekten er iferd med å gi etter for frustrasjon og sinne tror jeg man kan komme lettere igjenom en del konflikter i parforholdet. Det er en fin påminner om at menn og kvinner tenker og reagerer forskjellig. Boken kan absolutt anbefalles, men noen livsnødvendig bibel er det selvsagt ikke.
Gjest Gjest_Randi_* Skrevet 10. juli 2007 #9 Skrevet 10. juli 2007 Leste denne boka for rundt 10 år siden . Gray definerer i denne boka endel fundamentale forskjeller som kan skape konflikter mellom kjønnene som han mener er så dyptgående at han velger å si at vi er fra forskjellige planeter . (Mars og Venus ) Det viktigste , som jeg kan huske , som stod i boka var om mannens hule vs at kvinner snakker + hvordan menn og kvinner gir gaver + mannen er fikser , kvinner diskuterer. Såvidt jeg kan huske , går mannen inn i hulen sin hvor han ønsker å være alene for å komme opp med en eller annen løsning hvis han har det vanskelig . Mannen foretrekker helst å være der inne alene og blir vred om kvinnen følger etter , han nekter videre å forlate hulen sin før han har gjordt seg ferdig der inne . I motsetning løser kvinnene sine problemer ved å diskutere dem igjennom . De liker å diskutere seg fram til de beste løsningene . Fritt oversatt innebærer dette at mens damer liker å diskutere problemer i forholdet eller andre problemer , trekker mange menn seg bort . (til hulen) En kan også se dette i møter med menn og kvinner hvor mennene gjerne har en fiks ferdig løsning å legge fram allerede på det første møtet , mens kvinner diskuterer mer på innledende møter . Derved virker uheldigvis kvinner mindre handlingsorienterte enn menn . Det med gaver tror jeg var noe sånt som at menn mener at det er størrelsen på gaven som viser hvor mye han bryr seg , ikke hyppigheten . Satt på spissen så betyr dette at han syntes han viser han bryr seg mer dersom han gir dere en diamantring til x antall kroner en gang hver 5 år , enn hvis han legger små søte romantiske dikt , kjøper blomster , lager små overraskelser for dere , på ukentlig basis . Damer mener at hyppigheten er viktigere enn størrelsen . Mannen er fikser , kvinner perfeksjonerer . Mannen fikser kun det som er i stykker , ikke fungerer , er ødelagt . Kvinnen liker å perfeksjonere , selvom en ting virker som den skal ser hun i større grad enn mannen etter hvordan det kan fungere bedre . Konflikten her ligger i at når kvinner bare vil forbedre ting i forholdet , huset ol hører mannen henne som at det er noe som er i stykker , ødelagt . Hvis det er noe med mannen selv dama vil optimalisere , hører mange menn det som at mannen selv har gått i stykker ! I motsatt fall oppfatter kanskje mange damer det som at mannen ikke bryr seg om å forbedre forholdet sitt , fordi mannen oppfatter det som at ting fungerer , men at det kan bli bedre . Mannens natur tilsier at han ikke gjør noe med ting før de er ødelagt . Boka er bra , og min bedre halvdel kjente seg veldig igjen . Du virker som at du er bitter på menn, fodi du manipulerer innholdet i boken til kvinnens fordel alene. Dette som du skriver her var mye mer mannsfientlig enn det som står i boka. I følge deg står det at kvinnen alltid har rett rett, mens boka skriver at begge kjønn har mange sterke og svake sider, bare at det er på forskjellig vis.
Jalp Skrevet 10. juli 2007 #10 Skrevet 10. juli 2007 Det er ofte moro å diskutere ut fra generaliseringer. Dette med fiksing kontra perfeksjonering stemmer ikke på meg. Jeg fikser OG jeg perfeksjonerer. Spesielt innenfor de hobbyene jeg har, er perfeksjonering selve essensen. Dette med "hule" kjenner jeg igjen. Jeg klarer ikke eksistere uten denne hulen min. Jeg må ha et sted der jeg slipper å forholde meg til andre,- et tilfluktsrom der jeg kan dyrke hobbyene og la humla suse. Vi kjøpte oss ny bolig og flyttet inn ved juletider. Den nye boligen var selvfølgelig tilpasset dette behovet, og derfor har jeg idag et alldeles utmerket "musikkrom" med alt av tilbehør og kontorpult med pc. det betyr at vi unngår disse diskusjonene "MÅ de høyttalerne stå der"? Hun kan se på Hotel Cæsar eller Frustrerte fruer, og jeg kan høre/ spille musikk. Et glimrende arrangement som gjør at vi slipper å "bruke opp" hverandre. Dette med refleksjon og prosessorientert problemløsning er etter min mening noe som kvinner ikke har monopol på. Det kommer mye an på, men i jobben min anvender vi begge typer besluningsprosesser avhengig av problemets art. Typisk for min etat er at vi ofte må ta beslutninger raskt og på den måten blir vi veldig løsningsorienterte. Men når det ikke haster og utfordringen er kompleks, tar vi oss mer tid til prosess og refleksjon. Og det er etter min mening uavhengig av kjønn.
Gjest Bellatrix Skrevet 10. juli 2007 #11 Skrevet 10. juli 2007 Sånn er det hos oss også, Jalp. Mannen er fikser og perfeksjonist. På grensen til petimeter. Jeg er mer typen som tenker at det er ikke noe vits i å fikse noe som ikke er ødelagt. Men han trenger "hulen" sin. Når det gjelder prat så er vel jeg den som prater mest om følelser, mens han kan skravle meg i senk om temaer han brenner for.
Gjest David John jr Skrevet 10. juli 2007 #12 Skrevet 10. juli 2007 Leste denne boka for rundt 10 år siden . Gray definerer i denne boka endel fundamentale forskjeller som kan skape konflikter mellom kjønnene som han mener er så dyptgående at han velger å si at vi er fra forskjellige planeter . (Mars og Venus ) Det viktigste , som jeg kan huske , som stod i boka var om mannens hule vs at kvinner snakker + hvordan menn og kvinner gir gaver + mannen er fikser , kvinner diskuterer. Såvidt jeg kan huske , går mannen inn i hulen sin hvor han ønsker å være alene for å komme opp med en eller annen løsning hvis han har det vanskelig . Mannen foretrekker helst å være der inne alene og blir vred om kvinnen følger etter , han nekter videre å forlate hulen sin før han har gjordt seg ferdig der inne . I motsetning løser kvinnene sine problemer ved å diskutere dem igjennom . De liker å diskutere seg fram til de beste løsningene . Fritt oversatt innebærer dette at mens damer liker å diskutere problemer i forholdet eller andre problemer , trekker mange menn seg bort . (til hulen) En kan også se dette i møter med menn og kvinner hvor mennene gjerne har en fiks ferdig løsning å legge fram allerede på det første møtet , mens kvinner diskuterer mer på innledende møter . Derved virker uheldigvis kvinner mindre handlingsorienterte enn menn . Det med gaver tror jeg var noe sånt som at menn mener at det er størrelsen på gaven som viser hvor mye han bryr seg , ikke hyppigheten . Satt på spissen så betyr dette at han syntes han viser han bryr seg mer dersom han gir dere en diamantring til x antall kroner en gang hver 5 år , enn hvis han legger små søte romantiske dikt , kjøper blomster , lager små overraskelser for dere , på ukentlig basis . Damer mener at hyppigheten er viktigere enn størrelsen . Mannen er fikser , kvinner perfeksjonerer . Mannen fikser kun det som er i stykker , ikke fungerer , er ødelagt . Kvinnen liker å perfeksjonere , selvom en ting virker som den skal ser hun i større grad enn mannen etter hvordan det kan fungere bedre . Konflikten her ligger i at når kvinner bare vil forbedre ting i forholdet , huset ol hører mannen henne som at det er noe som er i stykker , ødelagt . Hvis det er noe med mannen selv dama vil optimalisere , hører mange menn det som at mannen selv har gått i stykker ! I motsatt fall oppfatter kanskje mange damer det som at mannen ikke bryr seg om å forbedre forholdet sitt , fordi mannen oppfatter det som at ting fungerer , men at det kan bli bedre . Mannens natur tilsier at han ikke gjør noe med ting før de er ødelagt . Boka er bra , og min bedre halvdel kjente seg veldig igjen . :kaffe: Det jeg lurer på er om det nå er sant at kvinner vil perfeksjonere - ting i huset - hvorfor bare gjør de det ikke - istedet for å forvente at det er en mann som skal utføre aktivitetene? Det er jo kommunikasjonen som fører til konflikt, neppe det at ting blir perfeksjonert. Menn flest vil jo ikke en gang legge merke til det !!!
Gjest væren75 Skrevet 10. juli 2007 #13 Skrevet 10. juli 2007 Du virker som at du er bitter på menn, fodi du manipulerer innholdet i boken til kvinnens fordel alene. Dette som du skriver her var mye mer mannsfientlig enn det som står i boka. I følge deg står det at kvinnen alltid har rett rett, mens boka skriver at begge kjønn har mange sterke og svake sider, bare at det er på forskjellig vis. Ja , nå er det jo slik engang at en tolker det man leser . Jeg er ikke bitter på menn , og jeg har iallefall ikke selv noen opplevelse av at det jeg skrev over i det hele tatt ER til fordel for noen av kjønnene , det er bare forskjellige måter å være på , tenke på etc . Ingen av dem er bedre eller riktigere enn den andre måten , men det er en fordel å være klar over at forskjellene eksisterer siden det da blir enklere å "spille på lag" .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå