Gå til innhold

Nytt etternavn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man flytter får man adressekort av posten, men hva nå?

Hvor begynte dere?

Har tatt kontakt med banken, men hva med alt det andre...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, de du kjenner kan du jo si det til. (Familie og venner tenker jeg på) Ja, alle som var tilstede i bryllupet vårt vet det i alle fall, jeg ble jo presentert med mitt nye navn under middagen.

Banken er greit, nytt førerkort bestiller, nytt pass før du skal ut og reise.

Bokklubber, postordrefirma etc har ofte en "min side" du kan gå inn og oppdatere. Til tider har også strømselskap, telefonselskap etc også det. I alle fall har de nesten alltid en web-side med en "kontakt oss" løsning, send dem en mail med kundenummer og nytt navn?

På jobb gir du beskjed til lønnskontoret, evt personal. (studiekontoret om du er student)

Og de du da har glemt, de tar du etterhvert som du får post fra dem (posten kommer helt sikkert frem selv med ditt gamle etternavn, i alle fall en god stund) eller på andre måter kommer i kontakt med dem.

Skal til på samme runden selv, så snart jeg kommer hjem fra bryllupsreise, men jeg har vært noe treig med å melde adresseendring også (vi flytta i fjor sommer, men har bare forlenga ettersendinga fra posten...) så jeg får ta to ting på en gang enkelte plasser....

Gjest Gjest_therese_*
Skrevet

dytter denne opp.. lurer på noen ting.. hvor lenge før sier man i fra... sitter og skriver timeliste på sommerjobben min. sender den inn en uke før jeg bytter navn. skal jeg skrive mitt nye eller det jeg har nå.

hva med pass når man reiser på bryllupsreiser to dager etter bryllupet. ? huff for noe styr.

Skrevet
hva med pass når man reiser på bryllupsreiser to dager etter bryllupet. ? huff for noe styr.

Man må ha pass i samme navn som reisen er bestilt i. Så dersom du vil ha passet i ditt nye navn til bryllupsreisen er jeg redd du må skifte navn en stund før bryllupet. (får ikke pass uten legitimasjon og erklæringen på at du har skiftet navn) Men det er jo et alternativ å reise i ditt gamle navn dersom du har pass fra før. Jeg hadde ikke det, så jeg har allerede hatt nytt navn en stund enda jeg ikke skal gifte meg før om 2 uker. Men jeg begynner ikke bruke det før etter jeg er gift..

Skrevet

Får ikke pass før navneendringen er oppdatert i folkeregisteret nei, så pass; reis i gammelt navn om du har gyldig pass, eller bytt navn før bryllupet (så lenge det ikke er et beskyttet navn er ikke det noe problem) og få nytt pass.

Angående lønningsgreier, det ville jeg ikke stressa med. Send inn med det navnet du har når du skriver den. Gi beskjed om navneendring ved første mulighet etter navneendring. (I mitt tilfelle sendte jeg mail til lønnskontoret i dag om endret navn... og jeg byttet faktisk formelt navn 4. juni (nettopp for å få nytt pass før bryllupsreisen...) og har fått lønn to ganger siden det, uten at jeg tar det så tungt... Jeg begynte ikke å bruke navnet før 23. juni, og da hadde jeg allerede gått på ferie, så i dag var første dagen etter ferien, og da varslet jeg lønnskontoret.

Nytt sertifikat og pass har jeg fått, bankkort, og NSB-kort gjenstår, i tillegg til å oppdatere de som ikke henter opplysninger rett fra folkeregisteret... Det ordner seg. (Bekreftelsen på navneendringen bærer jeg i lommeboka inntil videre, just in case. Men selv ikke passkontoret var interessert i den, de hentet det uansett fra folkeregisteret direkte.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...