Gå til innhold

apørsmål om finn.no og payex eller noe.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lurer_*
Skrevet

jeg registrerte meg for en stund siden på finn.no for å selge noen klær. nå etter 3-4 uker vil ei kjøpe noe, men hvordan går jeg frem?

setter hun inn penger på kontoen via payex eller noe? Og må jeg være registrert der, eller er det bare for kundens sikkerhetsskyld?

noen som selger der og vet? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=p/gen/about-outside

Først og fremst er det greit å vite hva Paypal er og hvor det kommer fra.

Paypal er et betalingskonsept utviklet i samarbeid med ebay (www.ebay.com) for å gjøre auksjonshandel sikrere for både selgerne og kjøperne. Det har i den senere tiden også blitt utvidet til et internasjonalt betalingssystem for alle med en epostkonto i sitt navn.

Slik får du deg en paypalkonto;

Det er gratis å lage seg en paypalkonto og det tar omtrent tre minutter å ha den klar for betaling (avhengig av hvor rask du er å skrive).

For å lage seg en Paypalkonto går du til siden www.paypal.com .

Derfra gjør du som følger:

Du trykker på linken; Sign up now.

Så velger du "For Online Shoppers", dette fordi de andre kontoene koster penger, og du vil mest sannsynlig aldri få bruk de tjenestene som tilbys der.

NB!: Husk å skrive opp Norway som landet du bor i, ellers kan du risikere å få en mer eller mindre uhyggelig mail fra paypalfolka...

Deretter er det standardregistreringen med navn, adresse osv.

Når du har gått gjennom dette har du selve paypalkontoen, men den kan ikke brukes enda, du må nemlig registrere et(eller flere) bankkort.

Dette føres du videre til etter personregistreringen.

Da er det bare å plotte inn informasjonen om kortet ditt.

Nå har du en konto som er klar for bruk, men du har allikevel ikke en fullverdig paypalkonto. Du er nemlig ikke verifisert. Dette er ikke en nødvendighet, men kan i mange tilfeller være en fordel. Det er nemlig en del selgere på ebay som ikke godtar utenlandske bud om en ikke er verifisert (faren for svindel).

Du har også en grense på mengden penger du kan bruke, og selv om denne er ganske høg, 1000 dollar, så brukes pengene fort opp. (ebay har alt!)

Hvorfor 1000dollar? og hva skjer når denne grensen er nådd?

Paypal har laget en grense på 1000 dollar på uverifiserte kontoer, dette er da for å hindre missbruk(kort som er stelt osv). Etter 1000 dollargrensen må du la paypal trekke et lite beløp (1,33dollar), dette kommer opp på kontoutskriften din i lag med et lite nummer. Dette nummeret kan du bruke til å verifisere kontoen din. Du har da vist at du har tilgang til nettbanken eller en eller annen form for kontoutskrift. Dermed viser du at du er opprinnelige eier eller den som har tilgang til all info om kontoen.

Etter at du har verifisert kontoen din kan du bruke tilnemnet ubegresede midler så lenge du har nok penger på kontoen din.

Skrevet

Veldig godt og nyttig svar, minna73, men hun spurte som selger ;) .

Nå skriver jeg imidlertid ikke her for å påpeke dette, men for å følge med siden jeg lurer på det samme og er for lat til å finne det ut selv :ler:

Kanskje du vet det også?

Gjest Gjest
Skrevet

Paypal ble som nevnt utviklet med eBay, og der er det slik at hvis man kjøper noe og blir misfornøyd/lurt, så dekker Paypal tapet hvis man har betalt på den måten. Mener jeg å ha lest.

Men hvis man bruker paypal til en handel på finn.no så har vel kjøper og selger ingen slik garanti? Eller?

Skrevet

Det er ikke relevant for paypal om den opprinnelige annonse er posted på finn.no eller andre steder. Nettsider som finn.no er kun et bindeledd mellom kjøper selger hvor en kan tilby sine varer. Selve transaksjonen er uavhengig finn.no. M.a.o du har de samme rettigheter på paypal uansett. Selve handelen skjer når du overfører penger eller mottar disse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...