Gå til innhold

Innetider for 15 åring

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vår datter på 15 år må være inne senest kl 23. Ved spesielle anledninger kl 24. Hun synes det er alt for strengt. Noen venninner har det strengere. Noen får være ute halve natten. Hun begynner i 10 klasse. Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Karen_*
Skrevet

Min sønn er også 15, - vel, han blir 16 nå i sommer, da. Nå i ferien får han nok temmelig frie tøyler .. men jeg må alltid ha ham inn før jeg legger meg - event. om storebroren er hjemme, så venter han på ham ..

Her er de en stor gjeng som sparker fotball til langt på natt - eller så sitter de hjemme hos en av dem og ser på film .. Jeg vet alltid hvor han er .. men en her i huset skal alltid kontrollere at han kommer hjem før vi legger oss.

Gjest Lentic
Skrevet

Synes kanskje det var litt strengt, men det kommen an på hva hun gjør, hvor hun er osv.

Uansett kan det være vanvittig leit å være blant de første som må gå hjem. Du vil selvsagt det beste for datteren din; at hun skal være trygg osv. Spørsmålet er om man ikke risikerer å gjøre større sosial skade ved å tvinge barnet inn tidlig mens de andre er ute og har det gøy. Nå om sommerferien er det jo ikke skole, så man slipper å tenke på det. Er det egentlig så farlig om hun er litt lenge ute i sommernatten?

Skrevet

Min 15 åring får lov å være ute til kl 22.00 når det er skole dagen etter. På fredager er hun på ungdomsklubben, den stenger kl 23.30 så da får hun være der til stengetid.

Nå i ferien får hun være ute til mellom 23.00 og 23.30.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar. Veldig greit å få vite hva andre praktiserer. Hadde nok ikke vært så bekymret for henne hvis hun var i nærområdet eller hjemme hos venner jeg kjenner. Hun har mange venner og en del av dem bor ikke i vår bydel. Noen har jeg aldri hilst på. Hun er ganske uredd, ukritisk og utforskende. Det har også vært noen skremmende hendelser. En gang var hun pasasjer i en bil som ble totalvrak. Heldigvis fikk ingen alvorlige personsakder. En annen gang ble hun banket opp av en jentegjeng på åpen gate. Da kom politiet med blålys. Jeg måtte møte henne hos politiet og være tilstede under avhøret. Jentene er av utenlandsk opprinnelse og jeg er redd for hevnaksjoner fra andre i miljøet. Det har skjedd flere slike overfall av unge jenter. Straffesaken er ennå ikke avsluttet.

Det jeg er lettet over er at hun tar avstand fra stoff og har aldri vært beruset eller full. Men merker at perioden mellom barn og voksen er vanskelig for meg som mor. Vanskelig å finne en balanse mellom å passe på henne og å gi henne frihet. Det går vel stort sett bra?

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe rart du er redd for henne etter det du har opplevd.

Nå bor vi på bygda så det er vel ikke riktig så "farlig" som i byen. Jeg kjenner heller ikke alle vennene til dattera mi. Vi har hatt en kjip episode da hun drakk seg dritings. Jeg hadde ikke trodd det om henne, så naiv var jeg. Men nå vet jeg bedre. Hun var ikke mye tøff da jeg kom å hentet henne, der hun hang over et gjerde og spydde. Etter det har jeg blitt litt strengere med hvem hun får overnatte hos.

Gjest Lentic
Skrevet

Skjønner bedre at du er bekymret etter siste innlegg. Det er trist at hun har opplevet sånne ting; desverre er sånne episoder blitt en del av livet for mange. Samtidig er det viktig at du ikke lar henne lide for andres dårlige oppførsel. Du har jo rett i at det stort sett går bra.

Det er jo en del som flytter hjemmefra når de er 15-16 år og må klare seg selv, så det er jo ikke snakk om små barn. Uansett gjelder det å få til en overgang med mer og mer frihet på veien mot myndighetsalderen. Jeg synes at når en person blir 18 år bør h*n i realiteten ha blitt behandlet som myndig av foreldrene en stund sånn at overgangen ikke blir for stor.

Men du kjenner din egen datter best. Lykke til!

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Jeg var nok også naiv inntil for et år siden. Nå ser jeg farer overalt. Men har erfart at det er utrolig mye liv og viljestyrke i den jenta. På godt og vondt. Utrolig nok er hun fortsatt naiv til tross for det hun har opplevd. Enig i at vi må forberede dem på livet som voksne. De må lære å passe på seg selv og ta ansvar for seg selv. Jeg er bare så redd for at hun ikke skal klare det. Er så redd for at det skal skje henne noe. I kveld er hun på Metallica konsert. Hun fikk egentlig ikke lov til det heller. Men fikk tak i en billett til 100 kroner og dro likevel. Nå er jeg bekymret for det...

Gjest Apple- på jobb
Skrevet
...Hun fikk egentlig ikke lov til det heller...og dro likevel. Nå er jeg bekymret for det...

Jeg føler med deg, trådstarter, det er vanskelig med tenåringer! Det høres på meg ut som jenta di trenger konsekvenser. Hun dro uten lov, det burde merkes, f.eks. ved at privilegier forsvinner.

Det går vel stort sett bra, sier du, og det er jeg enig i, det gjør stort sett det. Men vil du ta sjansen på at jenta di er en av dem det ikke går bra med? For det er dessverre noen av dem også. Kanskje du skulle sette deg ned og ta en prat med henne? Rose henne masse for de tingene hun gjør riktig (ikke røyke, drikke, komme inn når hun får beskjed om det osv.), så kan dere sammen bestemme hva som skal skje hvis hun ikke kommer hjem når hun skal, lyver, drikker osv. En 15-åring vet hva som er fornuftig (selv om det ikke alltid virker sånn... :roll::ler: ), og når du understreker igjen og igjen at det er fordi du er glad i henne at hun må ha regler, så er hun egentlig (veldig langt inne...) glad for det. Konsekvenser kan f.eks. være strengere innetider en kort periode, ingen tv en periode osv., - du vet hva som betyr noe for henne.

Krysser fingrene for dere, det vil helst gå bra! :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...