Birgitte Skrevet 9. juli 2007 #1 Skrevet 9. juli 2007 Det er jo høysesong nå, og jeg nyter hvitvin mer enn noen gang tidligere. Men det blir fort til at man finner sine favoritter og dermed stivner litt der ... Kan dere anbefale noen gode flasker? Aller helst sånne som er gode uten særlig annet følge enn sol og varme og kanskje litt romantikk i lufta ...
Gjest Deception Skrevet 9. juli 2007 #2 Skrevet 9. juli 2007 Ingen spesifikke tips, men det meste innen (petit) chablis og sancerre kan anbefales på det varmeste. I tillegg liker jeg gjerne tørre rieslinger fra Alsace, sånn som Dopff&Irion Riesling eller Trimbach Riesling. Hvis du vil ha noe som er alkoholsvakt og lett perlende, men friskt og ikke søtt/klissete, finnes endel gode vinho verde-viner. Disse har en alkoholprosent på ca 8-9. Og rosévin er heller ikke så dumt; favoritten min heter Rosaura og er italiensk. Pris ca 125, mener jeg å huske. Det ble visst noen tips allikevel.
Floja Felíz Skrevet 10. juli 2007 #3 Skrevet 10. juli 2007 Jeg liker veldig godt Dr. Loosen Riesling Kabinett. Marqués de Cazeres er også god, den gjorde seg i alle fall kjempebra i sola på verandaen i helga.
Gjest Tabby Skrevet 10. juli 2007 #4 Skrevet 10. juli 2007 Viner av typer soave (classico) og chardonnay er også bankers. Jeg synes Soave er best. De ligger vel ikke galt an i pris de heller.
Gjest _Leela_ Skrevet 10. juli 2007 #5 Skrevet 10. juli 2007 Testet en 3l i helga som jeg falt helt for (fikk den anbefalt på polet), akkurat sånn jeg vil ha hvitvin, passet iallefall til reker og kosedrikking: Collection Frithjof Nicolaysen Grüner Veltliner 2006, Weinviertel, Østerrike. Håper den finnes i flasker også...
Gjest Blondie65 Skrevet 10. juli 2007 #6 Skrevet 10. juli 2007 Det kommer vel litt an på hva du liker. Dersom du liker det søtt og friskt kan en hvilken som helst Dr.Loosen anbefales, og her er det slik at jo dyrere jo bedre smak. En god alround og anstendig priset hvitvin er Domaine Du Tariquet - såvidt jeg husker fås denne også som kartong. Denne er ikke søt, den er halvtørr. God til rekene og god på vorspielet på terrassen.
Gjest piaf Skrevet 10. juli 2007 #7 Skrevet 10. juli 2007 Jeg liker Sancerre, særlig denne her - fungerer både på egenhånd og til fisk/skalldyr, både lette og litt tyngre og kraftigere sjømatretter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå