Gå til innhold

Blitt flink til å trene, men har lagt på meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiser akkurat som før, men kanskje litt sunnere. Likevel har jeg lagt på meg i form av fett både på magen, rompa og lårene. Skjønner ingenting..

Jeg har stort sett trent spinning, men også litt "stram opp". Tipper at jeg i snitt har trent 3 ganger i uka de siste to månedene. Fått merkbart mye bedre kondis.

Jeg hadde håpet på å gå ned 3-5 kg, istedet føler jeg at jeg har est ut og blitt blubbete :tristbla:

Jeg er veldig glad i mat og i og med at jeg ikke spiser så veldig mye fra før, så er jeg svært motvillig i forhold til å kutte ned på matinntaket.

Noen som har opplevd det samme og/eller har noen tips til meg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler deg å skrive ned hva du spiser og hvor mye du spiser hver dag i ei uke. Så får du en oversikt over matinntaket.

Hvis du har gått opp i vekt er noe av det helt sikkert muskler også, ikke bare fett.

Gjest Kristin_
Skrevet

Tell kalorier, tell kalorier, tell kalorier. Hvis du har lagt på deg, er du nok i kalorioverskudd. En vanlig feil folk gjør er å feilvurdere hvor mye mat man trenger, og gjerne også overkompenserer for treningen matmessig. Å spise "sunt" er som kjent ikke det samme som å spise mindre kalorier enn man forbruker, som er et must for å gå ned i vekt.

Hvis ikke du er i kalorioverskudd kan det være hormoner eller likn som gjør at du binder vann i kroppen.

Skrevet

Huff. Jeg har helt angst for å telle kalorier. Hadde anoreksia som tenåring og etter jeg ble frisk igjen har jeg kuttet helt ut å telle kalorier og veie meg. Vet faktisk ikke om jeg har lagt på meg, men det kjennes sånn ut på klærne (og ser sånn ut i speilet). Jeg spiser akkurat som før dvs. akkurat det jeg har lyst på. Så hvorfor legger jeg på meg nå???

I dag har jeg spist:

Frokost: Havrefras med lettmelk

Lunsj: En baguette med ost og skinke fra Big Bite (uten majonaise)

Middag: Koljekaker (1 1/2), en dasj potetmos og gulrøtter. Litt hollandaise (ja vet at det er fy-fy, så jeg tok veldig lite)

Så trente jeg spinning nettopp og tok en smoothie som de selger der etterpå for jeg var helt ferdig etter treningen i dag og kjenner en forkjølelse komme.

Av drikke har jeg fått i meg: MASSE vann, en halv kopp kaffe, et glass eplejuice.

Før jeg legger meg kommer jeg kanskje til å spise en brødskive eller to og et glass melk.

Dette er en ganske normal dag sånn matmessig. Pleier å spise en del kyllingsalat til lunsj da istedet for baguetten.

Høres dette ille ut?

Skrevet

Jeg synes det høres lite ut (hva med mellommåltider?), men nå vet jeg ikke hvor høy du er og hvor mye du veier. Er du sikker på at det ikke bare er en psykisk vektøkning? Sånn har jeg det også av og til. Føler at jeg ser større ut i speilet, men så er det bare noe jeg innbiller meg. Det beste er kanskje å hoppe på vekta og sjekke.

Skrevet

Jeg tror du spiser for lite! Om du trener 3 ganger i uken, må du spise mer enn det. Jeg ville spist 5 måltider. Holdt meg unna hvetemel og "fjøsfett" (melk og ost osv)

Gjest Kristin_
Skrevet
Huff. Jeg har helt angst for å telle kalorier. Hadde anoreksia som tenåring og etter jeg ble frisk igjen har jeg kuttet helt ut å telle kalorier og veie meg. Vet faktisk ikke om jeg har lagt på meg, men det kjennes sånn ut på klærne (og ser sånn ut i speilet). Jeg spiser akkurat som før dvs. akkurat det jeg har lyst på. Så hvorfor legger jeg på meg nå???

Jeg skjønner godt at du ikke vil hoppe på vekten med den bakgrunnen ja. Bare tenk på det at det å ha en "feit dag" eller fem faktisk ikke betyr at man har lagt på seg. Jeg har følt det sånn mange ganger, og en kjapp tur på vekten har avkreftet det nesten samtlige ganger. Men jeg skjønner selvsagt at det ikke er noe du bør gjøre. Bare vit at det er ikke sikkert at vektoppgangen er reell, mye av det sitter i hodet, og med bakgrunn i spiseforstyrrelser er sjansen for noe sånt enda større.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei. Takk for svar.

Jeg tror nok at jeg bare hadde en "feit uke" hvor jeg kanskje var ekstra oppblåst/mye vann i kroppen. Ikke vet jeg, men det gikk over hvertfall. Tror fortsatt ikke at jeg har gått ned, men heller ikke opp. Det er ikke noe absolutt must for meg å gå ned. Hovedmålet mitt er egentlig bare å få en sunnere kropp. Jeg har latt meg selv nærmest forfalle i et par år blant annet pga mye skole/jobb og stress. Nå har jeg litt etter litt blitt flinkere. Jeg synes jeg ser resultater denne uken. Har begynt å bytte ut noen av spinning timene med stram opp og body pump. De er jammen effektive! Synes kroppen virker fastere allerede (ikke mindre).

Når det gjelder matinntaket så spiser jeg ikke noe spesielt mye. Jeg er relativt liten, så det begrenser seg litt der i forhold til hvor mye mat jeg orker. Men jeg spiser stort sett akkurat det jeg har lyst på og jeg spiser meg mett hver gang. Jeg er veldig glad i god mat :)

Skrevet

ja, du spiser lite. Men det du spiser inneholder mye kalorier, og hvertfall det du drikker... eplejuice og melk. Hold deg til ett glass om dagen om du virkelig må ha..

prøv å få i deg renere mat i hvert måltid. baguett er ikke mye bra, jeg tipper den lunsjbaguetten inneholder mellom 3-400kcal. Det er mye.

du kunne fått i deg noe mellommåltid og følt deg mett istedenfor å drukket kalorier.

beveger du deg lite på jobb*?

Skrevet
ja, du spiser lite. Men det du spiser inneholder mye kalorier, og hvertfall det du drikker... eplejuice og melk. Hold deg til ett glass om dagen om du virkelig må ha..

prøv å få i deg renere mat i hvert måltid. baguett er ikke mye bra, jeg tipper den lunsjbaguetten inneholder mellom 3-400kcal. Det er mye.

du kunne fått i deg noe mellommåltid og følt deg mett istedenfor å drukket kalorier.

beveger du deg lite på jobb*?

Seriøst?? Kan man ikke drikke et par-tre glass melk/juice med god samvittighet?

Alt med måte er mitt motto...

Skrevet

Dagens mat og drikke:

Frokost: Havrefras med lettmelk.

Lunsj: Fin baguette med egg og tomat (og majonaise)

Middag: Meksikansk gryte med et halv grovt rundstykke. Drikke: to glass tynn jordbærsaft.

Ellers: masse vann, en halv kopp kaffe, to kopper solbærte med to sukketter i hver, en kopp grønn te

(Kjenner en forkjølse komme, så derfor drikker jeg en del te.)

Nå skal jeg trene.

Så blir det havregrøt eller et rundtsykke før leggetid. Sikkert melk eller juice til drikke.

Skrevet

Det ser ut som om du spiser for lite, for sjelden og den maten du spiser gir deg ikke så mye næring.

Prøv å sette opp en dagsplan for måltider der det går absolutt max 4 timer mellom hvert måltid. Helst ikke mer enn 3 timer. Bytt ut lyse baguetter med grovt grovt brød, f.eks. dansk rugbrød. Spis både kjøtt, fisk og ost på skivene og ha grønnsaker i tillegg. Grønnsaker kan du fråtse i. Sørg for å spise litt frukt også. Du bør ha min. 5 måltider om dagen. Ferdige frokostblandinger fra butikken er som oftest full av sukker. Lag heller frokostblanding selv.

Skal man få max utbytte av treningen så må man gi kroppen næring både før og etter. Planlegger man måltidene før trening nøye og velger sunne matvarer så yter man atskillig mer på trening også.

Dette har jeg fått erfare selv. Stort sett trener jeg på ettermiddagen før middag. Da har jeg fått i meg 4 -5 måltider allerede. Så tar jeg en banan e.l. rett etter trening, middag når jeg kommer hjem og kanskje noe senere på kvelden også. Det er også viktig å kontrollere størrelsene på alle disse måltidene.

Skrevet

Kan si meg enig i at jeg spiser for dårlig mat i forhold til ernæring. Blir mye lettvindt pga dårlig tid. Jeg fatter ikke hvordan man skal rett 5 måltider... Når spiser dere da?

Jeg spiser til følgende tider (ca.): 0740, 1130, 1600 og 2100. Jeg trener som oftest (ca. 1 times økt) mellom kl 1700 og 2000. Kveldsmaten er den eneste jeg føler at jeg har god tid til å forberede. Frokost har jeg aldri vært glad i, så det er såvidt havrefrasen (eller Cherios, "god dag" eller fitness n' fruits) går ned. Lunsjen må jeg som oftest hive i meg for jeg blir avbrutt hele tiden av telefoner mm. Jeg har som oftest ikke mulighet til å gå ifra jobben. Når det er tid for middag er både sambo og jeg veldig sultne og vi har som oftest planer rett etter middagen, så det bør gå kjapt.

Noen forslag til forbedringer? Evt. sunne middagstips som går kjapt å lage?

Skrevet (endret)
Seriøst?? Kan man ikke drikke et par-tre glass melk/juice med god samvittighet?

Alt med måte er mitt motto...

Hvis du skal ned i vekt må unødvendige kalorier bort. Juice er unødvendige kalorier.

Endret av Quirky
Gjest Blondie65
Skrevet

Bytt ut frokosten med youghurt med selvlaget frokostblanding istedet. F.eks. kjøp inn havregryn, kli og rosiner og spis det sammen med et beger youghurt. Frokostblandingen lager du klar i en boks slik at den blir akkurat like lettvting som den ferdige sukkerbomben.

Lunsj: Ha en pakke knekkebrød, ost og leverpostei stående på jobben. Knekkebrødet skal være grovt og det kan gjerne være Wasa Mulitgrain (som gir mye protein). Hvis du har mulighet til det så ha rødbeter også stående.

Ettermiddagsmat: En rett-i-koppen suppe eller lignende og en banan eller to.

Trening.

Middag: En porsjon (ca 150 til 200 g) kjøtt eller fisk, grønnsaker, mager saus og LITT ris/pasta/potet/brød.

Kutt ut ALT FINT BRØD. Det er tomme og totalt unyttige kalorier. Om du ikke går direkte til dansk rugbrød (visste du forresten at disse har lang holdbarhet og vil være utmerket for lagring på jobben f.eks.) så velg grovere sorter. Helst bør du unngå brød der hvetemel er første (og dermed største) ingrediens. Da er det for fint.

Speltbrød er et godt alternativ også - og gir masse fiber og holder seg lenge. Det smaker også godt, spesielt hvis du er av den sorten som synes brød som "knaser i tennene" er ekkelt. Speltbrød er ofte bakt som fint uten hele korn. Det er grovt likevel.

Gjest Blondie65
Skrevet

... og drikk vann.

Du må gjerne drikke et glass juice om morgenen for å kompensere for den manglende matlysten, men utover dagen bør du kutte ned på det.

Skrevet

Fedon Lindbergs brød er også et godt alternativ.

Skrevet

Selv om du føler at det å være flink til å trene i to måneder er lenge så tar det kroppen evig lang tid å omstille seg totalt! Jeg trente fire ganger i uka fra januar til juni og følte meg ufattelig tung i hele kroppen frem til nå i sommer. Nå har jeg treningspause og føler meg lett som en fjær (jeg har også gått ned fem kilo jeg egentlig ikke har til overs).

Fortsett treningen, spis jevnt og ikke stress for mye så tipper jeg det jevner seg fint ut om en måneds tid. :)

Skrevet

Takk for mange svar!

Quirky - greit at man må kutte kalorier for å gå ned i vekt, men om man ikke har trent og begynner å trene og holder matinntaket stabilt, så bør man vel droppe noen kilo da også?? Det mener jeg er logisk hvertfall - høyere forbrenning, samme kalori nivå må da lede til redusert vekt?? Om jeg må trene mer OG kutte ut småting som melk og juice, så blåser jeg heller i å gå ned. Jeg er jo overhodet ikke overvektig og det er ingen helsemessige årsaker til at jeg bør gå ned (BMI er på 20,7). Jeg har bare en trivselvekt (tror jeg) som er noen kilo under der jeg er nå. Jeg har veldig spe benbygning, så jeg har litt fett på kroppen selv om jeg ikke veier spesielt mye;)

Fedon Lindberg brødet er godt ja. Spiser det i blant, men det er ikke så veldig ferskt...? Brødet jeg kjøper skal helst være varmt i det jeg kjøper da (ja jeg er sær).. Kjøper ikke Rema brød for å si det sånn. Da kjøper jeg heller halvstekt. Pleier stort sett å ha grovt brød hjemme. Godt med mye korn.

Blondie65: Enig i at å lage frokostblanding er sikkert sunnere, men havregryn og slikt blir så tungt om morgenen. Havrefras er jo bare luft (og sukker da..). Blir liksom det eller ingenting.

Rugbrød spiste jeg mye av da jeg hadde anoreksia. Det er egentlig veldig godt, så det kan jeg absolutt kjøpe oftere. Sambo liker det ikke, så da må jeg kjøpe eget brød til han så det er eneste ulempen. Spelt brød er godt. Det liker hele familien. Vi har en baker/kafe nede i gata som lager skikkelig hjemmebakt spelt brød. Pleier å kjøpe brød der i helgene. Nam!

Glynis: Takk for oppmuntring. Jeg er på tredje måneden nå og jeg synes at jeg ser forandringer nå. Har begynt å få en fin "linje" på lårene (sånn at det ikke bare er fett, men det ser litt "tight" ut... vanskelig å forklare..) Dessuten har rompa løftet seg opp på riktig plass. Har alltid hatt rompe, men nå før jeg begynte å trene igjen forsvant den litt. Virker som om det var styrketrening som skulle til. Blitt sterkere allerede. :) Det er litt gøy.

Gjest Blondie65
Skrevet

Med en BMI på 20,7 har du ingen grunn til å gjøre de store endringene på hva du inntar.

Den eneste grunnen til at jeg anbefaler grovt brød og sunnere (merk: sunnere - ikke mer kalorifattig) frokost er av helsemessige årsaker. Fint brød er ren luft, og sukkerholdig frokostblanding er unødvendige kalorier.

Du bør få i deg noe næringsrikt om morgenen, selv om du ser det som et problem å få i deg nå. Mitt forslag er fremdeles at du lager deg en sunnere variant (mer grovt korn, mindre sukker) rett og slett for at kroppen skal få den riktige kickstarten på dagen.

Ellers har du helt rett i at et negativt kaloriinntak vil føre til vektreduksjon på sikt. Negativt kaloriinntak får du ved å spise mindre/forbruke mer kalorier pr dag.

Jeg tror du er på god vei, og jeg tror at det viktigste fokuset for deg er den helsemessige gevinsten av å spise "rett".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...