Gå til innhold

Barn fra middelklassen oftere i barnehagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest =tentacle=
Skrevet

Den konklusjonen ville jeg gitt lite for.

Jeg synes heller det ser ut som man harmoniserer sitt syn på barnets beste med det man ønsker for seg selv. Selvsagt vil man ikke si at man frarøver sitt barn viktig leketid og pedagogiske nødvendigheter fordi man ikke føler det haster å komme tilbake til samlebåndsjobben sin, og selvsagt vil man fokusere på det positive ved barnehage hvis man elsker jobben og går glipp av stimulerende jobbmuligheter i hjemmetiden, om man kjenner et stikk av dårlig samvittighet av å forlate poden i barnehagen.

Skrevet

Intressant. Mycket intressant.

Ifølge forskningsresultatene ser middelklasseforeldrene på ettåringen som et sosialt individ som trenger utfordringer. De var positivt innstilt til pedagogiskopplegg og en hverdag fylt av sosiale utfordringer. Foreldrene med arbeiderklassebagrunn vektla derimot ettåringens behov for de nære relasjonene i hjemmet. De mente at barnehage var for krevende for de minste, og at det viktigste var stabile omgivelser

Jag trodde artikeln mer skulle handla antingen om hur medelklassen kände sig pressad att börja jobba igen för att klara av ekonomin, hus och bilar, samt arbetarklassens lågutbildade som valde att stanna hemma med kontantstötte. Fördomar och förutfattade meningar från min sida.

Men mycket intressant att forskningen visade att det var just inställningen till barnehagen som skillde sig.

Skrevet

hm.... kan vel stemme det ja, men noen prioriterer det å være hjemme med barna lengre enn andre.

Jeg skulle gjerne vært hjemme med barnet mitt lengre enn til hun fyller 1 år, men pga økonomien kan jeg nok ikke det og må sende henne i barnehage. Men jeg vil også at hun skal begynne i barnehage senest ved 2års alder, for jeg synes det er veldig viktig for barn å være sammen med andre barn.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg reagerer på at undersøkelsen bruker begrep som middelklassen og arbeiderklassen. Det er ikke uten videre så enkelt å putte Norges befolkning i slike båser lenger. Hvem er det som er arbeiderklassen? Et par med en sykepleier og en ingeniør, hva er de? Eller et par med en lærer og en hjelpepleier?

Gjest Elastica
Skrevet
Jeg synes heller det ser ut som man harmoniserer sitt syn på barnets beste med det man ønsker for seg selv.

Det tror jeg også.

Skrevet
Jeg reagerer på at undersøkelsen bruker begrep som middelklassen og arbeiderklassen. Det er ikke uten videre så enkelt å putte Norges befolkning i slike båser lenger. Hvem er det som er arbeiderklassen? Et par med en sykepleier og en ingeniør, hva er de? Eller et par med en lærer og en hjelpepleier?

Enig. Hvem tilhører hvor?

Venner av meg uten utdanning tjener bedre enn meg med utdanning. En industriarbeider kan lett tjene mer enn folk med høyskoleutdanning. Så ikke så lett å definere hvilken klasse folk hører til i dag synes jeg.

Skrevet (endret)

N

Endret av Kosemose
Gjest Gjest
Skrevet

Ja, det er egentlig litt interessant. Hvem er arbeiderklasse i dag, og hva er forskjellene på levemåte, levestandard osv? Såvidt jeg vet ligger industriarbeiderlønn høyere enn endel akademikerstillinger i det offentlige, f eks.

Jeg er også enig med =tentacle= at ting tyder på at man tilpasser sitt syn på barnehage/valg av type omsorg for barn etter hva man selv kan tilby barna sine. Om man "må" ha barnet i barnehage ser man selvsagt etter positive sider ved dette. Om man kan/vil være hjemme noen år med barna finner man gode grunner for dét...

Gjest Gjest
Skrevet
Når man bruker klassebegreper handler det jo ikke bare om økonomi, men vel så mye om kulturell kapital og utdanningsnivå. Jeg tolker det dithen at det med arbeiderklasse/middelklasse menes grad av utdanning og type arbeid. Uavhengig av lønn.

Tja, men er det ikke sånn at hva man velger for barna sine i årene etter fødsel ofte avhenger minst like mye av lønn og det materielle forbruket (hus, lån osv) man har, som utdanning?

Gjest Gjest
Skrevet

Stemmer nok for oss.

Har en samlet inntekt på ca 300.000 så jeg tror vi er arbeiderklasse/lavklasse, og kommer ikke til å velge barnehage for vårt barn. Har ikke behov for det, og prioriterer nok litt anderledes enn mange jeg kjenner som har høy inntekt.

Skrevet (endret)

[

Endret av Kosemose
Gjest Gjest
Skrevet
Den konklusjonen ville jeg gitt lite for.

Jeg synes heller det ser ut som man harmoniserer sitt syn på barnets beste med det man ønsker for seg selv. Selvsagt vil man ikke si at man frarøver sitt barn viktig leketid og pedagogiske nødvendigheter fordi man ikke føler det haster å komme tilbake til samlebåndsjobben sin, og selvsagt vil man fokusere på det positive ved barnehage hvis man elsker jobben og går glipp av stimulerende jobbmuligheter i hjemmetiden, om man kjenner et stikk av dårlig samvittighet av å forlate poden i barnehagen.

Basert på hva?

Hva du synes er vel ikke nok til å motsi konklusjonen?

Jeg tenker konklusjonen høres fornuftig ut ut fra de forskningsresultater som foreligger.

Gjest Gjest
Skrevet
Stemmer nok for oss.

Har en samlet inntekt på ca 300.000 så jeg tror vi er arbeiderklasse/lavklasse, og kommer ikke til å velge barnehage for vårt barn. Har ikke behov for det, og prioriterer nok litt anderledes enn mange jeg kjenner som har høy inntekt.

Det er faktisk ikke nødvendigvis inntekten som bestemmer om man er arbeiderklasse. Valg av yrke, utdanning og andre faktorer spiller inn i større grad...

Hvis du jobber ved samlebånd på fabrikken er du klart arbeiderklasse. Men du kan tjene over 300 000...

Dersom du har 7 års utdanning fra et universitet og har arbeid av en slik art at du har kreativ frihet i stillingen i stor grad av selvstendighet er du definitivt ikke arbeiderklasse. Men din inntekt kan slumpe til å være 300 000 hvis du er i din første jobb i offentlig sektor...

Gjest Gjest
Skrevet
Det er faktisk ikke nødvendigvis inntekten som bestemmer om man er arbeiderklasse. Valg av yrke, utdanning og andre faktorer spiller inn i større grad...

Hvis du jobber ved samlebånd på fabrikken er du klart arbeiderklasse. Men du kan tjene over 300 000...

Dersom du har 7 års utdanning fra et universitet og har arbeid av en slik art at du har kreativ frihet i stillingen i stor grad av selvstendighet er du definitivt ikke arbeiderklasse. Men din inntekt kan slumpe til å være 300 000 hvis du er i din første jobb i offentlig sektor...

Han er ingeniørutdannet, og jeg har ikke VGS. Holder på å starte opp eget firma. Så hva vi havner i aner jeg ikke egentlig, men har inntrykk av at de fleste ser på oss samlet sett som lavklasse. Mulig det endrer seg om firmaet går som det suser om et par år :ler:

Skrevet (endret)

[

Endret av Kosemose
Gjest Gjest
Skrevet

Pga at vi mest sannsynlig ikke får behov for at andre passer vårt/våre barn.

Yrket jeg holder på med er av en slik art at det fint kan kombineres med barn, vi har en stor omgangskrets og mulighet til å benytte åpen barnepark for sosialisering og da ser jeg ikke behovet, for oss.

At vi sparer penger på det er ikke med i beregningen, men om så er så er det en hyggelig bonus.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Basert på hva?

Hva du synes er vel ikke nok til å motsi konklusjonen?

Jeg tenker konklusjonen høres fornuftig ut ut fra de forskningsresultater som foreligger.

Det ligger i begrepet "synes" at man ikke trenger å følge protokoller for å kunne uttale seg. Siden du ikke "synes", men derimot "tenker", har du sikkert mer rett enn meg :kaffe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...