Gå til innhold

Hva er det mye karbohydrat i, men lite fett/protein

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Lurer på hvilke matvarer som det er mye karbohydrater i samtidig som det er lite fett og protein.

Er medlem av Vektklubb.no og jeg skal spise 1300 kalorier per dag med mye karbohydrat og LITE fett/protein.

Lurer på om slik mat blir kjedelig i lengden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, pasta med grønnsaksstuing og brød til?

Havregrøt til frokost.

Du finner sikkert mer hvis du googler litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Må jeg evt spise fullkornspasta da, eller kan jeg spise vanlig?

Om jeg skal google, hva skal jeg søke etter? (karbohydrater?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Må jeg evt spise fullkornspasta da, eller kan jeg spise vanlig?

Om jeg skal google, hva skal jeg søke etter? (karbohydrater?)

Fullkornspasta er mer proteinrik enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Men har også mer fiber, som er gunstig for kroppen :). Og du skal ha litt proteiner også, selv i VK. Det er egentlig basert på et relativt vanlig norsk kosthold, med mindre du spiser veldig mye proteiner eller fett til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette hørtes ikke så sunt ut; verken å spise 1300kcal eller å spise mye karbo og lite av fett og protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Det er ikke farlig å spise karbohydrater så lenge man spiser riktig type. Grovt korn, frukt, upolert ris, havregryn er sunt, karbohydrater er mer enn hvitt sukker og loff, på samme måte som proteiner er mer enn kjøttdeig. Det er heller ikke _så_ lite fett i VK dietten, jeg har sett et oppsett av den selv. Siden jeg verken vet hvor høy eller hvor tung TS er (og aktivitetsnivå), er det vanskelig å vurdere om 1300 kalorier er mye eller lite, men det høres ut som i underkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det blir jo helt motsatt av hvordan man skal spise. Det er fett og proteiner, pluss en del karbohydrater (frukt f.eks) som er naturlig. Kornprodukter er ikke sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_
Det blir jo helt motsatt av hvordan man skal spise. Det er fett og proteiner, pluss en del karbohydrater (frukt f.eks) som er naturlig. Kornprodukter er ikke sunt.

Akkurat det er det da ekstremt delte meninger om. Korn inneholder mange gode næringsstoffer mens mange setter likhetstrekk mellom korn og hvitt brød. At enkelte har intoleranse for korn, blir en annen sak.

Fedmeepedemien som er i verden kommer ikke av at vi spiser for mye karbohydrater, men at vi beveger oss for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det er det da ekstremt delte meninger om. Korn inneholder mange gode næringsstoffer mens mange setter likhetstrekk mellom korn og hvitt brød. At enkelte har intoleranse for korn, blir en annen sak.

Fedmeepedemien som er i verden kommer ikke av at vi spiser for mye karbohydrater, men at vi beveger oss for lite.

Bra sagt!

Men til tema.. Kornprodukter og sukker inneholder mye karbohydrater, men forholdsvis lite protein/fett i forhold til vekt.

Frukt og grønnsaker inneholder generelt lite kcal per vekt, og derfor er det egentlig ikke så mye karbohydrater å hente ut der i forhold til alt annet. Men grønt og fargerike ting inneholder mye sunt og man bør spise mye av dette.

1300kcal per døgn høres lite ut, men nå vet ikke vi hvordan du ser ut osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk for svar.

Skjønner ikke det at kornprodukter ikke skal være sunt.

Har jeg alltid trodd.

Jeg spiser mye kornblandinger, knekkebrød og grovt brød om dagen.

Bør jeg ikke spise så utrolig mye av det da eller?

Hva skal jeg evt spise i stede for (med mye karbohydrat og lite protein/fett)

I VK har vi en kake der vi skal spise så og så mye av kabo, fett og protein.

Om dere ser for dere en klokke er kaken som følger:

12-14 proteiner

14-16 fett

16-00 karbohydrater

Om jeg f.eks velger kyllingfilet til middag går protein veldig opp og jeg må da veie det opp med å spise andre ting som har karbohydrater i seg, men ikke fett/protein.

Jeg veier 65 Kg er 1,63 høy og vil ned 5 kg på ca 5 uker.

Etter disse opplysningene skal jeg bare spise 1300 kalorier om dagen, men som sagt synes jeg det er vanskelig å balansere kostholdet riktig.

Tar gjerne i mot flere tips om hva jeg bør spise for å oppnå dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kristin_

Nei du skal ikke spise utrolig mye av det, du skal spise akkurat nok. Å være i overskudd på proteiner er ikke så galt. Å være i overskudd på fett kan derimot være problematisk, dersom det er av den usunne typen. Det viktigste er ikke at det skal følges slavisk, men at det skal være sånn ca sånn hver dag (noen dager blir det ikke sånn, og sånn er det bare).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...