Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2007 #1 Skrevet 9. juli 2007 Ja, dette lurer jeg på. Både steking og koking. Hørt man skal brekke den av, hvordan? Skal den skrelles eller bare vaskes og kokes/stekes?
skrue Skrevet 10. juli 2007 #2 Skrevet 10. juli 2007 Alltid greit å skylle dem litt først. Brekk av nederst der den grønne stilken går over til å bli hvit. Normalt 2-3 cm opp på stilken. En regel er at du kort og godt brekker den av der den brekker av seg selv nå du bøyer stilken. Men, se det an. Du skreller om det er nødvendig. Om man gjør det så er det ca 1/3 (nederst) som skrelles. Grønne kokes i 1-2 minutter i fosskokende vann. Skuddet pekende oppover - det tåler minst. Skylles i kaldt vann med en gang kokingen er ferdig. Ha i 1 ss salt og 1 ts sukker pr liter vann. Om vannet kjøles ned når du har dem oppi vannet, så beregn litt lenger tid. Kjøp en bunt og prøv med en 3-4 stykker om gangen så ser du fort hva som gir best resultat og smaker best.
Gjest piaf Skrevet 10. juli 2007 #3 Skrevet 10. juli 2007 Jeg pleier alltid å la aspargesen ligge i kaldt vann en god stund før koking/grilling - noen ganger gjemmer det seg utrolig mye sand i toppene. Ikke hyggelig med asparges som knaser i tennene.
skrue Skrevet 10. juli 2007 #4 Skrevet 10. juli 2007 Jeg pleier alltid å la aspargesen ligge i kaldt vann en god stund før koking/grilling - noen ganger gjemmer det seg utrolig mye sand i toppene. Ikke hyggelig med asparges som knaser i tennene. Det har jeg aldri opplevd, men sikkert lurt å gjøre det til en vane. Kan være det er fordi jeg nesten alltid koker og kjøler dem av i springen etterpå og det gjør sammen nytten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå