Gå til innhold

Krangling blandt barn

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Min sønn på 9 år skulle ha overnatting av en klassekamerat idag. De blir så og si alltid uvenner når de er med hverandre. Og idag var intet unntak. Min sønn er hårsår, og tåler lite. Det kan jeg være enig i. Men- for å forsvare min egen sønn litt så er det ikke alt han skal finne seg i heller.

Jeg vet ikke alt som skjedde, for jeg fotfølger ikke to store gutter som nærmer seg 10 år.

Men min sønn sa at han fått drapstrusler og det syns jeg er alvorlig! Ellers hadde også denne klassekameraten ødelagt en legobåt som min sønn hadde bygget. Men- jeg vet jo ikke hvorfor han gjorde det og kommer med drapstrusler. Min sønn er ikke uskyldig han heller.

Men spørsmålet her er om jeg skal tvinge de til å bli venner igjen? Jeg har meglet mellom de to hele dagen, og det fins grenser for hvor mye jeg orker. Den ene sier det ene, og den andre sier det andre. Og begge nekter for det de har gjort.

Jeg var villig til å prøve å ordne opp nok en gang, men klassekameraten fikk overnatte et annet sted.

Jeg føler meg svak, og fikk et hint om at jeg gir for lett opp.

Hva mener dere. Dette skjer så og si hver gang de er sammen. Krangling skjer ofte og er sunt og normalt. Men drapstrusler er alvorlig, og skjønner godt at sønnen min ble utav seg dersom dette er tilfelle. Han får også høre hvor dårlig ånde han har, og hvor teit navn han har.

Jeg har sagt nå at de trenger ikke være med hverandre mer hvis det skal være sånn. Jeg orker ikke det altså!

Videoannonse
Annonse
Gjest Lady M
Skrevet

Hvorfor skal de være sammen når de åpenbart ikke liker hverandre? Som voksen skygger man unna mennesker man ikke er på bølgelengde med. Synes barn har lik rettighet, jeg.

Men har du en anelse om hva årsaken til kranglinga deres er, går det kanskje an å løse saken ved å snakke med guttene hver for seg. Hvis de absolutt vil være sammen.

En god venninne av meg har et barn som er like gammel om mitt. Våre barn kommer overhodet ikke overens til vår store fortvilelse. Vi har akseptert det nå, men det var leit når de var små.

Skrevet

Enig med Lady M.

La barna "ordne opp" seg imellom, selv om det medfører at de ikke henger sammen i tykt og tynt i framtiden.

Jeg synes godt en kan si til egne barn at de er litt for "hårsåre". Men barn trenger også å forstå at om de oppfører seg dårlig mot andre så mister de også venner (ref "kameraten" sin oppførsel). Å tvinge dem til vennskap kan gjøre hele konflikten mer langvarig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...