Gå til innhold

P- piller- dine erfaringer?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Ettersom jeg er i et fast forhold, vurdere jeg nå å starte på p-piller. Jeg har ikke erfaringer fra før, og ønsker derfor ulike synspunkter om ulike typer piller fra dere. Jeg vet at bivirkningene er individuelle, men ville satt stor pris på dine meninger..

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke så mange bivirkninger, men problemet mitt var at jeg ALLTID glemte pillen. Det var rett og slett bortkastet at jeg brukte dem.

Nå bruker jeg sprøyten og er strålende fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Yasmin for meg!!!

Har ikke hatt en eneste bivirkning. Humøret, vekta og huden er det samme!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker trinordiol - fungerer veldig bra og har ikke vært plaget med bivirkninger annet enn at jeg blør mindre - men blødningene drar en dag eller to lenger ut i tid enn tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun prøvd trionetta og det har virket bra for meg.

Har sluttet nå men vurderer å prøve marvelon eller en annen type som er monofasisk. Like greit å slippe hele blødningen syns jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Duchess

Øh ?

Du slipper ikke blødningen av å gå på Marvelon..

Hvis du ikke mente at du kan utsette den da, men det kan du jo med alle ppiller...

Jeg har gått på Trionetta, og da blei jeg bare deprimet.

Bytta til Marvelon. Veldig fornøyd med den men jeg ble knustørr (vet ikke om det skyldes Marvelonen eller andre ting)

Prøvde også Yasmin, gikk ned en god del kg, og fikk litt flere kviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jo det da :wink:

Gadd ikke å ta med hele forklaringen.

Etter som jeg har lest meg fram til så er det mye enklere å hoppe over mensen med monofase piller. Da begynner man bare rett på neste brett i steden for å gå en uke uten å ta piller.

Skal man gjøre det med trionetta må man jo skifte når man er halveis på brettet eller noe sånt.

Den blødningen man får når man går på p-piller er bare tull..legene trodde vi ville ha det sånn. Men det vil ihvertfall ikke jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte først på Trionetta, men ble veldig deprimert. Bytta til Microgynon. Blir tørr av den, ellers bra

Loolaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på Trionetta, men vet ikke om jeg har gått for kort tid til at evnt bivirkninger ikke har satt inn enda- ca hvor lang tid tar det? Har iallfall ikke merka noe hittil.

*banke maaaange ganger i bordet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt trinordiol og ble lett irritabel, lett lei meg, kvisete og frigid. For å overdrive litt...

Noen som kan anbefale meg et prevensjonsmiddel uten bivirk (ikke kondom). Til nå har jeg kun vært fornøyd med naturmetoden... Men da må man jo være forberedt på at man kan bli gravid, og det må isåfall ikke være en krise om det skulle skje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Duchess

Setter det du har lest deg til ja Englepus, men jeg trodde man kunne hoppe rett til neste brett med alle ppiller jeg da, men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg spiser trionetta, og det har jeg gjort i 2,5 år nå, og synes det funker greit. Det var dette merket legen min ga meg da jeg ba om piller, og jeg visste jo ikke noe om ulike merker da.

Synes de virker greit. Mindr mens-smerter i alle fall. Men jada, jeg merker at jeg blir lett lei meg, overreagerer tidvis ganske lett. Men jeg vet ikke om dette skylles pillene eller ei. Kan ikke huske om det dukka opp da eller ei (vel, noe av poenget er at jeg ikke vet om det er en del av det å ha en så tett på seg som en kjæreste (nå samboer) som gjør at man lettere reagerer på det han sier, fordi han betyr så mye, eller om det er et resultat av pillene, kjærste og p-piller dukket opp samtidig i mitt liv...)

Men, hvilket merke som er best for deg, det kan jo ingen her svare på, og det gir du jo uttrykk for å vite allerede.

Det man må tenke på i forhold til sprøyte er jo at du ikke kan angre... er den satt, så varer den i 3 måneder. har du masser av bivirkninge så kan du ikke slutte, slik du kan med p-piller, su må vente de 3 månedene.... Men for mange er dette likevel en utmerket løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

jeg har prøvd litt forskjellig. Trionetta ble jeg litt humørsyk av og det var tungvint å utsette mensen..

Diane liker jeg egentlig godt, men gir meg mellomblødninger + at slimhinnene ble ømfintlige. Påvirket også slimhinner i øynene og fikk problemer med linsene. Sist har jeg prøvd yasmin. Den liker jeg IKKE. Drepte sexlysten! Fikk litt kviser +hodepine... Skal til legen igjen og få nye...

Må bare nevne tilslutt at mange p-piller på virker alle slimhinnene og kan gi tørre øyne. Så hvis du er linsebruer,går på p-piller og har problemer med tørre øyne, kan det faktisk skyldes p-pillene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Synes det er enkelt å utsette mensen med trionetta jeg (eneste er at man må kaste resten av brettet, men VANSKELIG er det slett ikke da! kjempelett, etter min mening, med mindre man synes det er vanskelig å se forskjell på gul, hvit og rød, eller å kunne telle...)

(og med lett rødme fastslår jeg at jeg har vist visse problemer med å ta rett piller selv jeg. Utsetter ikke noe denne syklusen, men har rett og slett tatt morgendagens pille i stedet for dagens.. vel, de er av samme farge, altså er de like, så det er ikke noe problem da, men egj lurte et øyeblikk på om jeg hadde glemt en, siden det var tatt en "midt på brettet" på en måte.... Ok, har man vansker for å ta pillene rett frem, slik jeg tydeligvis har, så er det sikkert vanskelgi å utsette også....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker Trionetta (som forøvrig er det samme som Trinordiol) og er fornøyd med den. Ikke merket noen bivirkninger.

Synes ikke det er vanskelig å utsette mensen, bare å svelge de gule pillene så lenge du vil utsette (maks. 10 dager, som med alle andre p-piller). Resten av brettet må riktignok kastes.

Som hovedregel er det mindre bivirkninger med trefasiske enn med monofasiske. Monofasiske er litt eldre typer, men litt billigere.( 60-70 kr for tre mnd i forhold til 90-120 for tre mnd) Prisen varierer i forhold til om du har 21 piller eller 28 piller. Jo større pkn jo billigere. Trefasiske følger kroppens egne hormonsvingninger, og du får dermed tilsammen i deg mindre hormoner enn med monofasiske.

Yasmin er forholdsvis ny, og er tilsatt et mildt antidiuretisk middel for å hindre vektøkning som bivirkning. De er litt dyrere. ca. 210 kr for tre mnd. De er monofasiske.

Det som er viktig med alle p-piller er at de må huskes å tas!! Så er du distré ville jeg vurdert andre prevensjonsmetoder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...