Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2007 #1 Del Skrevet 9. juli 2007 Jeg startet på Zoloft (25 mg) for 5 dager siden, og har siden dag 2 slitt med at jeg er så utrolig tørr i halsen. Må ha halstabletter eller tyggis hele tiden for at det ikke skal bli så sårt. Sliter med å få sove om natten fordi hvis jeg ikke svelger så blir det utrolig tørt. Noen flere som har opplevd samme bivirkning? Vil dette gå over eller burde jeg bytte til et annet merke? Skal øke dosen når det har gått en uke, men blir jo litt skeptisk til det siden det da antagerlig blir ennå værre i halsen.. Utenom dette føler jeg at pillene virker som de skal. Har ikke hatt noen panikkanfall siden jeg startet med dem. Hvor lenge pleier man å bruke slike piller? Da jeg spurte legen sa han "hvertfall noen uker", men blir jo redd for at angsten skal komme tilbake når jeg slutter med dem.. Angstanfall er virkelig noe av det værste jeg har opplevd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillebøll Skrevet 9. juli 2007 #2 Del Skrevet 9. juli 2007 De fleste bivirkningene bedrer seg i løpet av de første månedene sies det. Hos meg forsvant de etter de første fire ukene. Lykkepiller kan man bruke i noen måneder eller i mange år, alt ettersom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinn Skrevet 9. juli 2007 #3 Del Skrevet 9. juli 2007 Munntørrhet er en vaneig bivirkning. Det varierer om den går over eller ikke. For noen gjør den det men for andre ikke. Det er veldig viktig at du drikker MYE vann og har tyggis (sukkerfri) å tygge på. Dersom plagene blir for sterke og ikke går over kan du vurdere å bytte. Du kan også få kjøpt en salve på apoteket som skal hjelpe for munntørhet som du kan bruke før du legger deg, og det finnes noe man kan få på resept som kan prøvers dersom plagene ikke går over. På den andre siden er det også litt positivt at du har bivirkninger fordi dette viser at kroppen tar opp medisinene riktig, og kan være med på å anngi om dosen er korrekt for deg. Det er viktig at du får oppfølging av lege om dette innen den neste måneden, slik at dere kan vurdere dosen sammen. Hvor lenge man må gå på dem varierer, de fleste leger sier min 6 måneder for å sikkre at produsjonen i kroppen stabiliserers skikkelig, og ikke bare går tilabke slik den kan gjøre om man går for kort på medisinene. Samtidig er det viktig at du får terapi, for sannsynligheten for at plagene vil returnere dersom du ikke får terapi for å behandle årsaken til symptomene er stor. Medisinene tar bare vekk symptomene (angsten) men gjør ikke noe med årsaken til at angsten er der. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2007 #4 Del Skrevet 9. juli 2007 Ja det står at munntørrhet er en vanlig bivirkning. Men er munntørrhet og tørr hals det samme? Lurer litt på om det kan være en halsbetennelse eller noe sånt... men er jo litt rart om det skulle startet akkurat da jeg startet med pillene. Har fått henvisning til psykolog så skal nok få satt meg på en venteliste i det minste.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinn Skrevet 9. juli 2007 #5 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Ja det står at munntørrhet er en vanlig bivirkning. Men er munntørrhet og tørr hals det samme? Lurer litt på om det kan være en halsbetennelse eller noe sånt... men er jo litt rart om det skulle startet akkurat da jeg startet med pillene. Har fått henvisning til psykolog så skal nok få satt meg på en venteliste i det minste.. Det er nok det samme vil jeg tro, er man tørr i munnen kan det kjennes ut som om man er tørr i hele "systemet". Litt slik som man er dagen der på i munnen egentlig, når man er dehydrert. Da kjenner jeg meg tørr i halsen også i ale fal. Men jeg er absoldt ikke lege, men snakket for ikke så lenge siden med en apotekteknikker om akkurat dette og videreformiddler bare den informasjonen de kom meg. Jeg skal ikke gå god for om det er 100% korrekt. Husk også å være litt forsiktig med alkoholen til å begynne med. Noen kan reagere veldig med alkohol på antidepressiva, så det er lurt å se dette litt ann så man ikke putselig går på en skikkelig smell. Det er godt du skal få sette deg på en liste. Terapi sammen med medisiner har vist seg å ha best effekt for en permanent bedring. Endret 9. juli 2007 av Gyngestol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest malin Skrevet 22. januar 2013 #6 Del Skrevet 22. januar 2013 Jeg startet på Zoloft (25 mg) for 5 dager siden, og har siden dag 2 slitt med at jeg er så utrolig tørr i halsen. Må ha halstabletter eller tyggis hele tiden for at det ikke skal bli så sårt. Sliter med å få sove om natten fordi hvis jeg ikke svelger så blir det utrolig tørt. Noen flere som har opplevd samme bivirkning? Vil dette gå over eller burde jeg bytte til et annet merke? Skal øke dosen når det har gått en uke, men blir jo litt skeptisk til det siden det da antagerlig blir ennå værre i halsen.. Utenom dette føler jeg at pillene virker som de skal. Har ikke hatt noen panikkanfall siden jeg startet med dem. Hvor lenge pleier man å bruke slike piller? Da jeg spurte legen sa han "hvertfall noen uker", men blir jo redd for at angsten skal komme tilbake når jeg slutter med dem.. Angstanfall er virkelig noe av det værste jeg har opplevd. man skal ikke bruke slike piller i bare noen uker,du skal bruke dem over ett halvt år..det jeg fikk beskjed av legen min om. jeg gikk på noe annet antideppresive før,og de funket ikke. og alkohol anbefales ikke sammens med slike piller,jeg besvimte og måtte nesten på sykehus, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå