Gjest Gjest_Håpefull_* Skrevet 9. juli 2007 #1 Del Skrevet 9. juli 2007 God dagen, Jeg er i siste fase av en intervjueprosess, og neste uke skal jeg inn for en personlighetstest. Jeg vet ikke hvilken test de bruker der jeg har søkt jobb - men det hadde likevel vært interessant å høre om noen andre her har vært gjennom dette og hvordan det var. Trenger vel ikke si at jeg er fryktelig spent og nervøs! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2007 #2 Del Skrevet 9. juli 2007 Jeg tok en slik test i forbindelse med et jobbintervju, og jeg synes det var fryktelig ekkelt. Selv om man skal være ærlig, vil man jo alltid ha i bakhodet at man skal fremstille seg selv på beste måte. Den testen jeg tok besto av 36 bolker, hver bolk hadde 4 utsagn - for hver bolk skulle jeg krysse av hva som var mest og minst typisk for meg. Problemet er at de samme utsagnene gjentas med litt forskjellig ordlyd og i forskjellige kombinasjoner, så det er fryktelig lett å bli nervøs og tenke at man motsier seg selv. Jeg tok testen på nett, hjemmefra, og det var veldig greit. Testen jeg tok tok ca 50 min, men da jeg var på samtale etterpå sa de at de vurderte å ta inn nye tester som tok mindre tid. Han jeg pratet med i etterkant sa dessuten at testen bare er en pekepinn, det viktiste er samtalen etterpå (og hvis det ikke er noen samtale etterpå er det ganske useriøst). Til min lettelse var samtalen etterpå veldig beroligende, og jeg fikk se mine egne testresultat. Ikke alt var like positivt, men som sagt; det fikk jeg sjansen til å snakke med dem om etterpå. Det viste seg også at jeg svart passe konsistent. Og jeg fikk jobben Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Håpefull_* Skrevet 9. juli 2007 #3 Del Skrevet 9. juli 2007 Tusen takk Gjest - nå ble jeg faktisk litt roligere! Noen andre som har erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2007 #4 Del Skrevet 9. juli 2007 Tusen takk Gjest - nå ble jeg faktisk litt roligere! Så bra da Det viktigste er å holde hodet kaldt og tenke at det ikke finnes noe "feil svar". Testen er ment å gi dem et bilde av den du er, som et utgangspunkt for en videre samtale. Bare forestill deg deg selv i en jobbsituasjon og svar ærlig ut i fra det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 9. juli 2007 #5 Del Skrevet 9. juli 2007 Jeg har gjort det flere ganger, og det er helt greit nå det følges opp med en samtale. Da kan man korrigere de resultatene man oppfatter som feil, og samtidig var den for meg ganske bevisstgjørende i forhold til hvilke kvalifikasjoner og egenskaper arbeidsgiver søkte etter. Ingenting å grue seg til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Håpefull_* Skrevet 9. juli 2007 #6 Del Skrevet 9. juli 2007 Nå blir jeg roligere og roligere Fikk dere begrenset tid? (Jeg tror jeg skal gjøre den hjemme jeg også, på nett). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2007 #7 Del Skrevet 9. juli 2007 Fikk dere begrenset tid? (Jeg tror jeg skal gjøre den hjemme jeg også, på nett). Jeg vet ikke, det sto ikke noe annet enn at det var vanlig å bruke ca 50 minutter (og det gjorde jeg også). Vet ikke hva som hadde skjedd dersom jeg hadde brukt lengre tid. Poenget er vel at man ikke skal "over-tenke" slik at svarene ikke reflekterer deg slik du virkelig er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Håpefull_* Skrevet 9. juli 2007 #8 Del Skrevet 9. juli 2007 Jeg vet ikke, det sto ikke noe annet enn at det var vanlig å bruke ca 50 minutter (og det gjorde jeg også). Vet ikke hva som hadde skjedd dersom jeg hadde brukt lengre tid. Poenget er vel at man ikke skal "over-tenke" slik at svarene ikke reflekterer deg slik du virkelig er. Ja, skjønner. Det er akkurat det der jeg er redd for at jeg skal gjøre,så jeg skal prøve å forberede meg på å følge den umiddelbare magefølelsen jeg får ved hvert spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 9. juli 2007 #9 Del Skrevet 9. juli 2007 Har gjort det både hos arbeidsgiver og hjemme. Begge gangene brukte jeg mindre tid enn de antydet. Tror ikke det spilte noen rolle i forhold til resultatet, men det vet jeg ikke sikkert. Det som er sikkert, er at resultatet stemte forbløffende bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2007 #10 Del Skrevet 9. juli 2007 I hvilke jobber er det de tar slike tester? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Håpefull_* Skrevet 9. juli 2007 #11 Del Skrevet 9. juli 2007 I hvilke jobber er det de tar slike tester? Jobben jeg har søkt er i legemiddelindustrien, men ettersom jeg har forstått har det blitt vanlig i ganske mange bransjer, både i ansettelsesprosesser og som en årlig evaluering. Men det er kanskje mest utbredt i store konsern? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2007 #12 Del Skrevet 9. juli 2007 Slike tester er mest vanlig på steder der de kan minst om mennesker. Jo mindre intuisjon og menneskeerfaring og kunnskap man har, desto større lit setter man til slike tester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 9. juli 2007 #13 Del Skrevet 9. juli 2007 Jeg tok en sånn test på nett i forbindelse med ansettelse i våres. Det skal sies at jeg tok den bare fordi reglene krevde det, og hadde vel egentlig allerede fått jobben. Det er visst mest vanlig å gå gjennom testresultatene på et intervju, men ettersom jeg bodde i en annen by og allerede hadde fått jobben, ble jeg oppringt av en dame som jobbet i firmaet jobben min kjøpte testen fra. Litt absurd at en fremmed dame forteller deg hvordan du er på telefonen, men syns mest bare det var morsomt. Gikk gjennom alle svarene mine, og hun presiserte flere ganger at jeg måtte si ifra dersom jeg var uenig i noen av "konklusjonene" hun trakk av svarene mine. Dette er ingen eksakt vitenskap. Det skal sies at jeg scoret ganske midt på treet på det meste, dette var visst vanlig for nyutdannede uten jobberfaring som gjør det lettere å vite hvordan man reagerer i gitte situasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lise_* Skrevet 13. juli 2007 #14 Del Skrevet 13. juli 2007 Jeg har tatt sånn test hos et stort norsk rekrutteringsselskap. Det var en test jeg tok hjemme, høres ut som den over hvor man skal vekte hvor enig man er i påstander. Var vel en 4 påstander i hver gruppe du måtte rangere, kanskje 30-40 grupper. Temaene gikk igjen med litt forskjellig ordlyd. Jeg tenkte at dette gidder jeg ikke prøve å lure, jeg er jo en fin person, så da svarer jeg helt ærlig på alt. I samtalen etterpå fikk jeg tilbakemelding på at jeg hadde fin konsistens mellom hvem jeg sa jeg var, og hva testen viste. Det er ikke noe som heter god eller dårlig score, de bare viser trekk ved din personlighet. Jeg fikk vite at jeg scoret slik som mange politikere gjør, så det kunne jo være en mulig karriere Litt idealist og litt praktisk ambisiøs jente med gode verdier :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå