gattissima Skrevet 9. juli 2007 #1 Skrevet 9. juli 2007 (endret) Ustoppelig regn fører til mer tv-titting hjemme hos oss, så nå i det siste har jeg sett mye rart på tv som jeg vanligvis ikke ser I amerikanske realityprogram og talkshow er det ett utrykk som blir brukt til det kjedsommelige: - "oh my god!" - i alle tenkelige situasjoner. Gjerne flere ganger etterhverandre og høylydt. Jeg trodde at amerikanerne var veldig strenge med hva som kan vises og sies pa tv? De sensurerer jo brystvorter, nakne småbarnsrumper, banneord o.s.v. Er ikke "oh my god" såkalt misbruk av guds navn? Og dermed også klart forbud mot i Bibelen? Husker ihverfall noe sånt fra barneskolen Merkelig at det i et så "moralsk" land er så ekstremt mye bruk av dette uttrykket. ............Bare noen tanker siden regnet aldri stopper......... Endret 9. juli 2007 av gattissima
Gjest Alou Skrevet 9. juli 2007 #2 Skrevet 9. juli 2007 Jeg tror vi tror de er mer "kristelige" og "mot alt" enn det de egentlig er. Jeg kjenner USA litt fra "innsiden". Min verstfamilie gikk først på konsert i den lokale meningheten før de gikk på bar(med ungdommen i huset!) og sang norske(!!) drikkeviser .
Gjest Kristin_ Skrevet 9. juli 2007 #3 Skrevet 9. juli 2007 FCC som sensurerer amerikansk TV har ikke "Oh my God" på fy-listen sin nei. Jeg tror ikke det er sett på som så blasfemisk som å si herregud på norsk. Friends har jo gjort det til en konkurranse å tvinge inn mest mulig "oh my God" i hver eneste setning. Utrolig slitsomt. Og amerikanerne er ikke SÅ moralske, men de som sensurerer har mye makt, og de er styrt av konservative politiske krefter. Slikt skjer når de som blir støtt skal avgjøre for alle andre hva som er støtende eller ikke
gattissima Skrevet 10. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 10. juli 2007 Og amerikanerne er ikke SÅ moralske, men de som sensurerer har mye makt, og de er styrt av konservative politiske krefter. Slikt skjer når de som blir støtt skal avgjøre for alle andre hva som er støtende eller ikke Er ikke disse konservative politiske kreftene vanligvis veldig religiøse også? Synes fremdeles det er merkelig å høre så mye "Oh My God" i amerikanske programmer. Selv jeg som er veldig ikke-religiøs synes at det blir i meste laget. Kanskje dette med at man ikke skal misbruke Guds navn ikke står i den engelsk-språklige bibelen? Kun i den norske... Eller kanskje de ikke har lest akkurat den setningen
Gjest Kristin_ Skrevet 10. juli 2007 #5 Skrevet 10. juli 2007 Hehe, meget mulig. Jeg er enig med deg, det er helt unødvendig, men det er tydeligvis en "feil" som har blitt gjort så mye så lenge at det ikke tenkes på som blasfemi lenger, heller ikke av dem som sensurerer. Det er jo faktisk ikke så mye som sensureres bort, det er de berømte 7 ordene; shit, piss, fuck, cunt, cocksucker, motherfucker og tits. I tillegg er 3 stykker lagt til i etterkant; fart, turd og twat. Ellers er det ingen reguleringer på ord. I tillegg får man ikke vise pupper og slike ting heller, selvsagt
honey21 Skrevet 10. juli 2007 #6 Skrevet 10. juli 2007 Det er ikke stygt å si Oh My God i USA. Alle sier det.
skrue Skrevet 10. juli 2007 #7 Skrevet 10. juli 2007 Jeg trodde at amerikanerne var veldig strenge med hva som kan vises og sies pa tv? De sensurerer jo brystvorter, nakne småbarnsrumper, banneord o.s.v. Er ikke "oh my god" såkalt misbruk av guds navn? Og dermed også klart forbud mot i Bibelen? Husker ihverfall noe sånt fra barneskolen Merkelig at det i et så "moralsk" land er så ekstremt mye bruk av dette uttrykket. USA er alt mulig. "Sensur" eller selvsensur finner du på nettverkene, men ikke på de frittstående. HBO er vel et godt eksempel. Et annet eksempel fra radio er programmene med Howard Stern. Ikke mye som er forbudt der i gården.
Gjest Kristin_ Skrevet 10. juli 2007 #8 Skrevet 10. juli 2007 HBO er kabel, det samme er Howard Stern, det er noe man må abonnere på. (de kan banne på Sopranos og vise pupp i Sex and the city ) Derfor kan de slippe unna reglene (og bøtene) som følger med allmennkringkastingen. Ja du kan godt kalle det selvsensur men de får faktisk bøter hvis reglene brytes.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå