~Minni~ Skrevet 9. juli 2007 #1 Skrevet 9. juli 2007 Vi har allerede komplett Hardangerbestikk som vi ønsker å bruke som penbestikk. Sølvtøy har ingen av oss lyst på og i tillegg så kommer jeg til å arve et om en del år og frem til det kan jeg låne det omtrent så my jeg vil. Vi har derfor lyst til å skrive nederst på ønskelisten vår at vi ikke ønsker oss bestikk, hverken sølv eller stål. Synes dere dette er frekt?
Gjest Bellatrix Skrevet 9. juli 2007 #2 Skrevet 9. juli 2007 Ja. Skriv hva dere ønsker dere, men ikke hva dere ikke ønsker. Om noen spør hvorfor dere ikke ønsker bestikk svarer dere at det har dere nok av fra før av.
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2007 #3 Skrevet 9. juli 2007 Enig med Bellatrix. En ønskeliste er uansett bare en pekepinn, folk må få kjøpe det de har lyst til å kjøpe. Det er mulig, dog usannsynlig, at dere ikke får noe av det som står på lista.
kathrine79 Skrevet 9. juli 2007 #4 Skrevet 9. juli 2007 Enig med de andre. Tror ikke det er vanlig å kjøpe masse bestikk om det ikke er ønsket, hvis noen kjøper sånt allikevel tror jeg det går i salatbestikk, teskjeer etc. Og får man noe man ikke trenger syns jeg det er OK å bytte det i noe man trenger.
Trampe Skrevet 9. juli 2007 #5 Skrevet 9. juli 2007 Det er jo bare å bytte det om dere får bestikk. Jeg ville ikke skrevet det på lista, men heller latt være å skrive på bestikk. Så kan folk som vil kjøpe fra lista gjøre det.
Gjest =tentacle= Skrevet 9. juli 2007 #6 Skrevet 9. juli 2007 Vi har allerede komplett Hardangerbestikk som vi ønsker å bruke som penbestikk. Sølvtøy har ingen av oss lyst på og i tillegg så kommer jeg til å arve et om en del år og frem til det kan jeg låne det omtrent så my jeg vil. Vi har derfor lyst til å skrive nederst på ønskelisten vår at vi ikke ønsker oss bestikk, hverken sølv eller stål. Synes dere dette er frekt? Hvis dere vil unngå visse typer gaver, kan dere jo heller formulere en setning nederst a la: "Bestikk, ... og ... har vi alt vi trenger av." Det ser litt hyggeligere ut enn "Vennligst ikke prakk på oss bestikk."
~Minni~ Skrevet 9. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 9. juli 2007 Ja, jeg er forsåvidt enig med dere i at det er noe man ikke bør gjøre. Det er mest min kjære som vil skrive det fordi vi vet begge om flere som har fått forskjellig sølvtøy av "gamle tanter" som mener at dette er jo noe man bare MÅ ha (uansett om det ikke står på ønskelisten. Ønskelisten er jo tross alt bare en ØNSKEliste) Det har da vært mest teskjeer som det blir nevnt, men gjerne litt forskjellige mønstre osv. Vi får vel heller satse på å bytte det vi måtte få av bestikk. Synes bare det er litt dumt å måtte bytte inn bryllupsgaver i noe annet fordi det er jo litt artig å ha de tingen man har fått av de ulike personene. Men dette med sølvtøy har nå blitt en prinsippsak for min kjære så hvis vi får sølv blir det garnatert byttet i noe annet. Men da får jeg heller leve med det
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2007 #8 Skrevet 9. juli 2007 Vi ønsket oss ikke sølvtøy, men fikk likevel litt. Dette valgte vi å bytte inn. Og fikk dermed bunadssølv til mannen og et perlekjede til meg. Vi er godt fornøyd med det byttet, og "gammeltantene" vi fikk sølvtøyet av kommer aldri til å besøke oss noen gang, så det de ikke vet har de ikke vondt av.
Furstina Skrevet 9. juli 2007 #9 Skrevet 9. juli 2007 Vi önskade oss inte heller silverbestick, men det skrev vi inte upp. Vi berättade för våra mammor (som de flesta pratade med) att vi INTE vill ha silverbestick som ligger i en låda och ser till att behöva putsas. Vi fick stora silverskedar och uppläggningsbestick ändå. För det hörde till. De är jättefina och jag är glad för dem, men vi har inte använt dem än. I augusti är det fem år sen vi gifte oss. =tentacle= har ett fint tips där uppe. Och tanter, besteföräldrar och andra potentiella silverbestik-givare kan ni kanske prata med. Och ge tips om något annat (i silver?) de kan ge om de absolut vill ge silver till er.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2007 #10 Skrevet 10. juli 2007 Vi har derfor lyst til å skrive nederst på ønskelisten vår at vi ikke ønsker oss bestikk, hverken sølv eller stål. Synes dere dette er frekt? Ja det er utrolig frekt. Gaver er noe man får, ikke noe man bestiller.
Malama Skrevet 10. juli 2007 #11 Skrevet 10. juli 2007 Vi ønsket oss heller ikke sølvbestikk, fordi vi rett og slett ikke samler på det, vi synes det er så innmari dyrt at vi heller har valgt å samle på hardangerbestikk som penbestikk. Nå ER ikke vårt fulltallig enda (ehh... jo, nå nærmer det seg faretruende i alle fall, jeg har ikke helt oversikt over gavene, men det VAR det ikke før bryllupet i alle fall) så vi satte opp en del hardangerbestikk på ønskelista, og derved fikk vi ikke noe spm om dette med sølvtøy. Folk flest skjønner det, tror jeg. Vel, bortsett fra farmor, som synes at sølvtøy må man jo ha. Hun og farfar har gitt meg sølvteskjeer oppgjennom oppveskten, så jeg har til tolv, og jeg har kakespade i samme mønster som jeg har fått av mine foreldre, det synes jeg er kjekt. Så hun spurte mamma om dette med sølv, for å være sikker på hvilket merke det var, så jeg visste om det lenge før vi giftet oss, at i kom til å få. Vi fikk ei stor serverings-skje i det mønsteret jeg har samla på. Også hadde hun liggende, fått i gave fra noen for lenge siden, ei litt mindre skje i samme mønster. Da hun etter bryllupt fikk bekreftet at vi "ikke hadde fått mye sølv", fikk vi denne også. (Mamma hadde nemlig ikke sagt at vi IKKE ville ha sølv, bare at vi ikke ønsket oss MYE sølv, men at hun selvsagt kunne få lov til å kjøpe sølv til oss.) En løsning vi var meget fornøyd med. Konklusjon etter et langt innlegg: Nei, ikke skriv at dere IKKE vil ha bestikk, bytt det heller om det kommer. Kan jo evt si noe om at "bestikk har vi vel egentlig nok av", men jeg ville heller "spredd det" enn å skrive det nederst på ønskelista. For det er ei ØNSKEliste, ikke en bestillingsliste, og å skrive at "ikke gi oss bestikk" virker litt "frekt" ja. Takk for de gaver dere får, og bytt det dere ikke vil ha.
Eyore Skrevet 10. juli 2007 #12 Skrevet 10. juli 2007 Å skrive ønskeliste er helt greit og en lur ting å gjøre, men å føre på hva en ikke vil ha derimot er uhøflig mener jeg.Skulle dere få sølvbestikk som dere absolutt ikke ønsker så er det bare å bytte. Vi hadde ønskeliste til vårt bryllup og det fungerte veldig fint. Fikk mye vi ønsket oss og selvsagt mye annet. Vi var iallefall veldig fornøyde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå