MiniMjau Skrevet 9. juli 2007 #1 Skrevet 9. juli 2007 (endret) Jeg har nå vært samboer med min kjære i 1/2 års tid. Jeg har et ok forhold til svigers, men kjenner de ikke spesielt godt. Vi har passe god råd, og alt vi trenger sånn materielt sett. Det som har begynt å skje nå siste tiden er at svigers har begynt å spørre oss om vi vil ha ting(altså brukte ting som de har stående). Jeg skjønner at de bare vil være snille. Vi har alt vi trenger av kjøkkenutstyr, hageredskaper, møbler. Vi har kjøpt alt vi har på loppis, ikea osv så det er ikke sånn at vi bare vil ha nytt og fancy utstyr. Dessuten har vi begrenset med plass i leiligheten. Jeg synes det er litt kinkig når svigermor henvender seg til meg og spør om jeg vil ha avlagt kaffeservise etc. Jeg tenkte for meg selv "Neeei, det vil jeg ikke ha, vi har nok av kopper og ikke plass til noe mer". Akkurat i denne situasjonen greidde jeg å prate meg bort... Jeg snakket med sambo om det etterpå, vi ble enige om at han skal svare sin mor når hun kommer med slike spørsmål, og jeg skal svare min mor om hun har noe gammelt hun vil gi bort. Det som skjer er jo at hun selvfølgelig henvender seg til MEG og ikke til sin sønn om sånne ting. Vi har akkurat kjøpt en plenklipper, og i tillegg har nå svigers en plenklipper de vil forære oss. Vi har ikke plass, og hva skal vi med 2 stk?? Vi vil ikke være en dumpingplass for familiens gamle stæsj, men jeg vil gjerne si det på en høflig og en ikke-utakknemmelig måte. Endret 9. juli 2007 av MiniMjau
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2007 #2 Skrevet 9. juli 2007 Det er hyggelig at dere tenker på oss, men vi har allerede en plenklipper. Kanskje dere kan sette inn en annonse på finn.no. Skal vi gjøre det sammen?
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2007 #3 Skrevet 9. juli 2007 Pass på at dere ikke havner i fella. Si nei takk. Plutselig sitter dere der med den gamle skinnsofaen de ikke hadde råd til å kaste selv om de kjøpte seg en ny en, og den gamle er jo så fin enda, må ikke finne på å kaste den heller - noen gang... Been there, done that. De slutta å prøve å gi bort ting da vi begynte å kaste dem. Svigermormor har ikke helt skjønt det enda, lurte på om ikke vi ville ha 24-bindsleksikonet hennes. Fra 1972...
MiniMjau Skrevet 9. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 9. juli 2007 uff, ja...24 binds leksikon fra 72 er flott.... Et halvt tonn utdatert informasjon. Det er jo ikke slik at vi vil de skal kaste tinga, jeg er ganske bevisst sånn og bruker finn.no flittig selv til å gi bort/selge ting som er fullt brukandes.
Brukernavn Skrevet 9. juli 2007 #5 Skrevet 9. juli 2007 Jeg synes det er helt kurant å svare at vi har, trenger ikke, eller har ikke plass. Om de blir sure for det er ikke det mitt problem, faktisk..(Passer alltid på å takke veldig for at vi får tilbudet, da - det er viktig!)
lulle Skrevet 9. juli 2007 #6 Skrevet 9. juli 2007 Jeg synes det var en god løsning at dere svarer for hver deres foreldre. Tror dere unngår masse misnøye med det:-)
aline Skrevet 9. juli 2007 #7 Skrevet 9. juli 2007 synes det er helt fair å spørre jeg, tenk om de hadde spurt før dere kjøpte ny plenklipper og den de hadde var fullt ut god nok for dere, hadde det ikke da vært kjekt? Nå som dere har, er det jo bare å si at nei takk, dere kjøpte nettop og trenger dermed ikke. jeg har mesteparten av det jeg trenger selv, men synes bare det er hyggelig at foreldre spør om det er noe jeg trenger før de selger eller kaster ting som er fullt ut brukbare og i god stand. Og om de vet at dere kjøper deres brukt, kanskje de da tenker at dere kan bytte ut med nyere ting fra dem om dere skulle ha lyst? Det kan være de bare vil spør for å være greie, ikke for å bruke dere som dumpingplass.
Oliven Skrevet 9. juli 2007 #8 Skrevet 9. juli 2007 Svigers, eller aller helst svigermor er også sånn. Vil gi oss alt mulig hun har stående og spør ofte meg om vi vil ha, kan bruke osv. Syns det var litt ekkelt de første gangene, men nå er jeg bare ærlig og sier det som det er om jeg ikke vil ha. Og det er ikke nødvendigvis fordi det ikke er noe jeg liker, men fordi vi har fra før osv.. Hun sier hun syns det er fint jeg sier ifra så jeg ikke tar imot noe som bare blir stående. Vi har et veldig greit forhold vi og jeg syns nå det er helt uproblematisk å si ifra. Så hender det vi tar imot ting vi kanskje trenger litt og har sagt at vi bruker det inntil videre, til vi finner noe nyere senere. Det gleder svigers enormt mye så derfor gjør vi det. Syns det bare er hygglig. Men ser ikke helt problemet med gressklipperen uansett. Det er vel bare å si at dere akkurat har kjøpt en ny og ikke trenger to.....
Multi Skrevet 9. juli 2007 #9 Skrevet 9. juli 2007 Vær glad de spør og ikke bare tar med seg tingene for å gi dem til dere.
Titta Skrevet 9. juli 2007 #10 Skrevet 9. juli 2007 Mine foreldre er også slik, og jeg ser egentlig ikke noe galt i det. Vi er i etableringsfasen, har det meste men likevel mangler vi enkelte ting. De spør titt og ofte om vi vil ha noe, og det er da vel ikke så vanskelig å si nei, er det? Jeg kan hvertfall ikke forstå at det skal være vanskelig å si nei til en gressplipper hvis en allerede har en. Værre er det vel kanskje med en ekstra vase eller noe slikt, da er ikke argumentet om at en allerede har en like godt. Skjønner at det kanskje kan virke masete, men det er helt sikkert godt ment. Hvis det er noe dere ikke vil ha så si nei, er da ikke værre enn det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå