Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2007 #1 Del Skrevet 9. juli 2007 Ei dame som snart skal på Norgesferie spurte hva hun absolutt må prøve av norsk mat mens huner i Norge. Jeg ble litt svar skyldig, så jeg håper på litt hjelp fra dere før hun reiser. Hva bør hun få med seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Brite Skrevet 9. juli 2007 #2 Del Skrevet 9. juli 2007 Brunost og rømmegrøt? Helst ikke severt sammen vel og merke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 9. juli 2007 #3 Del Skrevet 9. juli 2007 Har ikke noen retter å foreslå, men her er noen ingredienser utlendinger synes er eksotiske: multer, reinsdyrkjøtt, elgkjøtt, hvalkjøtt (hvis de vil spise det, da ). Dessuten er røkelaks og gravlaks populært. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2007 #4 Del Skrevet 9. juli 2007 Dette er jo ikke hele retter, men enkelte typer mat som vel er typisk norske: lompe og lefse flatbrød pultost og gammalost akevitt enkelte typer spekemat risengrynsgrøt? Også har man jo lutefisk, smalahovud, rakfisk osv, men de ville jeg vel snarere anbefale en utlending å holde seg unna, enn å smake på... Kjøttkaker og brun saus med erterstuing og tyttebær er vel forresten norges nasjonalrett, er det ikke? Og vi serverer vel vafler litt annerledes enn de fleste andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 9. juli 2007 #5 Del Skrevet 9. juli 2007 Fårikål om mulig på denne tiden av året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampyra Skrevet 9. juli 2007 #6 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Kjøttkaker, rømmegrøt, røkelaks, melkesjokolade, pinnekjøtt, bacalao osv. Endret 9. juli 2007 av Vampyra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 9. juli 2007 #7 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) På denne tiden av året får turister ofte servert laks. Gjerne med jordbær til dessert, eller multer i en eller annen variant. Virker som om multer er noe helt "eventyrlig" for noen av de utenlandske... Edit: skrivefeil Endret 9. juli 2007 av Ugla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse på erten Skrevet 9. juli 2007 #8 Del Skrevet 9. juli 2007 Jeg ville servert JORDBÆR! Det er ingenting som norske jordbær med sukker og fløte! Ellers ville jeg ikke satset på spekemat - som flere over her anbefaler. Til det er skinkene man får i Italia og Spania altfor gode. Isteden ville jeg gjort noe godt ut av røkelaks, rakfisk eller klippfisk. Og kongekrabbe er jo helt greit... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest =tentacle= Skrevet 9. juli 2007 #9 Del Skrevet 9. juli 2007 Vil hun prøve særnorske retter, eller vil hun ha dine anbefalinger for å få god, norsk mat mens hun er her? Det norskeste for tiden er vel Grandiosa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _Leela_ Skrevet 9. juli 2007 #10 Del Skrevet 9. juli 2007 Da vi hadde en gjeng utlendinger på besøk så serverte vi: Rakfisk i lefse Pinnekjøtt med tilbehør En god del akevitt og øl Dette var i slutten av november, så menyen passet og den falt også i smak (kanskje ikke rakfisken da, men men). Kommer også ann på om det er noe hun vil kjøpe med seg hjem eller om det er rett hun vil prøve da hun er her. Ta henne med til en typisk norsk restaurant og send med henne en brunost og litt røkelaks hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 9. juli 2007 #11 Del Skrevet 9. juli 2007 Jeg var nylig i en sammenheng der jeg spiste flere middager og lunsjer med en gruppe fra USA og ulike europeiske land på Norgesbesøk. De foretrakk alle fersk fisk, som var det de først og fremst forbandt med det norske kjøkken. Og jeg er enig! Men ville gjerne satset på noe annet enn oppdrettslaks, som man får overalt utenlands. Heller god og fersk villfisk som breiflabb, uer, brosme steinbit eller liknende. Fiskeslag er jo faktisk ofte relativt stedegne, noe man finner ut når man skal lage fiskeoppskrifter fra andre land, så dette er lokale spesialiteter på sitt beste. Kongekrabbe og ferske reker er også gode valg! Litt avhengig av når besøket finner sted: I tillegg til jordbær er også friske, norske bringebær fantastiske nå i juli (feks fra Vik i Sogn), og senere moreller fra Hardanger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Floja Felíz Skrevet 10. juli 2007 #12 Del Skrevet 10. juli 2007 Lapskaus med flatbrød! Havregrøt er jo en klassiker som mange norske generasjoner har vokst opp på. -og så henger jeg meg på øl og akevitt-forslaget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2007 #13 Del Skrevet 10. juli 2007 Takk for mange gode tips! Hun skal ikke besøke meg, men reise på tur sammen med moren sin. Jeg bor i det landet som de kommer fra, og i planleggingsfasen har jeg fått mange rare spørsmål om Norge. Jeg skal skrive en liste med forslagene deres, og så får de selv se hva de får tak i. Hvis det er noe mer dere kommer på, oppdaterer jeg listen min etterhvert. De reiser om en uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Latee Skrevet 10. juli 2007 #14 Del Skrevet 10. juli 2007 Viltgryte med reinsdyrkjøtt! Og norske jordbær. Hvor kommer hun fra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yvette Skrevet 11. juli 2007 #15 Del Skrevet 11. juli 2007 Vampyra: Bacalao er en portugisisk matrett. Gode forslag over. Reinsdyrkjøtt er veldig godt når det lages som finnbiff, med rørte tyttebær til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse på erten Skrevet 11. juli 2007 #16 Del Skrevet 11. juli 2007 Vampyra: Bacalao er en portugisisk matrett. Ideén er egentlig ikke så dum da råvaren (klippfisk) er et norsk produkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2007 #17 Del Skrevet 12. juli 2007 Komler/raspeballer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sativa Skrevet 12. juli 2007 #18 Del Skrevet 12. juli 2007 Grændis og skolebrød. Neida, det var en spøk. Fisk som for eksempel stekt makrell med agurksalat, poteter og rømme, kjøttkaker, lapskaus, pinnekjøtt, krabbeklør, samt masse som andre har ramset opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 13. juli 2007 #19 Del Skrevet 13. juli 2007 Grændis og skolebrød. Neida, det var en spøk. Dessverre har du vel rett i at dette kanskje er den mest typisk norske maten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki79 Skrevet 13. juli 2007 #20 Del Skrevet 13. juli 2007 Itillegg til alt annet - Breiflabb! Vi hadde gjester fra USA og de påsto det var det beste de noensinne hadde smakt! Laks, jodbær, finnbiff, skinke, komler etc. falt også i smak, men breiflabben var absolutt det beste - og det fra folk hvor fries var livretten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå