Gjest Gjest_væren_* Skrevet 9. juli 2007 #1 Skrevet 9. juli 2007 Har sett endel innelegg her på KG hvor folk klassifiserer bestemte ting som "å bruke noen " . Den utro mannen blir anklaget for å bruke elskerinnen , parten som ikke vil innlege et seriøst forhold defineres som å utnytte/bruke den andre , luksus prostituerte bruker menn for penger eller vica versa . Hovedtrenden er imidlertid at det i stor grad er den kvinnelige part som blir brukt og den mannlige som bruker . For meg innebærer det at det er misforhold mellom hva partene yter som er kriteriet for at noen blir brukt samt at den parten som får mest holder noe skjult for den andre som muliggjør at ytelsene kan være skjeve . Hva er egentlig det at noen bruker noen ?
Gjest Gjest_nettvenninnen_* Skrevet 9. juli 2007 #2 Skrevet 9. juli 2007 Å bruke noen kan være forskjellig utfra situasjon. Men når det gjelder damer, så føler vi oss ofte brukt mentalt istedetfor materielt. Noen misbruker eksempelvis vår hele og fulle tillit. Og når vi LAR noen gjøre dette,så fremstår vi interessant nok ofte også som naive. Når det gjelder ditt eksempel med horer, så kan dette med å bli brukt (i mine øyne) tolkes som dette med å være i en svakere situasjon. Det vil si at hvis man føler man ikke har noe valg, må man finne seg i krav som stilles, for å oppnå det man vil ha eller det man behøver. Uansett hvor urimelige kravene kan fremstå. Men slik er det jo overalt. La oss si at et teleselskap har monopol (slik det var før), da oppstår det ingen konkurransesituasjon og kunder må betale det som kreves uten å ha valget med å velge et bedre alternativ. Den som har monopol på noe utnytter behovet/de innskrenkede valgmulighetene. I denne elskerinnesituasjonen, så vil kanskje ikke kvinnen ha noe annet enn akkurat denne mannen. Hun nekter å innse alternativene. Dette vet kanskje henne elsker- og dermed misbruker han eksempelvis hennes tillit og lojalitet. Og hun på sin kant "ofrer" seg for å beholde den hun vil ha. Ytelsene kan også være skjeve som du sier, men som sagt føler vi oss damer mest brukt mentalt enn materielt. Det er vel kanskje hvis mannen eventuelt ikke stiller opp, gjør oss trygge,ikke legger vekk sitt eget ego under noen omstendighet, er totalt følelseskald osv at vi føler oss brukt via en skjev fordeling. Det at det kan oppfattes som menn er de som "bruker" noen, er at han gjerne er i en form for posisjon som gjør at han kan gjøre netopp dette. Mishandlede damer tør ikke å komme seg unna, elskerinner er bare opptatt av denne ene mannen, en annen mann kan kanskje tillate seg til å si de fæleste ting til ei dame som har flyttet til hjemstedet hans og hun dermed ikke har noen å henvende seg til, ei annen blir dumpet av han hun er så betatt av rett etter at hun våget å hoppe til køys med han and U name it. Menn føler seg sjeldent utnyttet mentalt. Men det finnes nok av menn som kan føle seg utnyttet materielt. Slik som med ditt eksempel som omhandlet horekunder.
*melis* Skrevet 9. juli 2007 #3 Skrevet 9. juli 2007 Jeg tror det er feil at det er mest kvinner som blir brukt. Grunnen til at det fremstår slik er jo fordi dette er kvinneguiden, ergo får man servert atskillig flere historier fra nettopp kvinner. Kvinner kan bruke menn akkurat like mye som menn kan bruke kvinner, også mentalt. Jeg vet om ganske mange menn som er avhengige av dama og som gjør nesten hva som helst for henne, selv om dama ikke på langt nær gir like mye tilbake. Skjev fordeling mellom mann og kvinne har ikke nødvendigvis noe med kjønn å gjøre, synet på kvinner som det svakere kjønn trodde jeg folk flest hadde lagt fra seg nå. Ellers mye fornuftig i forrige svar.
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2007 #4 Skrevet 9. juli 2007 Jeg synes det er så lavmåls med mennesker som bruker andre for egen vinning. Det er tragisk, umoralsk og falskt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå