Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2007 #1 Skrevet 8. juli 2007 Er det vanlig at 5-åringer av og til kan være veldig urolige og engstelige? Bruker dere noen spesielle måter som virker på deres barn? Hvis barnet blir veldig motorisk urolig eller "vill", er det da best å la barnet være "fysisk" eller er det best å roe barnet ned?
Gjest Tweek Skrevet 8. juli 2007 #2 Skrevet 8. juli 2007 Jeg ville nok få barnet med på noe som krever energi og bevegels. Få ut all uroligheten. Når er ikke jeg ekspert på noe og kan ikke barn, men min lillebror har alltid vært veldig urolig og vill til tider og er overalt og gjør ting han egentlig ikke mener. Han har adhd, kanskje det kan være noe..
Tiit Skrevet 10. juli 2007 #3 Skrevet 10. juli 2007 (endret) Jeg er usikker på om jeg oppfatter rett når du skriver "urolig og engstelig". Betyr det at han er motorisk urolig og veldig aktiv, samtidig som han er engstelig for ting? Eller betyr det at han uttrykker uro og engstelse ved sin væremåte? Dersom barnet er motorisk urolig, tror jeg det er viktig at han får ut noe av energien sin i meningsfull aktivitet, slik at det ikke bare blir turbovirksomshet av det. Og så er det mange barn som har svært dårlige evne til å kjenne at "nok er nok", dette med å stoppe aktiviteten. De går nærmest over på autopilot, og finner ikke stoppe-knappen. Det er et interessant og viktig arbeid å finne denne stopp-knappen, og sette grenser for barnet på en bestemt og god måte som ikke nedvurderer barnet, men lærer barnet å bli bedre kjent med seg selv og sine behov, og også andres behov (når "nok er nok") Endret 10. juli 2007 av Tiit
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2007 #4 Skrevet 11. juli 2007 Jeg er usikker på om jeg oppfatter rett når du skriver "urolig og engstelig". Betyr det at han er motorisk urolig og veldig aktiv, samtidig som han er engstelig for ting? Eller betyr det at han uttrykker uro og engstelse ved sin væremåte? Mulig jeg har formulert meg litt utydelig, men det blir nok slik som du sier at han uttrykker uro og engstelse ved sin væremåte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå