Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2007 #1 Skrevet 8. juli 2007 Hvorfor er det sånn at barn født og oppvokst på Oslos vestkant har flere muligheter enn andre barn? Er det bare fordi foreldrene er mer ressurssterke? Hva vektlegger vestkantforeldre i barnas oppvekst som gjør dem til sånne "vidunderbarn"?
Gjest Elastica Skrevet 8. juli 2007 #2 Skrevet 8. juli 2007 Hva vektlegger vestkantforeldre i barnas oppvekst som gjør dem til sånne "vidunderbarn"? Mener du at de er vidunderbarn eller at de blir sett på som vidunderbarn av sine foreldre? Jeg har møtt mange barn fra såkalt Oslos vestkant. Mange er selvsagt veldig hyggelige, og normalt oppegående mennesker. Imidlertid innbiller jeg meg at det er en liten overvekt av bortskjemte, usympatiske og innbilske barn også, nettopp på grunn av deres oppvekst i hjem hvor de har lært seg at man kan få alt i livet ved å peke på det. Men dette var kanskje litt ot.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2007 #3 Skrevet 8. juli 2007 Hvorfor er det sånn at barn født og oppvokst på Oslos vestkant har flere muligheter enn andre barn? Er det bare fordi foreldrene er mer ressurssterke? Hva vektlegger vestkantforeldre i barnas oppvekst som gjør dem til sånne "vidunderbarn"? Jeg tror det er fordi foreldrene er ressurssterke og man får et ressurssterkt nettverk (foreldres venner, klassekameraters foreldre osv) - noe som kan gjøre det lettere å få gode jobber osv enn for en "tilfeldig fyr fra Ammerud". Men det finnes nå nyanser og store forskjeller på Vestkanten også, og jeg synes ikke det er naturlig å kalle folk "vidunderbarn" uten videre. Har selv slekt på Vestkanten hvor de som er jevnaldrende med meg riktignok har fått bra jobber - som de var kvalifisert for - gjennom bekjentskaper, men de var aldri vidunderbarn eller spesielt skolesterke - ikke mer enn normalt. De har tatt utdanning og jobbet ganske hardt i tillegg til at de selvsagt nyter godt av nettverkene. Jeg tror at for mange som kommer fra "gode" hjem, enten det er på Oslo Vest eller andre steder, får med seg bedre selvtillit og en mer selvfølgelig holdning til at de kan klare alt, enn endel av oss andre.
Gjest Kristin_ Skrevet 8. juli 2007 #4 Skrevet 8. juli 2007 Det er jo flere grunner til det - Effektivt nettverk, som tidligere nevnt i tråden - Mindre press for å f.eks. jobbe ved siden av skolen for å ha like høyt forbruk som "de andre" - Folk med høy utdannelse tjener ofte mer, og folk med høy utdannelse får ofte unger som tar høy utdannelse også, er en sammenheng der. - Høyt utdannede folk kan gjerne følge barna bedre opp med skolearbeid, og i tillegg tjener en del såpass bra at de kan "ta seg råd til" å ha mer fritid også. - Presset for å "gjøre det like bra som foreldre" er nok en liten motivasjonsfaktor det også.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2007 #5 Skrevet 10. juli 2007 Hvorfor er det sånn at barn født og oppvokst på Oslos vestkant har flere muligheter enn andre barn? Er det bare fordi foreldrene er mer ressurssterke? Hva vektlegger vestkantforeldre i barnas oppvekst som gjør dem til sånne "vidunderbarn"? Synes fokusering på øst/vest i Oslo er helt idiotisk og unyansert. Oslo øst består av mer enn indre bykjerne litt øst for Akerselven. Det finnes mange steder i Oslo der innbyggerne er utrolig ressurssterke, uten at de bor på Frogner. Jeg gikk bl.a. på videregående med flest folk fra oslo vest. De kom fra såkalte ressurssterke hjem, men det har ikke godt så godt med dem som vi som kom fra Oslo øst. Fra min klasse på ungdomsskolen er det ingen som ikke har utdannelse og jobb. Ca. 30 % tok yrkesfaglig utdannelse, resten har tatt høyere utdannelse. Det samme gjelder de andre klassene over og under meg i alder. Fra min klasse på videregående vet jeg om hvertfall 4 som aldri har kommet noen vei. Og de er såkalte vestkantbarn. Nå er kanskje mitt bosted noe spesielt. Men ville bare få frem at det er store forskjeller også på østkanten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå