Gjest Gjest_Nancy_* Skrevet 8. juli 2007 #1 Skrevet 8. juli 2007 Hei! Jeg fant denne oppskriften på nettet og lurer på et par ting... 3 1/2 dl melk 50 g gjær 100 g smør 1 dl sukker 1/2 ts kardemomme ca. 1 liter hvetemel Eggekrem: 4 dl melk 4 eggeplommer 1/2 dl sukker 1 ss maisenna 1 vaniljestang melis, romessens, kokos 1) Ca hvor mange skolebrød vil det bli? 2) Er eggekrem bedre enn vaniljekrem? 3) Kan jeg bytte ut maisenna med noe annet hvis jeg ikke har? 4) Hvor lenge skal de heve begge gangene (etter elting og etter at jeg har laget boller av dem). 5) Skal melisen blandes med vann eller eggehvite? Hva er forsjellen? Hvis med vann... hvor mye vann skal det være i forhold til melis. Jeg vet ikke hva som er riktig konsistens. Dette er første gangen jeg lager noe som dere har skjønt... hehe
Scheherazade Skrevet 8. juli 2007 #2 Skrevet 8. juli 2007 Hei! Jeg fant denne oppskriften på nettet og lurer på et par ting... 3 1/2 dl melk 50 g gjær 100 g smør 1 dl sukker 1/2 ts kardemomme ca. 1 liter hvetemel Eggekrem: 4 dl melk 4 eggeplommer 1/2 dl sukker 1 ss maisenna 1 vaniljestang melis, romessens, kokos 1) Ca hvor mange skolebrød vil det bli? Vanskelig å si, kommer an på hvor store du vil ha de! Jeg ville tippet en ti-tolv-femten alt ettersom størrelse. 2) Er eggekrem bedre enn vaniljekrem? Eggekrem er ofte bare et annet ord for vaniljekrem, som f.eks. i oppskriften din som også inneholder vanilje, ergo er det egentlig en oppskrift på det som også kalles vaniljekrem. 3) Kan jeg bytte ut maisenna med noe annet hvis jeg ikke har? Du kan først prøve uten stivelse, det kan være du syns kremen er tykk nok ved hjelp av eggeplommene. Hvis ikke kan du også bruke litt potetmel, men da må ikke kremen koke etter at potetmelet er rørt i, da blir det seigt. Har du ikke vaniljestang, funker 1 ts vaniljesukker, eventuelt litt mer, fint også. Eventuelt kan du bruke Tines ferdige vaniljekrem. 4) Hvor lenge skal de heve begge gangene (etter elting og etter at jeg har laget boller av dem). Før du triller ut, til dobbel størrelse. Jeg ville hevet cirka 1 time. Etter uttrilling til du ser at de har hevet seg, typisk 20 cirka 20 minutter, spesielt hvis du hever over varmt vann i vasken. Litt vanskelig å si, jeg tar det mye på feelingen... 5) Skal melisen blandes med vann eller eggehvite? Hva er forsjellen? Hvis med vann... hvor mye vann skal det være i forhold til melis. Jeg vet ikke hva som er riktig konsistens. Melisglasuren blir tykkere med eggehvite, og det er lettere å piske den ordentlig hvit. Lager du vaniljekremen selv kan du jo bruke hviten fra eggene, hvis ikke hadde jeg bare brukt vann. Et alternativ for litt friskere smak er sitronsaft. Du trenger lite væske, prøv med 2 ss først, og tilsett forsiktig mer hvis du ikke får rørt ut all melisen. Glasuren skal være tyktflytende, den skal ikke renne utover hele skolebollen når du har den på. Det enkleste er å dryppe melisglasur i en ring rundt vaniljekremen, deretter snurre bollen opp ned på et tefat med kokos på. Dette er første gangen jeg lager noe som dere har skjønt... hehe Det er vel en første gang for alt! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2007 #4 Skrevet 9. juli 2007 Er det mulig å bytte smøret med olje? Hvis ja... hvilken type og hvor mye?
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2007 #5 Skrevet 9. juli 2007 Prøv heller kesam. Olje er for flytende og gir feil konsistens. Jeg ville ha brukt en dl kesam og bare litt smør, kanskje 20 g.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå