Gå til innhold

Overføre data mellom 2 datamaskiner

Anbefalte innlegg

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg ønsker altså å overføre en del av innholdet på min gamle datamaskin og over på den nye. Hva slags kabel må jeg ha for å få gjort dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tvista nettverkskabel.....koster "ingenting" på Clas Ohlson

Endret av Paradokset
Skrevet
Tvista nettverkskabel.....koster "ingenting" på Clas Ohlson

Ja. krysset kabel kalles det også noen ganger. Nevner det i tilfellet man står i butikken og lurer hva man skal ha.

Gjest snart medlem
Skrevet

Du kan jo også bare flytte harddisken fra den gamle maskinen over i den nye, og flytte filene direkte over.

Skrevet
Ja. krysset kabel kalles det også noen ganger. Nevner det i tilfellet man står i butikken og lurer hva man skal ha.

Det er forskjell på twisted og krysset ! Twisted har noe med type kabel som blir brukt, (U)TP eller twisted pair betyr at de enkelte ledningene er tvunnet i par, for å begrense påvirkning fra støy.

Krysset betyr at man bytter om sender/mottaker ledningsparet i en ende, slik at man kan bruke en slik kabel mellom to PCer med nettverkskort (eller mellom to switcher).

Hvis man bruker en vanlig "rett kabel" i siste tilfellet, så kobler man sender mot sender, og mottaker mot mottaker, og det funker ikke bra !

Skrevet
Det er forskjell på twisted og krysset ! Twisted har noe med type kabel som blir brukt, (U)TP eller twisted pair betyr at de enkelte ledningene er tvunnet i par, for å begrense påvirkning fra støy.

Krysset betyr at man bytter om sender/mottaker ledningsparet i en ende, slik at man kan bruke en slik kabel mellom to PCer med nettverkskort (eller mellom to switcher).

Hvis man bruker en vanlig "rett kabel" i siste tilfellet, så kobler man sender mot sender, og mottaker mot mottaker, og det funker ikke bra !

Du har vel rett i det ja. Twisted bør kunne brukes på lengre strekk evnt. i miljø med med mer elektromagnestisk støy. Men (litt avsporing) det er ikke noe i veien for ha krysset kabel der to og to ledere inne i kabelen er snurret rundt hverandre.

Krysset er det man vil ha i dette tilfellet, evnt to rette med en enkel hub i mellom.

Gjest Madeline
Skrevet

Tusen takk for alle svar. Tror jeg skal ta en tur innom Clas Ohlson og kjøpe kabel.

Skrevet
Du har vel rett i det ja. Twisted bør kunne brukes på lengre strekk evnt. i miljø med med mer elektromagnestisk støy. Men (litt avsporing) det er ikke noe i veien for ha krysset kabel der to og to ledere inne i kabelen er snurret rundt hverandre.

En krysset kabel er vanligvis en TP (twited pair) kabel også, ja. :)

Twisted pair og støy; det er jo snakk om vanlig UTP kabel her da? Skal ha bedre støybeskyttelse bør man vel bruke S(hielded)TP, eller rett og slett bare fiber. Lys er vanligvis mere motstandsdyktig mot elektrisk støy..

Krysset er det man vil ha i dette tilfellet, evnt to rette med en enkel hub i mellom.

Yes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...