Gjest Vampyra Skrevet 8. juli 2007 #1 Skrevet 8. juli 2007 Hvorfor i alledager skulle dette endres? :klø: Og hvorfor er det bare 7? Jeg må si jeg synes mange av de som ble fjernet er mer underverker enn de nye. Stonehenge er for meg mye mer et underverk enn Taj Mahal i allefall. Og så skriver de at selv om ikke pyramidene i Egypt står på lista så er de en selvfølge? :klø: Her kan dere lese hva VG skriver om saken.
Gjest Frøken Titt Skrevet 8. juli 2007 #2 Skrevet 8. juli 2007 (endret) Taj Mahal er et underverk, men det samme er stonehenge, så at det ikke står oppført er rart ja. Det er masse annet som kunne vært med. Kanskje VG bare tok med det de fant best eller mest kjent? Endret 8. juli 2007 av Frøken Titt
Gjest Vampyra Skrevet 8. juli 2007 #3 Skrevet 8. juli 2007 Nei. Det ble offisiell endring av lista nå fordi den gamle inneholdt bare underverker fra middelhavsområdet. Dette er den gamle lista: - Babylons hengende hager - Zevsstatuen i Olympia - Artemistempelet i Efesos - Mausoleet i Halikarnassos - Kolossen på Rhodos - Fyrtårnet på Faros ved Alexandria - Kheopspyramiden Det er jo tydelig at denne burde oppdateres. UNESCOs verdensarv liste består av 851 oppføringer, deriblant alle de underverkene som ikke kom på lista.
Tabris Skrevet 8. juli 2007 #4 Skrevet 8. juli 2007 Jeg synes hele opplegget virker litt amatørmessig. Så de syv gamle underverkene er plutselig ikke underverker lenger, fordi man mener man trenger en oppdatering? Hvorfor lager man ikke en liste over "7 moderne underverker" fremfor å si at disse syv skal erstattte de gamle? I tillegg er det jo gjort via folkeavstemming, ikke ved hjelp av faglig kompetanse.
Gjest Vampyra Skrevet 8. juli 2007 #5 Skrevet 8. juli 2007 Helt enig! Men moderne er det ikke riktig å kalle dem, for ingen av de nye er spesielt moderne eller nye...
Tabris Skrevet 8. juli 2007 #6 Skrevet 8. juli 2007 Jeg kjenner ikke alderen til alle disse nye underverkene, men noen mener jo den moderne tidsalder startet allerede under renessansen. Men det er vel flere av de nye underverkene som er eldre enn det også. Evt, kan man utvide og si at man har 14 underverker (Hvorfor valgte man akkurat syv?)
Gjest Vampyra Skrevet 8. juli 2007 #7 Skrevet 8. juli 2007 Evt, kan man utvide og si at man har 14 underverker (Hvorfor valgte man akkurat syv?) Ja det lurte jeg også på... Jeg synes de skulle laget en liste der kun fagfolk har vært med på å bestemme jeg da...
Tabris Skrevet 8. juli 2007 #8 Skrevet 8. juli 2007 Jeg synes de skulle laget en liste der kun fagfolk har vært med på å bestemme jeg da... Helt enig.
Pasha Skrevet 8. juli 2007 #9 Skrevet 8. juli 2007 en annen grunn var vel kanskje at det kun er et av verdens sju underverker som fremdeles finnes.. men hva eiffeltårnet, frihetsstatuen, operahuset, og neuswanstein i det hele tatt gjorde på lista skjønner jeg ikke
Gjest Vampyra Skrevet 8. juli 2007 #10 Skrevet 8. juli 2007 Aha, så de andre underverkene som opprinnelig stod på lista eksisterer ikke lenger? :klø: Forøvrig enig i at du listet opp ikke har noe med underverker å gjøre Pasha
Pasha Skrevet 8. juli 2007 #11 Skrevet 8. juli 2007 av de 7 oppringlige er det bare pyramiden igjen ja Av den nye lista er jeg enig i: Den kinesike mur Chichén Itzá i Mexico Machu Picchu (dersom man først skal endre på lista)
Cata Skrevet 8. juli 2007 #12 Skrevet 8. juli 2007 av de 7 oppringlige er det bare pyramiden igjen ja Av den nye lista er jeg enig i: Den kinesike mur Chichén Itzá i Mexico Machu Picchu (dersom man først skal endre på lista) Synes ikke det var så dumt å velge noen nye som faktisk eksisterer, jeg da. Men jeg er enig i at det burde vært et ekspertpanel som valgte dem ut. I tillegg til de som Pasha nevner her, så synes jeg det er helt greit at Petra kom med. Colosseum er jeg usikker på, og Kristusstatuen og Taj Mahal er jeg direkte uenig i. Stonehenge, Påskeøya og Akropolis synes jeg er kandidater som kunne "slått ut" dem som jeg er uenig i.
Pasha Skrevet 8. juli 2007 #13 Skrevet 8. juli 2007 Stonehenge, Påskeøya og Akropolis synes jeg er kandidater som kunne "slått ut" dem som jeg er uenig i. enig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå