Gå til innhold

lære å spille piano i voksen alder

Anbefalte innlegg

Skrevet

har du, eller kjenner du noen som har lært seg dette i voksen alder?

jeg har så lyst å lære meg å spille piano. jeg er voksen, har aldri spilt et instrument, og kan ikke noter. skikkelig bra utgangspunkt med andre ord. :ler:

jeg vil lære meg å spille til husbruk, slik at jeg kan spille litt for barn og familie. er det mulig mon tro?

først må vi kjøpe piano selvsagt, deretter hadde jeg tenkt å ta timer.

i kveld kom jeg over noen musikkskoler som har fjernundervisning for nybegynnere uten notekunnskap, med dvd, cd, bøker, og lærerkontakt. noen som har prøvd det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tweek
Skrevet

Jeg er som deg, veldig likte musikalsk når det kommer til noter og lære et nytt instrument. Men jeg har også lyst til å lære å spille piano og gitar. Men jeg tror nok det sakl gå greit :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde lyst til å lære meg enten å spille piano eller gitar, og da i voksen. Av praktiske grunner vedrørende plass til piano ect ble det gitar. Jeg øvde masse, tok timer hos gitarlærer og greide fint å komme opp på et nivå så det kunne benyttes til allsang. Det er å anbefale. Jeg gjorde dette fordi jeg hadde lyst og det var den største motivasjonsfaktoren. Koste meg skikkelig med det. Så hvis du har lyst til å lære deg piano så "go for it". Du kommer til å kose deg masse (litt frustasjon også da ;) må regnes med). Nå kunne jeg noter fra før, har spilt i korps. Har ikke så mye bruk for noter med gitar som man vil få med piano. Men hvis det er dette du har lyst til å prøve så hvorfor ikke. Funker det ikke så har du hvertfall prøvd.

Siden du ikke kan så mye noter etc fra før vil jeg anbefale privatlærer. Det gir deg masse i starten. Tror også det er lurt å ha med seg en som vet litt om piano når du skal kjøpe, hvis det er mulig.

Lykke til :)

Skrevet

så fint med oppmuntring. tusen takk. vi må bare få pusset opp stua, så skal vi lete etter et brukt piano. :hoppe:

jeg tenkte kanskje at det var greit å begynne litt på egenhånd og deretter ta timer. sånn at jeg ikke kommer helt blank til læreren :sjenert:

tanta til samboeren min er piano/klaver -lærer ved et

(musikk)universitet i utlandet, så vi tenkte å sjekke evt piano vi finner med henne før vi kjøper. men vi skal bare ha et billig og greit nybegynner piano altså. først iallefall. må jo se om dette funker før vi legger en haug med penger i det ;)

håper vi kommer i gang da tweek :)

Skrevet

Kjør på!

Det viktigste er jo at motivasjonen er på plass, og det har du ser vi. Jeg har spilte piano i mange år, og det er et flott instrument!

Lykke til!

(PS. jeg tror faktisk ikke piano sååå veldig vanskelig å lære seg. Men du må kanskje være forberedt på litt terping ;))

Gjest Tweek
Skrevet

Ja, det hadde vært gøy skyfri! :-D

Har ikke planer om det helt enda, en del andre ting jeg må få gjort ferdig først. Pleier å spille på keyboardet til en kamerat når jeg er der, hehe ;) Det er morro!

Gjest Gjest
Skrevet

jeg kan ikke spille noe særlig piano, men kan i hvert fall "trøste" med at det er ganske lett å lære seg noter for piano, da sammenhengen mellom noter og instrument/tangenter er bittelitt mer åpenbar på f eks gitar (grep og sånt). Er ellers helt sikker på at det gå fint å lære seg pianospill til husbruk i voksen alder så lenge man er motivert.

Gjest Miss Cutie
Skrevet

Jeg har alltid ønsket å spille piano. Det er visst ikke bare bare å lære seg dette i voksen alder. Men altså, det varierer jo fra person til person. Noen har det og noen har det ikke.

Ps: Min datter på 8 skal begynne snart. ;)

Skrevet

Lykke til! Selv spiller jeg ikke piano, men jeg kan spille orgel. Det er litt forskjell på notene mellom de to instrumentene, men jeg kan da ta en trall på pianoet med orgelnoter. ;)

Skrevet (endret)

Det eneste problemet med å lære seg piano i voksen alder, er hvor vidt man prioriterer det høyt nok til å bruke nok tid på det!

Av plasshensyn og praktiske årsaker ville jeg egentlig anbefalt deg å kjøpe et elektrisk piano. Det kan pakkes helt bort når det trengs, og du trenger aldri å få det stemt. Det er også billig uten at det er gammelt og dårlig. Av erfaring vet jeg at jenter gjerne vil ha et ordentlig piano av grunner hinsides min forståelse (hrmf... jenter :roll:).

Til sist vil jeg ikke anbefale deg å sitte og lære noter eller akkorder til helt i begynnelsen, men kanskje en sang du synes er fin - og som selvfølgelig er nokså enkel. Det kan være en veldig fin motivasjonsfaktor når du begynner å terpe på noter og akkorder, og kan ta noen avbrekk med å spille den sangen.

Lykke til: og ALDRI gi opp! :sol:

Begynte forresten å spille piano da jeg var 22-23 år (om det er voksen alder? :)) og da med 10 års erfaring som gitarist.

Endret av Poetens_Tårer
  • 11 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...