Gå til innhold

Tunisia, Djerba

Gjest Gjest_Hanne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hanne_*

Hallo, jeg er interessert i å høre fra noen som har erfaring med Tunisia - og gjerne Djerba og Apollo.. Hvordan er maten i forhold til litt kresne barn, hvor varmt er det medio august? Er det mulighet for shopping der(har etpar 14-15 åringer).. kan all inclusive være ok i forhold til matforgiftning, alltså holde seg til en plass - det er 4-5 stjerners hotell - håper det betyr maten også..

Ja, jeg vet at selgerne er slitsomme, det får bare være:))

Blir glaaaad hvis noen vil dele erfaringer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo, jeg er interessert i å høre fra noen som har erfaring med Tunisia - og gjerne Djerba og Apollo.. Hvordan er maten i forhold til litt kresne barn, hvor varmt er det medio august? Er det mulighet for shopping der(har etpar 14-15 åringer).. kan all inclusive være ok i forhold til matforgiftning, alltså holde seg til en plass - det er 4-5 stjerners hotell - håper det betyr maten også..

Ja, jeg vet at selgerne er slitsomme, det får bare være:))

Blir glaaaad hvis noen vil dele erfaringer:)

Selgerne er ikke bare pågående, de er manipulative og sleipe.

Vi var der i 3 timer, skal aldri dit igjen. Ble holdt igjen i armen av en selger, måtte vri meg løs. Og rundlurt av en annen. Fikk ikke loppa oss for mer enn 500,-, men det er følelsen man sitter med ettrpå som er det kjipeste. Først veldig hyggelig, men plutselig nesten truende. Ikke De driver samarbeid og spill for å lure folk. Væpnet politi overalt i gatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Neinei! Jeg har vært i Djerba flere ganger. Ikke enig med personen over. Bodde på All inclusive med Apollo i fjor der, og har vært der før det også. Djerba er et sted jeg vil annbefale å være en uke, to kan bli for langt.

Hotellzonen ligger langt fra sentrum. Jeg ville ikke latt 14 - 15 åringer dra aleine til sentrum. (Taxi, tar vel 10 - 15 min, er billig). Maten på hotellet vi bodde (4-5 stjerner) var SUPER. Kjempegod, og ikke noe problemer med noe som helst. HOtellet lå rett på stranden, bassenget var også supert. Til tider litt høy musikk fra det ene basseng området, men ellers supert.

I sentrum av Djerba ligger "markedet". Det er akkurat passe stort og meget turistifisert. Der finner du alle typiske arabiske suvernirene. Menn kan godt holde deg i armen der, men ikke noe du ikke kommer unna med et smil og et strengt nei. I Egypt og Marokko har jeg opplevd mye verre. For mine tennåringer var dette paradis. De gikk rundt der aleine, mens vi satt på en kafe og drakk nydelig appelsinjuice. De fikk boltra seg og pruta, og alle var fornøyde.

Bare spør hvis det er noe mer! Det som gjør at jeg ikke ville vært lenger enn en uke i Djerba er at hotell zonen ligger så "øde". Kan altså ikke gå på "promenade" på kvelden og velge restaurant (noe som heller ikke er nødvendig når man har all inclusive.)

På stranda var det forresten utleie av vannscoter, banan-båt osv osv. osv.. Og tempraturen var deilig! Stranda er strålende.. Og tunisierne er hyggelige mennsker! Få nordmenn var det der og! (for meg et plus!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Selgerne er ikke bare pågående, de er manipulative og sleipe.

Vi var der i 3 timer, skal aldri dit igjen. Ble holdt igjen i armen av en selger, måtte vri meg løs. Og rundlurt av en annen. Fikk ikke loppa oss for mer enn 500,-, men det er følelsen man sitter med ettrpå som er det kjipeste. Først veldig hyggelig, men plutselig nesten truende. Ikke De driver samarbeid og spill for å lure folk. Væpnet politi overalt i gatene.

Jeg har aldri vært på Djerba, men har flere ganger reist rundt i store deler av Tunisia, og har også bodd der i litt lengre perioder.

Det inntrykket du gir her kjenner jeg overhode ikke igjen.

Ja, selgerne er pågående. Og ja, går du uvanlig lettkledd ute blant folk vil de regne med at du er ei tøyte.

Men at de er så manipulative og sleipe som du gir inntrykk av her er jeg ikke enig i. De vil gjerne selge deg noe, og smiler, tuller og småflørter du med de vil de ta det som et tegn på at du skal handle. Har du først begynt å forhandle og prute regner de også med at du er interessert i å kjøpe det du pruter om. Skal du ikke ha noe, så bare gå. Et bestemt nei uten smil og øyekontakt duger fint.

Hvordan ble du lurt? Glemte du å prute og kjøpte noe til overpris? Eller "kjøpte" du tjenestene til en lokal "guide"? De samme reglene gjelder i Tunisia som de fleste andre steder; det er ingen kjøpetvang, du betaler bare for det du har avtalt på forhånd at det skal betales for og pass på lommeboka di eller veska di. Følger du sånne enkle regler, blir du neppe lurt. Jeg har aldri blitt lurt for en eneste dinar.

Og væpnet politi overalt i gatene? :overrasket: Det har jeg aldri sett. Jeg har sett det utenfor offisielle bygg, utenfor de største og viktigste turistattraksjonene og ved vaktposter ute i Sahara på natterstid. Så enten overdriver du veldig nå, du kom midt under valget eller det var noe terror eller lignende på gang.

Synes dessuten det er litt drøyt av deg å dømme Tunisia helt som ferieland etter å ha vært der i hele TRE TIMER. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Djerba har jeg hørt er veldig fint, så dit kan man nok dra og ha en fin tur.

Har selv vært i Sousse og ALDRI mer. Hele reisefølget ble matforgiftet (selv på ulike hoteller og ulike spisesteder), selgerene var utrolig slitsomme og ville ikke gi seg, guttene ved badestranda var ekle og klenget seg innpå om man som jente gikk alene og det var å få kjøpt var stort sett bare jalla souvernirer. Men vi hadde en tur til Sahara og den var et stort høydepunkt. Fantastisk opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på All inclusive i Sousse og ble skikkelig syk... Ikke bare matforgiftet, men luftveisinfeksjon og hele pakka. Syns maten var helt jævlig på All Inclusive... Har vært i Tunisia to ganger og likte landet, og maten på resturantene, men all inclusive maten føltes som fengselsmat (på et fire stjerners hotell...)

Men jeg kommer aldri til å reise med Apollo igjen.. Makan til lite hjelpssomme folk når man blir syk! De gadd ikke å hjelpe meg å bestille lege hvis jeg klarte å reise meg opp :overrasket::sprettoy:

Heldigvis gjorde hotellbetjeningen det... men jeg lå jo i tre dager hvor jeg bare brukte jalla medisiner fra apoteket som Apollo anbefalte. Når jeg ikke ble bedre så kom legen til slutt og han var mildt sagt sjokkert over at de ikke hadde fått han dit før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri vært på Djerba, men har flere ganger reist rundt i store deler av Tunisia, og har også bodd der i litt lengre perioder.

Det inntrykket du gir her kjenner jeg overhode ikke igjen.

Ja, selgerne er pågående. Og ja, går du uvanlig lettkledd ute blant folk vil de regne med at du er ei tøyte.

Men at de er så manipulative og sleipe som du gir inntrykk av her er jeg ikke enig i. De vil gjerne selge deg noe, og smiler, tuller og småflørter du med de vil de ta det som et tegn på at du skal handle. Har du først begynt å forhandle og prute regner de også med at du er interessert i å kjøpe det du pruter om. Skal du ikke ha noe, så bare gå. Et bestemt nei uten smil og øyekontakt duger fint.

Hvordan ble du lurt? Glemte du å prute og kjøpte noe til overpris? Eller "kjøpte" du tjenestene til en lokal "guide"? De samme reglene gjelder i Tunisia som de fleste andre steder; det er ingen kjøpetvang, du betaler bare for det du har avtalt på forhånd at det skal betales for og pass på lommeboka di eller veska di. Følger du sånne enkle regler, blir du neppe lurt. Jeg har aldri blitt lurt for en eneste dinar.

Og væpnet politi overalt i gatene? :overrasket: Det har jeg aldri sett. Jeg har sett det utenfor offisielle bygg, utenfor de største og viktigste turistattraksjonene og ved vaktposter ute i Sahara på natterstid. Så enten overdriver du veldig nå, du kom midt under valget eller det var noe terror eller lignende på gang.

Synes dessuten det er litt drøyt av deg å dømme Tunisia helt som ferieland etter å ha vært der i hele TRE TIMER. ;)

Jeg var godt påkledd og jeg tuller ikke, vi så minsat 5-6 politimenn i gatene der. Noen sto stille utenforbygg, andre gikk rundt. Maskingevær.

Vi var i Tunis på et marked inni noen trange gater. Vi var inni en butikk og innehaveren lurte på hvor vi var fra. Så hentet han broren sin som snakket norsk. Tilsynelatende hyggelig mann og han spurte om vi ville se butikken hans. Vi takket ja, ante fred og ingen fare. Så ble vi dratt med opp og ned masse gater, lang omvei, fordi vi ikke skulle vite hvor han tok oss med, innom et kloster og en skole, han gav penger til de som jobbet der. Omsider kom vi til butikken hans. fikk beskjed om å sette oss ned, han lukket døren og demonstrerte noe fantastiske pljeparfymer. Så forlangte han at vi skulle kjøpe. Vi følte han veldig truende, visste ikke hvor vi var, og følte vi ikke hadde annet valg enn å kjøpe. Han fulgte oss tilbake igjen, og vi fant ut at vi var i gaten vedsidenav der vi begynte.

Sleipt og spekulativt spør du meg....

Etterpå gikk vi nedover gaten, takket høflig nei til alle selgerene som villa ha oss inn i butikkene. Så ikke lenge på noe for å slippe mas, og forsøkte ikke å prute. Da begynte nok en parfymeslelger å skulle prakke på meg noe greier og holdt meg hardt i armen. Jeg sa høyt NEI og ba han slippe, men det hjalp ikke. Da vred jeg meg løs og vi kom oss så fort som mulig ut av den gata. Skal aldri mer dit.

Kan godt hende vi var ekstremt uheldige, men dette er det vi opplevde på de knappe 3 timene vi var der. Jeg overdriver IKKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderer å reise til Tunisia på bryllupsreise i jula.

Hvordan er vær og temperatur der på den tiden?

Tunisia er vel et muslimsk land, men hvordan er det med alkohol der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marendh

KAn dere være så snill å skrive navnet på de all inclusive hotella dere bodde på? Jeg har akkurat bestilt tur med typa for 14000 til Djerba og vurderer seriøst å avbestille turen til fordel for noe annet... Vil ikke ende opp med å bli dratt rundt av ekle kjøpmenn og bli matforgifta... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo Tunisia et arabisk land, og folket der er helt annerledes enn f.eks. grekere og spanjoler. Så de som bare har vært i Hellas og Spania med øyer, kan nok få et lite sjokk. Tunisia er under oppbygging. Man bør være obs på at vannet og maten i Afrika ikke er så "bra" som i vesten, og er man redd for matforgiftning, bør man vurdere å ta en reisevaksine. Hepatitt A-vaksine er anbefalt.

Når det gjelder selgerne, er nok disse mer pågående i arabiske land. Men om du med en gang viser at du ikke er interessert og ikke nøler, har jeg aldri opplevd at de fortsetter å mase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei!

Jeg vet ikke hva grunnen til at du tviler er (kan jo hende du har flere). Men altså er du en av dem som vil ha Norge i "syden" så reis til Gran Canaria. Der får du norske pubber, Se og Sør, VG og Dabladet. Du vil også finne Norvegia gulost og tyrkisk pepper..

Meen vil du ha litt ferie, vekk fra det vanlige livet da er Tunisia supert. Regn med at selgerne vil selge deg ting når du drar på markedet. Ta det med et smil og et bestemt nei - men hvem vet - kanskje du vil kjøpe noe? Det er jo kanskje derfor man drar på marked? Prut mye! Det er gøy (og gjelder jo canarieøyene også!) Betal aldri mer enn du synes noe er verdt. Og bruk sunn fornuft. Virker det for godt til å være sant er det nok det også.

Det er ikke verre enn at en telefonselger her hjemme ringer å skal "gi" deg tre bøker, og i det du legger på sier at du er nå innmeldt i en bokklubb.

Skal du bo på et av disse hotellene? http://www.apollo.no/Travelling+with+apoll...TrackerId=15354

?

Fant ikke det vi bodde på i fjor der, tror det het noe med Jazeera..Tenkte kanskje det hadde bytta navn? haha! Men det så ikke sånn ut. Uansett var det 3+ eller 4. Og standarden var super.

Lykke til med valget.. :)

Og forresten, vet ikke om dette er viktig for deg, alkohol selges kun på hotellet, og i supermarked/kiosker.. Restauranter tror jeg ikke har "sjenkebevilgning" men det har jo ikke noe å si når man har all inclusive..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært p Dierba, men i Sosse, Hammamet og Tunis. Selgerene er ikke verre enn i Tyrkia for eksempel. Der er varmt, men jeg opplevde folk som hyggelige og greie. I medinaen var de ganske masete og ville selge, men de respekterte da et nei. Har feridert både bedre og verre steder for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom hjem fra Djerba for et par uker siden. Hadde all inclusive på et hotell som heter Melia Palm Azur. ANBEFALES!!!!! Maten er nydelig, og hotellet er helt topp og gedigent! 4 restauranter å velge mellom på hotellet.

Kan fortelle masse mer om du vil. Kjenner meg overhodet ikke igjen i hun ovenfor som forteller hvor grusomt det var på Djerba, vi var 2 venninner på tur og vi hadde det helt TOPP!! Vi leide scooter og kjørte rundt alene, var på markeder alene, ikke noe skummelt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom hjem fra Djerba for et par uker siden. Hadde all inclusive på et hotell som heter Melia Palm Azur. ANBEFALES!!!!! Maten er nydelig, og hotellet er helt topp og gedigent! 4 restauranter å velge mellom på hotellet.

Kan fortelle masse mer om du vil. Kjenner meg overhodet ikke igjen i hun ovenfor som forteller hvor grusomt det var på Djerba, vi var 2 venninner på tur og vi hadde det helt TOPP!! Vi leide scooter og kjørte rundt alene, var på markeder alene, ikke noe skummelt i det hele tatt.

Jeg var i Tunis, ikke Djerba, det har jeg skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Å dømme et helt land nedenom og hjem fordi et bittelite reisebyrå på vestlandet ikke gjør jobben sin, er vel i overkant barnslig.

Forøvrig vil jeg anbefale alle som er avhengige av syltetøy fra Lerum og norvegia og juice fra Tine, å bli hjemme og spise frokost på sitt eget kjøkken. I andre deler av verden spiser man annerledes mat, snakker andre språk og har andre vaner. Dersom man ikke tåler det, blir man brun i solarium også.

Hvis dere ikke greide å finne mer enn to restauranter og flere butikker enn at dere kunne telle dem på en hånd, kan dere ikke ha beveget dere mange meter fra hotellet. :ler:

Hammamet kryr av både butikker, restauranter og kafeer.

At reisebyrået har solgt dere noe annet enn lovet og at informasjonen derfra var helt elendig er det jo ingen tvil om. Men at en vestlending eller to lyver dere huden full betyr ikke at landet Tunisia og dets innbyggere fortjener å få skylda for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest
Å dømme et helt land nedenom og hjem fordi et bittelite reisebyrå på vestlandet ikke gjør jobben sin, er vel i overkant barnslig.

Forøvrig vil jeg anbefale alle som er avhengige av syltetøy fra Lerum og norvegia og juice fra Tine, å bli hjemme og spise frokost på sitt eget kjøkken. I andre deler av verden spiser man annerledes mat, snakker andre språk og har andre vaner. Dersom man ikke tåler det, blir man brun i solarium også.

Hvis dere ikke greide å finne mer enn to restauranter og flere butikker enn at dere kunne telle dem på en hånd, kan dere ikke ha beveget dere mange meter fra hotellet.

Hammamet kryr av både butikker, restauranter og kafeer.

At reisebyrået har solgt dere noe annet enn lovet og at informasjonen derfra var helt elendig er det jo ingen tvil om. Men at en vestlending eller to lyver dere huden full betyr ikke at landet Tunisia og dets innbyggere fortjener å få skylda for det.

:legrine::klappe:

Kan ikke bli mer enig!!! Som sagt før - vil du ha syden i Norge er Gran Canaria et uslåelig alternativ! Tyrkisk Pepper, VG og Dagbladet! Norske pubber og selgere som snakker norsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Gjest_Kristine_*

Jeg har selv vært i Tunisia 5-6 ganger, og det er verdens beste plass! <3 Jeg skal ned igjen i oktober og besøke min kjærlighet jeg traff i Juli!

Det er sant at selgerne er innpå slitne, men viss du kommer i snakk med dem etter en stund opplever du at de er hyggelige mennesker. Det fins små kjøpesentre eller supermarkeder som du kan handle på i stedenfor å gå i medinaene. Det er store utesteder med turister fra hele verden.. Det er en plass å gjøre nytt bekjentskap på og skaffe seg venner fra hele verden.

Det finnes mange pågående gutter, disse er fra Sahara eller landsbygdene, de reiser inn for og finne en dame som kan ta dem til Europa. Men ikke alle er slik. Mange er akkuratt slik som oss selv.

Er du så uheldig å bli syk, kontakter du reiseselskapet. De er hyggelige å anbefaler deg hvilken lege du skal kontakte. Har selv aldri opplevd å bli syk, hverken med familie eller venner. Det er klart du må ta forhåndsregler når du reiser til et slikt land. Hold deg unna vann fra springen og salat servert på resturanger.

Tunisia er verdens beste plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i Hammamet i Tunisaia for 3 år siden.

vel, maten var ikke den beste jeg har smakt...men det er fordi jeg ikke er så glad i oliven, og Tunisia er oliven-land. Men den var ikke fæl på noen måte.

Alle jeg kjenner som har vært der og flere vi snakket med på hotellet, har blitt magesyke. (vår flaske med flytende kull gikk på rundgang mellom flere vi ble kjnet med der nede)Vi berget ganske bra, men så hadde vi tatt påfyll av alle vaksiner, pluss tatt slik drikke-vaksine.

Jeg synes selgerne er slitsomme....var flere som rett og slett ville klippe av litt av håret mitt...er veeldig naturlig blond. Og det var ikke bestandig de ga seg fordi om jeg ga de et kort og bestemt nei.

Dette gjorde at vi endel kvelder ikke orket å dra inn til sentrum, men spiste heller på hotellet.

At det ikke er flere enn 2 butikker og resturanger skjønner jeg ingen ting av. Vi bodde på et hotell 10 min unna sentrum. Det var flere resturanger og butikker der. Kan jo hende en må forflytte seg litt for å finne sentrum da veit du :murvegg:

Ellers var det topp service på hotellet og resturantene vi spiste på. Og språket var ingen problem, vi møtte mange som snakket engelsk.

Stedet var nydelig. Kjempe fin strand, klart vann og flott hotell. Men vi kommer ikke til å dra tilbake pga vi syns folket var litt slitsomme. Jeg liker ikke å bli dradd inn i butikker og folk som tar meg i håret...

men sånt er jo smak og behag.

Men at stedet er heelt på bærtur som en gir uttrykk for her inne, stemmer ikke med vår opplevelse av stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...