Gå til innhold

Hvor vil du annbefale meg å bo i Trondheim?

Gjest Gjest_Line_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Line_*

Hei..

Jeg er 26 og skal ta master på NTNU til høsten. Kjenner ingen der, og heller ikke byen.. Dere som har vært studenter i Trondheim eller er fra byen.. Hvor annbefaler dere å bo? Hvis jeg bor på studentby er det bare 18-åringer der da? Er det bedre å bo privat? Hva er sentralt ift. Dragvoll? Og hvor er det lettest å bli kjent med folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er i stor grad enig med Veronica Mars, bortsett fra når det gjelder en ting - hvis du får deg noe på Ilevollen så er det faktisk ganske kort vei til NTNU derfra hvis du sykler over Øya. Byåsen er ikke så galt hvis du bosetter deg et sted i nærheten av buss nr. 5 som går temmelig ofte. Det er også pendellinje som stopper ved Samfundet og Hesthagen (like nedenfor Gløshaugenplatået).

Edit: ....og der tenkte jeg automatisk NTNU = NTH.....:ler:

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg studerte ved Dragvoll bodde jeg på steinan studentby. Tok ca. 10-15 min å gå til skolen derfra. Godt miljø og mye som skjer (om du vil) på studentbyen. Fine og rimelige leiligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest stud.psychol.

Jeg er på din alder og studerer ved Dragvoll. Bor på Steinan studentby og deler kjøkken med to litt yngre studenter. Greit nok, blir jo litt mamma innimellom men vi er jo alle tre i samme situasjon som studenter, så det er alltids noe å snakke om. Ellers har jeg inntrykk av at det bor endel litt eldre studenter her, ser de rundt forbi på vaskeriet og bussholdeplassen.

Hører rykter om at Karinelund studentby skal være den studentbyen i Trondheim hvor det bor flest voksne studenter. Det er ganske rolig der og mange som bor der når de skal skrive masteroppgaven sin. Ellers er vel Voll studentby nærmest Dragvoll, der har du eget bad på hybelen men deler til gjengjeld kjøkken med 6 andre, ofte en gjeng ferske studenter. Men det er fine hybler og i og med at man er så mange rundt samme kjøkken blir det til at man kan komme og gå uten å føle seg nødt til å delta så mye i eventuelle sosiale sprell med 19-åringene. Voll er en privatdrevet studentby og jeg tror det er enklere å få seg hybel der i disse tider enn via samskipnaden.

Hvis du vil bli kjent med nye folk er det lurt å melde seg inn i en eller annen forening, f.eks. NTNUI, idrettsforeningen, så tidlig som mulig til høsten. SiT har også drøssevis med arrangementer utover høsten, som f.eks. blåbær-turer, tur til Munkholmen og lignende. Bare å melde seg på så kommer du nok i snakk med andre i samme situasjon som deg!

Hilsen fra en annen Dragvoller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bussturer fra sentrum til Gløshaugen/ Dragvoll: Det har startet en "ekspressrute" nå som går fra byen til Dragvoll, som bare stopper ved Samfundet, Gløs, Moholt studentby og så Dragvoll. Den bruker bare 10-15 min fra byen, og reduserer reisetida betraktelig.

Ellers vil jeg bare si at Ila er langt ifra på landet ;) 20 min å gå til byen, det meste du trenger i nærheten. Men kanskje på feil side av byen i forhold til NTNU'ene, Samfundet og midtbyen, ja.

Ellers er Trondheim en ganske stor studentby (30 000 av 170 000 innbyggere er studenter) så du blir nok garantert ikke ensom. Men du må jo jobbe for å få bekjentskaper, som alle andre plasser. Drikk mye øl med mange mennesker, vær mer på UKA, ta kontakt med klassekamerater osv. Angående Samfundet så går det an å være med i en "gjeng" der og jobbe på huset. Den raskeste veien til å få en drøss med venner og garantert mye (sein) moro! www.samfundet.no

En ting angående boforhold: Det kan være like greit å bo i privat kollektiv også. Hvertfall om det er de i kollektivet selv som bestemmer hvem som skal få flytte inn. Nå har jeg aldri bodd på studenthybel i Trondheim, så jeg skal ikke uttale meg så mye om studenthyblene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ville bodd i Moholt/Tyholt området, kort nok vei til at du kan gå/sykle både til sentrum og til Dragvoll.

Studentbyen på Moholt er desverre oversvømt av internasjonale studenter. Steinan er langt unna sentrum, og det går lite busser dit. Det eneste gode er at det er "relativt" nærme Dragvoll. Karinelund er i småhus og ligger veldig idyllisk til, og i tillegg slipper du å dele med så alt for mange. Det ligger rett over veien fra Moholt Studentby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Er det ikke bare Moholt og Steinan som har inntak av nye studenter? Det jeg mener er at det ofte er ventelister på de andre studentbyene. Dermed har også Moholt og Steinan flere yngre studenter enn de andre, men skal jeg anbefale en av de så ville jeg anbefalt Steinan, husene på Steinan er iallefall ganske fine. Sjekk it SIT sine sider på nett.

Ellers er Voll en privatstudentby i grei avstand fra Dragvoll, relativt ny og litt dyrere. Eget bad som er kjekt å ha, men man deler altså kjøkken. Selvsagt kan man risikere å havne på et kjøkken med mye fest, bråk og morro. :)

Ellers er det greit å bo langs busslinje 5, 9, 36 eller 66 (går ikke de fremdeles oppover mot Dragvoll?). Tror jeg ville satset på å bo i midtbyen eller Moholt/Tyholt området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gammel Dragvoll student og bodde i Trondheim i 5 år.

I løpet av de 5 årene bodde jeg både på Bakklandet, Møllenberg, Singsaker og Ila. Alle steder er i gåavstand fra byen og Samfundet - noe som var veldig viktig for meg..

Men hvor man skal bo, kommer klart an på hva man er ute etter. Hvis du er av typen som først og fremst ønsker å fordype deg i studiene og hvor det sosiale livet er mindre viktig, så er det klart best å bo nærmest mulig Dragvoll. Jeg bodde som sagt i byen og det var begrenset hvor mange ganger jeg gadd å sette meg på bussen og dra helt opp dit.

Men_ hvis du også har lyst til å drive på med utenomstudierelaterte aktiviteter, så anbefales sentrumsbydelene absolutt! Å sette seg på nattbussen for å komme seg hjem til Dragvollområdet, er bare kjipt og tungvint.

Og som de over skrev her, meld deg på UKA hvis du har lyst til å bli kjent med masse morsomme mennesker på en gang! Som UKA funk er du garantert ikke ensom :-) Og så kan du jo vurdere om du skal fortsette i en av gjengene på Samfundet etterpå? Samfundet har et helt fantastisk sosialt miljø. De fleste av mine nåværende venner møtte jeg mens jeg var aktiv der & i tillegg er jeg nå gift med en av mine gjengkollegaer.

Å, jeg blir helt melankolsk av å tenke tilbake på studietida ( edit:Samfundetida..) i Trondheim! Det var noen helt fantastiske år...

Lykke til!

Endret av Gummi Tarzan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Du må ikke finne på Heimdal (langt unna og veldig asosialt), Lade, Byåsen eller Ila (som blir veldig lang reisetid).

Heimdal og Byåsen er greit nok, det er veldig langt unna, kan fort bli asosialt, og veldig mye snø om vinteren..

Men Ila er jo ikke langt unna sentrum, og Lade er (etter min mening) genialt. Her har man kjøpesenter, butikker, kort vei til strand og sol og natur, samtidig som det tar ca. 10-15 min med buss inn til byen. Jeg har bodd mange steder, (Heimdal, Saupstad, Ila, Møllenberg, Brattørgata, angelltrøa/moholt, valentinlyst) men Lade er der jeg trives best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så morsomt at det er flere som har funnet den store kjærligheten på Samfundet her inne :rødme:

I vår gjeng ble det veldig mange par faktisk og flere er gift og har barn i dag.. Kjærestegarantien har blitt utnyttet til det fulle, ihvertfall i vår gjeng :klappe:

Kan jeg spørre hvilken gjeng du er/var med i?

Jeg var aktiv i Serveringsgjengen og var sjef for Edgar i et par år.

Societeten var mitt andre hjem, men har hørt rykter om at det har tapt seg kraftig de siste årene..?

P.S. I min tid gikk det direkte buss til Dragvoll forbi Lade, tror det var nr. 9. Jeg pleide å hoppe på bussen på Nedre Elvehavn når jeg bodde på Møllenberg. Men de har kanskje forandret rutene for alt jeg vet altså...

Endret av Gummi Tarzan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss bare si jeg var med i en av driftsgjengene ;)

Soci har tapt seg ja, det skjedde etter at de tok bort røyketillatelsen. Er litt usikker på hvor alle henger nå. Kanskje naborommet der KiSS holder til. Selv trivdes jeg godt på Regi og ARK, eller stort sett der hvor festen var. Kommer jo mye an på hvem som står i baren og hvilken musikk de spiller også.

Noen par var det vel i gjengen jeg var med i også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...