Gå til innhold

Dødelig virus

CeNedra

Anbefalte innlegg

Syntes det er kjempeskummelt jeg.

Hørte nettopp på nyhetene at et nytt dødelig virus sprer seg raskt rundt omkring i blant annet Østen og Canada. Det ligner influensa.

Skrekkfilm liksom.

Er jeg lettskremt som blir så raskt superskremt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hørte om dette på nyhetene og det er jo selvfølgelig skremmende, men jeg vet liksom ikke nok til å bli livende redd om du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er veldig skremmende selv. Jeg er en person som ofte overreagerer når jeg får høre om dødelige sykdommer. Jeg frykter alltid det verste... :cry: Får bare håpe at man får kontroll over sykdommen, slik at det ikke blir en ny "spanskesyke". :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir faktisk også ganske skremt av sånne nyheter. Det er visstnok ikke ofte lederen i WHO går ut og advarer verdenssamfunnet på denne måten, slik Gro har gjort i dette tilfellet, og det sier ikke så rent lite...

På den andre siden er det noen som mener faren for at denne sykdommen når våre breddegrader ikke er overhengende. Folk som har vært i asia oppfordres likevel til å være ekstra oppmerksomme på sin helsetilstand.

Vi får bare inderlig håpe at ekspertene greier å finne ut hva sykdommen skyldes, og evt. utvikle en vaksine som tar knekken på den.

Men nifst, ja det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, huff a meg! Tenk på alle de som er på ferie i Østen, og kanskje kommer hjem med det de tror er en uskyldig forkjølelse! Hvis bare en nordmann i utlandet blir smittet av dette så står jo omtrent hele befolkningen i fare for å bli smittet også! *grøsser*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LoisLane

Jeg får helt hetta, jeg... Satt med minstemann på fanget og så nyhetene og ble vettaskremt.

Vi som bor i Norge i dag har vært utrolig forskånet fra sykdomsepedemier i forhold til fjernere land og tidligere tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor alle slike virus først dukker opp i østen?

Kanskje fordi det bor mange millioner mennesker i hver by, nesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CeNedra gjestidag

Det er vel også fordi det er mye slum og fattigdom som fører til dårlig hygiene. Og dessuten er det enklere for bakterier å formere seg der det er varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, jo mer jeg leser, jo mer redd blir jeg. Skulle aldri jobbet i helsevesnet jeg. Blir sååå hypokondrisk.

Men denne epidemien høres virkelig ond ut....

Håper folk tar godt vare på seg selv og ikke utsetter seg for smitte / drar til de landene der denne er påvist. De bør heller evt vente til situasjonen er under kontroll.

Fly har gjort det mye lettere å spre slike sykdommer, og det er også lett å bli smittet på selve flyet pga liten plass og at mennesker sitter nær hverandre i lengre tid.

Huff a meg :( *brrrrrr*

Jeg håper det ordner seg (*ja, jeg vet jeg er naiv, men det er lov å håpe*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjesten

:cry: For meg er dette ekstra skremmende. Min søster kom fra Australia via Hong Kong (med fire timer venting på flyplassen) i går. Nå sitter hun bare og kjenner etter symptomer hele tiden! Hørte også at det var en kar i Haugesund som muligens var smittet......!

KS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:cry: For meg er dette ekstra skremmende. Min søster kom fra Australia via Hong Kong (med fire timer venting på flyplassen) i går. Nå sitter hun bare og kjenner etter symptomer hele tiden! Hørte også at det var en kar i Haugesund som muligens var smittet......!

KS

Neida. Det var et par i haugesund som muligens var smittet men de var ikke det allikevel:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=51449

Og hmm, tror ikke det er sunt å kjenne etter symptomer hele tiden, sikkert mange som gjør det, så kjenner de så godt etter at de finner eller utvikler symptomer uansett om de har det eller ikke.... Hadde sikkert jeg gjort iallefall fordi jeg er superHypokonderPerson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest skremmende med denne SARS er at man foreløpig ikke vet hva det aktive smittestoffet er, og at man i tillegg ikke klarer å kurere den.

Foreløpig har den vist seg å spre seg relativt raskt. Dette er i stor grad takket være, som noen tidligere påpekte, globaliseringen.

Hvis det er noe som virelig kan skade oss her i vesten så er det en sykdom som er svært smittsom og ikke kan kureres. Vi lever tett sammen, vi har stor tro på at medisin/teknologi alltid vil kunne redden oss om vi blir syke, hele økonomien og samfunnet er i stor grad avhengig av omfattende reising - og det viktigste er at vi(de aller fleste) er 100% avhengige av å ha kontakt med hverandre.

Forhåpentligvis finner de en kur for denne sykdommen, hvis ikke er isolasjon av smittede vårt eneste håp.

Som et apropos finnes det heller ikke noen kur for kopper(som nå i teorien ikke finnes i verden lenger) Den har relativ høy smittegrad og ca 30 prosent dødelighet.

Centre for Disease Control har utarbeidet et relativt interessant scenario for hva som ville skje om denne sykdommen igjen skulle dukke opp(eksempelvis innført av terrorister).

http://www.cdc.gov/ncidod/EID/vol5no4/otoole.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt vel hysterisk spør du meg. Over 500 mennesker har vært smittet, mange er i dag helt friske. Årsaken til at WHO alarmerer er ikke at sykdomen er spesielt farlig eller sprer seg spesielt fort. Det er rett og slett fordi de ikke vet hva den kommer av.

Etter første runde med "innledende hyster" har det vist seg at denne sykdomen har vært kjent i Asia i flere måneder. Den sprer seg ikke ved at man oppholder seg i et offentlig rom sammen med en person som er smitta. Som vanlig inflensa sprer den seg med dråpesmitte, noe som vil si at man må være nærmer en syk person enn ca. en meter for å bli smitta.

Hverken WHO eller norsk helsevesen advarer mot å dra til Asia. Sjansen er langt større for å bli drept i trafikken på tur hjem i dag enn å noen sinne komme i kontakt med denne sykdomen. Ikke la dere skremme, dette er mediene som griper godt stoff med begge hender og blåser opp til store hysterioverskrifter.

Husker dere Ebola? 100% dødlig, spredde seg raskt. I dag hører man ikke mere om det. Om et par uker vil vi ikke høre mere om SARS heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...