Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har laget en veldig enkelt side som jeg klarte å få på nett, via start siden. Men jeg måtte ta den bort igjen fordi jeg måtte oppgradere den. Måtte oppgradere den, før jeg kunne redigere den. Ifl de på start. Nuvel, skjønte nå ikke det helt heller da.

Og da begynte morroa.....Nå får jeg ikke til å legge den ut igjen. Jeg har jo skjønt for lenge siden, at jeg ikke skjønner dette helt. Leser alle mulige veiledninger her og der, blir litt klokere og så gjør jeg feil, og roter det veldig til. Hvordan jeg fikk den ut i det hele tatt på internett, det har jeg skjønt nå, at jeg egentlig ikke helt skjønner. Og imellomtiden så roter jeg det hele til. :x

Foruten at jeg skjønner lite, og sliter meg i håret, så gjør jeg feil med å legge filene riktig. Tror det er årsaken til elendigheten.

Dvs, å lagre disse filene.... Som sagt så er dette "verdens enkleste side". Med kun bakgrunn, og tekst, som jeg har laget i FP. Teksten er laget inne i en ramme liksom..

Når jeg kom meg på internett, i gode gamle dager. Altså for 2 dager siden, så hadde jeg kalt hele greiene for index. Hvorfor vet jeg ikke, leste et sted at det var lurt..eh, tror jeg. Men nå når jeg skal prøve å ordne dette så er jeg usikker på hvilken filtype jeg lagret det som. Siden er ikke akkurat slettet, men jeg har vel ikke noe riktig system her, og lurer på hva som er hva.

Siden det kun er en side som skal på nett nå i første omgang, så trodde jeg i min egen blonde tilværelse at jeg kun trengte en fil, både tekst og bakgrunn. Må bakgrunnen og`være med ( altså når en overfører det på ftp?) Den var lagret som en gif, og var med når jeg fikk den på nett. Men jeg vet ikke om jeg måtte det...eh...

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er litt forvirra nå og skjønte ikke alt...

Men jeg prøver likevel..

Søk etter filen index på datamaskinen din og se om den dukker opp.

Hvis du kalte den index, så burde du finne den ved et søk.

Du må laste opp bakgrunnen også, dersom det ikke er en enkel darge (men derimot mønstret).

Strukturen i ftp-programmet må være prikk lik strukturen su har på filene på PC-en din.

Feks har du en fil som heter index (altså selve siden) og et bilde/GIF som heter f.eks bakgrunn.

Begge disse skal lastes opp i ftp.

Skrevet

Hei! Takk for svar. kan godt forstå du ikke helt skjønte alt. Lettere nevrotisk her jeg sitter. :wink:

Når jeg nå har FP åpnet for å lagre det, og går på lagre som fil, så blir den lagret som en html fil. Er det riktig? Bakgrunnen har jeg lagret som en gif...Og så henter jeg opp dette i ftp, og legger de over?

Isted når jeg fant frem den gamle index siden på dataen så var den lagret som "feil" side på start. Altså den siden som kommer frem og sier at "du har ikke laget hjemmeside enda." Hvordan den ble lagret sånn må gudene vite...Derfor tenkte jeg å lagre de "ordentlig"...eh...prøve vertfall. Vet ikke om du ble så mye klokere altså...

Skrevet

Vanligvis skal siden hete index.htm.

GIF-en lagrer du i samme mappe på PC-en din, som index.htm

I ftp-programmet legger du begge disse filene.

Skrevet

Og ja.. det er en html-fil.

Har ikke mye peiling på FrontPage skjønner du, måtte teste litt.

Skrevet

Vil tipse deg om linken under. Der finner du et kjekt html-kurs som tar alt fra begynnelsen av.

http://wbt.webstudent.no/luvit/main.asp

Har du forresten fått til å laste opp sida? Som Lea sier må du huske å legge html-filene og gifen(e) på samme sted, altså i samme mappe. Disse må også lastes opp til samme sted på serveren gjennom ftp-programmet. Når du laster opp må du laste opp i ulik modus. Html-filene lastes opp i ascii-modus mens bildefiler som gif og jpg lastes opp i binary-modus. Men bruker du et ftp-program som klarer sorteringsjobben selv, altså har valget "auto", kan du bare laste opp alt i auto-modus.

Forresten, et lite apropos. Du sier du lagra sida som index for du hadde lest at det var lurt. Og det var det! Index er nemlig førstesida. Når noen går til hjemmesida di er det index de først kommer til. Så kan du linke videre til så mange html-filer du vil fra index. Men index vil alltid være førstesida.

Lykke til!

Hilsen

Skrevet
Html-filene lastes opp i ascii-modus mens bildefiler som gif og jpg lastes opp i binary-modus. Men bruker du et ftp-program som klarer sorteringsjobben selv' date=' altså har valget "auto", kan du bare laste opp alt i auto-modus. [/quote']

Er 3 valg alternativer på ftp programmet, og det er ascii, auto og binary, hos meg har det stått på binary...Kanskje det er det som lager trøbbelet? Jeg har sendt en laaang mail til start...får høre hva de sier. Kanskje jeg skal bruke auto istedet...Når jeg var på nett, så gjorde jeg ingen ting med det... Kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig. Får vel tilbakemelding fra start med henvisning til internett psykolog eller noe. Med diagnosen "blond og tjukk i hode"..Ja,ja...

Og takk for linken, den virket veldig bra! :D

Skrevet

Html-filen(e) skal ikke lastes opp i binary modus. Vet ikke om det er det som lager trøbbel. Neppe, hvis du gjorde det sånn første gangen. Men, det kan jo lønne seg å prøve med å ha den på auto da. Hvilket ftp-program bruker du forresten?

Hvis du vil prøve igjen før du får tilbakemelding fra start anbefaler jeg at du bruker auto-modus. Når du har logga på ftp-programmet må du klikke deg til web-katalogen, last så opp både fila index.htm og gifen til denne katalogen. Se hva som skjer.

Lykke til videre!

Skrevet

Jeg bruker ws- ftp-le. Jeg kommer nok til å forsøke en million ganger til før jeg får svar fra de på start...Er vel tvilsomt at jeg får svar i dag..siden det er søndag. Kanksje de har fri i dag? :cry:

Men jeg forsøkte å ha den i auto modus. Men det står allikavel som i binary modus. Det står i begge to. Binary modus ser ut som det er "fast". Om Binary modus stod det dette:"Binary mode is used for transferring files that are not text (ASCII files). Executable programs, word processing documents, spreadsheets, databases, graphics files, and sound files are some examples of files that must be transferred in binary mode." Ja,ja..ikke vet jeg...

Er jo ikke kommet på nett enda. Men "noe" skjer. Nå får jeg feilmelding,"Du har ikke tilgang til å vise denne siden" - HTTP-feil 403. Hmm..kanskje jeg er svartelistet... :wink:

Skrevet

Jeg bruker også WS_FTP. Pleier ikke bruke auto der (er ikke SÅ inne på dette, så jeg reagerer - akkurat som du - på at det fremdeles står merke i binary feks når man har klikka av på auto). Men jeg har også Leech FTP, og der pleier jeg bruke auto masse.

Det du gjør når du skal laste opp:

Last opp index.htm i ascii-modus. Last opp gifen i binary-modus. Har forstått det sånn at det enn så lenge er bare disse to som skal lastes opp?

Forresten, du skriver at du har revet deg voldsomt i håret mens du har holdt på med dette. Tro meg, vi er flere. Snart er jeg like snau som dattera mi sitt avslipte bakhode :hoho: Men det er jo gøy da, å være glad amatør, mener jeg!

Skrevet
Last opp index.htm i ascii-modus. Last opp gifen i binary-modus. Har forstått det sånn at det enn så lenge er bare disse to som skal lastes opp?
Det gikk ikke det heller. Jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet og vente på svar fra de på start. Får håpe de har noe løsning på det da...Ellers er det ille ute.. :x

Forresten, du skriver at du har revet deg voldsomt i håret mens du har holdt på med dette. Tro meg, vi er flere. Snart er jeg like snau som dattera mi sitt avslipte bakhode :hoho: Men det er jo gøy da, å være glad amatør, mener jeg!

He,he...er ikke bare bare å late som en er data nerd. Har innsett at jeg kan forstår de som knoter med data dag ut og dag inn...Er kjempegøy når en får det til. Men så er det stadig nye ting som en ikke skjønner. Og da er det gjort... :kul:

Skrevet

Så dumt at ingenting går. Ikke mye hjelp i meg nei... :oops:

Vi får håpe du får svar fra Start snart da. Eller at noen av de virkelige dataguruene her inne dukker opp og hjelper deg :D

Lykke til!

Skrevet
Så dumt at ingenting går. Ikke mye hjelp i meg nei...  :oops:
All hjelp er bra! Dessuten så får jeg jo testet ut forskjellige ting da! :wink: Kommer til å ende opp som en data nerd her til slutt... :hoho:

Jeg er enda ikke ferdig med å forsøke å få det til. Nå har jeg slettet det som jeg la inn på "puplic_html... Eller mitt område på ftp`en.

Siden det står at det kan ta noen minutter før kontoen oppdaterer seg, så venter jeg jo litt da..Når jeg da går inn igjen så er det kommet noe som heter "mbox" på høyre side "innpå der". Eh....jeg slettet jo det isted. Kan jo være det har en funksjon...Når jeg går på View, så kommer det en blank "notisblokk" side opp og den heter ~dsp3165.tmp - Notisblokk. Dette er ikke noe jeg har lagret, såvidt jeg vet da...Er det sånn når du går inn på "din" ftp?

Skrevet

Hmmm, her kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Her må det ordentlige datanerder til, ikke sånne amatører som meg :briller:

Hva denne mbox er vet jeg nemlig ikke. Oppsettet i ftp-programmet er nok litt ulikt hos oss også. For på min konto har jeg flere brukere, derfor må jeg klikke meg litt bakover på en måte før jeg kommer til web-mappa som legger ting ut på nett. Forferdelig dårlig til å forklare, jeg, men men.

Skjønner hva du mener med at du får prøvd ulike ting. Selv har jeg knota i EVIGHETER med hjemmesida mi. Endra ørten tusen ting underveis. Gjort ufattelig masse feil. Men jeg orker ikke ergre meg over feilene og all tid jeg har brukt på dem, for også de har lært meg masse :D

Håper du finner ut av dette.

Skrevet

Lykke i heimen! Jeg er på nett! :sjarmor:

Fikk svar fra de på start om at "hovedsiden hadde feil navn, men det var nå fikset". Jeg måtte selfølgelig sende de en ny mail, om det var noe jeg kunne gjort, eller om det var feil hos de. For når jeg gikk inn på ftp og såg, så kunne ikke jeg se at det var noe annerledes enn hva jeg selv har gjort. He,he..de synest sikkert jeg er den masa. Men det får nå så være...Kanskje jeg ikke gjorde noe feil? Jeg er gjerne en data nerd uten å være klar over det en gang... :hoho:

Nå skal jeg la siden være i fred noen dager...eller noen timer, til jeg må redigere litt på den. Må legge inn noen metatagger.

Skrevet

Grattis!! Dette var moro. Bra at det gikk så fort å få svar.

He he, er forresten spent på hvor lenge du klarer å vente før du redigerer på sida. Tenker det klør i fingrene nemlig :ler:

Skrevet

He he, er forresten spent på hvor lenge du klarer å vente før du redigerer på sida. Tenker det klør i fingrene nemlig  :ler:

:hoho: Du sier noe der ja...prøver å fortrenge det en liten stund og bare nyte det... :kul:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...