Gå til innhold

Moderne seksualundervisning

Fremhevede innlegg

Gjest Lord Barkis
Skrevet

Barna mine kom hjem fra skolen i dag, og snakket høyt sammen. De snakket om knulling, fitte og pikk.

De hadde lært det på skolen!

Ikke i friminuttet, men i o-fag.

Trenger lærere å bruke slike ord for at barna skal lære seksualitet?

Jeg sier ikke at barna skal oppdras til Amisher, men hva skjedde med Penis og Vagina?

Videoannonse
Annonse
Gjest onyxia
Skrevet

Hvor gamle er barna?

Kan vel hende at de "oversetter" når de snakker sammen?

Gjest Lord Barkis
Skrevet

Nei. Læreren spurte barna hva de kalte disse kroppsdelene.

Sikkert for å gjøre det enklere og kulere enn "skjeden" og slike vanskelige ord.

Skrevet
Barna mine kom hjem fra skolen i dag, og snakket høyt sammen.

Har ikke barna sommerferie nå?

Gjest Eugene Onegin
Skrevet

hva så er det ikke greit at de begynner og lære hva det heter.

det er tross alt helt vannlige ting som alle har. Jeg ser ikke problemet.

Gjest Gjest
Skrevet

Barna kan godt lære hva det heter i læreboka istedenfor folkelig slang, ja. Selv om vi får håpe de ikke har en lærer som driver med dette som ekstraundervisning nå i sommerferien ;)

Synes det er mer betenkelig at barn/ungdommer blir satt til å træ kondom på plastpeniser foran hele klassen. Dette skjedde en slektning av meg i ungdomsskolen, og er visst helt vanlig nå. Hun syntes det var særs pinlig, men de som ikke ville gjøre dette foran klassen ble ledd ut som barnslige. Og dette skjedde rett etter at de hadde fått en leksjon om hvor viktig det var å si nei og sette grenser.

Gjest Kristin_
Skrevet
Barna mine kom hjem fra skolen i dag, og snakket høyt sammen. De snakket om knulling, fitte og pikk.

De hadde lært det på skolen!

Ikke i friminuttet, men i o-fag.

Trenger lærere å bruke slike ord for at barna skal lære seksualitet?

Jeg sier ikke at barna skal oppdras til Amisher, men hva skjedde med Penis og Vagina?

Jeg tror jeg også hadde snakket stygge ord hvis jeg hadde blitt sendt på sommerskole for å lære et fag som ble tatt av timeplanen i 1997.

Det er da vanlig å lære litt "slang" også, og jeg husker at læreren vår gikk inn for å gjøre seksualundervisningen minst mulig klinisk, uten at jeg husker akkurat hvilken terminologi han brukte.

Jeg tror ikke jeg ble så skadet av det i lengden, knulle er ikke et ord som kommer ut av min munn den dag i dag. Ikke pule heller. (kanskje jeg er litt Amish av meg ;) )

Gjest Anonym_
Skrevet

Da jeg hadde seksualundervisning på skolen lærte jeg egentlig bare at man fikk kjønnssykdommer av sex.

Det var først i går jeg lærte hva vensuberget var, jeg trodde det var en plass i Italia...

Gjest Blondie65
Skrevet
Det var først i går jeg lærte hva vensuberget var, jeg trodde det var en plass i Italia...

Italia ... ? Jeg trodde det lå langt inne i Amerika ... :P

Skrevet

De aller fleste synes sexualundervisningen på skolen er mangelfull. Barn lærer vel tygge ord før eller side uansett, og da kan det vel være en fordel at de vet hva de betyr?

Jeg synes vel TS høres en smule prippen ut. Det viktigste er at de som vokser opp får et avslappet og naturlig forhold til egen seksualitet og dette generelt. Jeg tror jeg var 8 år første gangen jeg fikk høre disse ordene og hva de betyr. Men det var IKKE på skolen, og det var ikke i en kontrollert setting.

Det er sikkert flaut for en tenåring å måtte øve seg på å tre på en kondom foran en hel klasse. Men på sikt tror jeg dette bidrar til å normalisere en del tabubelagte forhold rundt seksualiteten. I tillegg kan det jo bidra til å hindre uønsket graviditet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...