T.S Skrevet 6. juli 2007 #1 Skrevet 6. juli 2007 Viss du er ein av dei som bruker uttrykka politisk korrekt og politisk ukorrekt, så har eg berre ein ting å seie: Slutt med det. Berre slutt. Desse uttrykka har vore meiningslause i mange år no. Ein gong var dei ei god skildring av noko, så god at mange begynte å seie det, og så gjekk det som det alltid går med uttrykk som mange begynner å bruke, dei begynner å handle om alt mulig. Folk begynner å kalle alt dei ikkje liker sjølve for politisk korrekt, noko som sjølvsagt betyr at det å vere politisk ukorrekt er noko som alle vil vere og derfor ganske politisk korrekt, og det mest politisk ukorrekte du kan gjere er å vere politisk korrekt og uttrykka har for lengst mista alt innhald. kunne ikke vært mer enig http://www.arekalvo.no/syning.asp?id=534
Gjest Emera Skrevet 6. juli 2007 #3 Skrevet 6. juli 2007 Jeg er nok bare delvis enig med Kalvø her, og kommer til å fortsette å bruke utrykket selv om han ber meg la være. Uttrykket er ikke meningsløst, det har bare fått en litt annen mening enn før.
T.S Skrevet 6. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 6. juli 2007 når det blir brukt som en del av hersketknikk eller for å være nedlatende eller for å sette seg høyere enn andre blir det bare dumt synes jeg. han har videre et godt poeng i og med at man ofte ender opp i flertallet selv, og da er snus jo rollene: det er jo mindretallets privilegie å kalle andre for politisk korrekte (ref det de fleste gjør)
T.S Skrevet 6. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 6. juli 2007 det har bare fått en litt annen mening enn før. hva da?
Paradokset Skrevet 6. juli 2007 #6 Skrevet 6. juli 2007 Veldig enig. Man kan selvfølgelig diskutere hva slags innhold begrepet "politisk korrekt" har. Det som er helt sikkert er at det ikke er noe argument i seg selv - til tross for at veldig mange liker å bruke det som nettopp det.
T.S Skrevet 6. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 6. juli 2007 side for de som er politisk korrekt (dvs en side for å umyndiggjøre kraften i begrepet) http://www.oyvindstrommen.be/wiki//pmwiki.php?n=Pkja.Pkja
T.S Skrevet 6. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 6. juli 2007 Ofte så defineres Politisk Korrekthet i Norge som “Det Thomas Hylland Eriksen til enhver tid mener”… Med en gang han mener noe, så kommer alle og sier at han kveler debatten med sine PK-utspill. Dermed har folk som er uenige med ham klart det kunststykket å skape en kvelende majoritet som består av ca en person… http://www.hagatekst.no/underdom/oyvindstrommen/?p=172 godt initiativ egentlig å gå ut med hevet fane og kalle seg politisk korrekt. da blir det ikke fullt så sterkt å avskrive argumenter med at de bare er politisk korrekte så de gidder vi ikke ta ad notam (i mangel på argumenter selvfølgelig)
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2007 #9 Skrevet 6. juli 2007 Mulig at uttrykket "politisk korrekt" begynner å bli litt vel mye brukt. Jeg mener at det er et godt uttrykk. Det jeg forbinner med "politisk korekt" er meninger som personen har fordi "alle andre mener det". Det er ikke noe man har kommet frem til selv. Det er de andres tanker og meninger som du har absorbert gjennom media og som forventes at du også skal ha. Andres meninger som integreres i deg, og selv om du egentlig mener noe annet så våger du ikke å si det. Det som er "politisk korrekt" blir den eneste sannheten. Det er jo så skummelt å mene noe annet enn folk flest. Noen kunne jo tro at du var rasist eller religiøs eller homofob eller miljøsvin eller projødisk eller rett og slett dum?
Gjest Bellatrix Skrevet 6. juli 2007 #10 Skrevet 6. juli 2007 Viss du er ein av dei som bruker uttrykka politisk korrekt og politisk ukorrekt, så har eg berre ein ting å seie: Slutt med det. Berre slutt. Desse uttrykka har vore meiningslause i mange år no. Ein gong var dei ei god skildring av noko, så god at mange begynte å seie det, og så gjekk det som det alltid går med uttrykk som mange begynner å bruke, dei begynner å handle om alt mulig. Folk begynner å kalle alt dei ikkje liker sjølve for politisk korrekt, noko som sjølvsagt betyr at det å vere politisk ukorrekt er noko som alle vil vere og derfor ganske politisk korrekt, og det mest politisk ukorrekte du kan gjere er å vere politisk korrekt og uttrykka har for lengst mista alt innhald. kunne ikke vært mer enig http://www.arekalvo.no/syning.asp?id=534 Fullstendig enig. Det er få ting som er like irriterende som folk som bruker begrepet "politisk korrekt" som et argument i en debatt.
T.S Skrevet 6. juli 2007 Forfatter #11 Skrevet 6. juli 2007 Mulig at uttrykket "politisk korrekt" begynner å bli litt vel mye brukt. Jeg mener at det er et godt uttrykk. Det jeg forbinner med "politisk korekt" er meninger som personen har fordi "alle andre mener det". Det er ikke noe man har kommet frem til selv. Det er de andres tanker og meninger som du har absorbert gjennom media og som forventes at du også skal ha. Andres meninger som integreres i deg, og selv om du egentlig mener noe annet så våger du ikke å si det. Det som er "politisk korrekt" blir den eneste sannheten. Det er jo så skummelt å mene noe annet enn folk flest. Noen kunne jo tro at du var rasist eller religiøs eller homofob eller miljøsvin eller projødisk eller rett og slett dum? kanskje man mener det samme som mange andre fordi det er gode synspunkter, og at man HAR reflektert og kommet fram til en diskusjon. at man mener det samme som andre burde ikke diskvalifisere meningene. er ikke bare de som står utenfor boksen som skal bli hørt. Det er uansett farlig å si noe om grunnene til andres meninger: De vet bare den personen som har dem.. JEG synes det for tiden er "farligere" å mene det samme som andre jeg enn stå for syn utenfor boksen. Da blir man jo bare stemplet som PK og latterliggjort.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå