Pnin Skrevet 6. juli 2007 #1 Skrevet 6. juli 2007 Jeg har lyst å samle frø fra planter til neste års bruk, men hvordan gjør jeg det? Skal frøene modne på stilk, og i så fall hvor lenge tar det? Når vet jeg at de er klar til høsting?
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2007 #2 Skrevet 6. juli 2007 Du plukker f.eks frøhamsene/-kapslene når de er blitt tørre, eller når du kan åpne et frøhus og frøene har fått hardt skall og ikke er grønne lengre. Ofte er frø brune eller svarte, men det kommer an på planten.. Frøene er klare til høsting når planten er klar for å slippe dem ut (dvs ofte når frøhuset sprekker opp så frøene kan drysse ut.) Følg med på plantene så ser du når det skjer. Frø kan ikke "ettermodne" etter at de er plukket, slik som f.eks tomater (søkt sammenligning, men...) Det kommer an på planteslag hvor lang tid det tar. Du må nesten bare følge med på plantene og sjekke som nevnt over. Hvis det er små frø, eller planter som har "utslyngingsmekanismer" for modent frø (eks springfrø, storkenebb), kan du binde en liten pose rundt frøhodet, og bare klippe av hele stilken når frøene er klare. De kan godt oppbevares sammen med frøhuset/kapselen. Noen frø må stratifiseres før de kan spire (gjelder endel busker/trær som vokser vilt i Norge). Det betyr at de skal oppbevares kjølig eller nedfryst en stund slik at frøene får "vinter". hgelitteratur vil fortelle mer om det, men det er ikke verre enn å pakke frøene i en plastpose, skrive navn på og la dem ligge i dypfryseren over vinteren, alternativt legge frøene i potter om høsten og oppbevare dem ute i kuldegrader. Da skal de IKKE ha tid til å spire, for da dør de. Lykke til! Det er morsomt å få planter man har plukket frø og sådd selv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå