Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2003 #1 Skrevet 15. mars 2003 Jeg er fast bruker som velger å være anonym i denne saken. Kjenner flere brukere av forumet. Jeg har et barn i tenårene som har fått kontakt med sin biol. far først for 2 år siden. Barnets far og jeg har aldri bodd sammen. pga manglende kontakt (og ting jeg ikke kommer inn på her) har jeg hatt foreldreansvaret alene i alle år. Jeg er imidlertid etablert med ny mann og flere barn, har vært gift med ham i 10 år. I kjølvannet av de nye bidragsreglene, krever barnets biol. far delt foreldreansvar. Han har siden de fikk kontakt aller første gang for 2 år siden, truffet barnet maks 5 ganger, har har ingen formell samværsavtale, men kan kontakte og treffe barnet så ofte han ønsker. Vil han få medhold i kravet om delt foreldreansvar? Jeg ønsker ikke det, da barnet allerede har en stefar som har hatt det praktiske foreldreansvaret i mange år. Det er heller ikke mange år igjen til barnet er myndig. Noen som har erfaring med noe lignende? Vil gjerne høre.
Gjest Martin Skrevet 15. mars 2003 #2 Skrevet 15. mars 2003 Du må sette deg inn i hva foreldreansvar egentlig er. Det er egentlig bare noen få juridiske rettigheter som far får ta del i - og som egentlig ikke betyr stort. Foreldreansvar betyr bare at han skal være med på å bestemme navne- og regligionsvalg for barnet, og at du ikke kan flytte utenlandsk uten samtykke fra far. Videre vil han automatisk få hovedomsorgen om du dør. Har han ikke foreldreansvar, vil det bli foretatt en vurdering av barnevernet. Men fordi barnet er så stort velger det jo selv hvor det vil bo likevel. Etter mitt skjønn er det derfor ikke noe å være redd for, og jeg skjønner ikke hvorfor faren kobler foreldreansvar og nye bidragsregler - som ikke har noe med hverandre å gjøre. MEN: Om du motsetter deg at han får foreldreansvar, vil han likevel få det i tingretten - det er ingen argument at din nåværende mann har det praktiske foreldreansvaret. Mitt råd er at du lar han får ta del i foreldreansvaret uten bråk - det betyr i det praktiske liv likevel ingenting, men kan ha mye å si for samarbeid og samvær.
Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2003 #3 Skrevet 15. mars 2003 Takk for nyttige opplysninger, Martin. Jeg har også undret meg over hvorfor han kobler bidrag til delt foreldreansvar. Tror det kommer av at han har motsatt seg å betale vanlig bidrag i mange år, men tror at hvis han får delt foreldreansvar, vil dette medføre mindre bidrag for han å betale, etter at de nye bidragsreglene trer i kraft. Litt søkt å forlange delt foreldreansvar nå, som barnet nærmer seg myndighetsalder... derfor jeg ikke liker at han evt. skulle få det, selv om jeg ikke kommer til å motsette meg det.
anett2 Skrevet 16. mars 2003 #4 Skrevet 16. mars 2003 Jeg ville helt klart ikke gitt foreldreansvar til denne faren sånn uten videre, det for det første av så lite som han har sett han og manglenede kontakt, videre for at han burde hatt kontakt, interesse osv over tid. Med delt ansvar må dere begge samtykke til flytte, bytte skole osv. Hvorfor skal han ha disse muligheten etter så lite kontakt? Man må jo opparbeide kontakt,samhold osv. Jeg dømmer IKKE, men velger å tro at denne faren ikke har lagt alle kortene på bordet. Jeg ville forlangt en skikkelig begrunnelse.
Tjorven Skrevet 21. mars 2003 #5 Skrevet 21. mars 2003 Dette her er en veldig typisk sak når det gjelder barn og foreldre, og jeg vil anbefale deg å kontakte det nærmeste familievernkontoret for å høre om du og barnets far kan få en time der sammen for å avklare dette med foreldreansvar og hvilke rettigheter dette medfører. Men det er som det er sagt her tidligere, ikke store forskjellen på om man har foreldreansvar eller ikke. Og de nye bidragsreglene vektlegger hvor mye samvær barnet har med far, ikke om han har foreldreansvar eller ikke. Midt oppi det hele er det viktig å huske på at barnet har rett til samvær med far. Men er barnet over 12 år har han/hun rett til å uttale seg om slike ting og det skal vektlegges når det gjelder en samværsavtale. Forøvrig er dette brosjyrer som Familievernkontorene deler ut og her vil du finne masse nyttig informasjon: Farskap og foreldreansvar Foreldreansvar og samværsrett Mekling for foreldre Avtale om foreldreansvar Vil forresten legge til at om ikke du som mor gir delt foreldreansvar frivillig, kan far kreve en mekling etter barneloven med hensikt å gå videre til rettsaparatet for å få delt foreldreansvar. Dette er en tung og vanskelig prosess, og det er også derfor det kan være smart å på forhånd ta kontakt med Familievernkontoret for å få hjelp til å kartlegge hva far ønsker og hvilke rettigheter og plikter dette medfører. En jurist som jobber på Familievernkontoret jeg jobber, har en gang sagt at ”Det er lett å si fra seg et foreldreansvar, men det er veldig vanskelig å få det tilbake om ikke den ene parten gir det fra seg frivillig.”
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå