Gå til innhold

Fiktivt dilemma ang. utdanningsvalg

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Du er fullstendig klar over hva du ønsker å studere.

Du har søkt på denne utdannelsen på en offentlig skole (høyskole, universitet), men pga. skyhøyt snitt kommer du ikke inn.

Det vil heller ikke hjelpe å kun forbedre noen få fag fra videregående, snittet er fortsatt alt for høyt.

Så oppdager du at en privatskole i samme by tilbyr en utdannelse i det samme som du ønsker. Det koster penger, men du har råd til det. Skolen har et tidligere blandet rykte, men denne utdanningen er godkjent av NOKUT og er også godkjent for stipend og lån fra Lånekassen.

Hva gjør du?

Velger du å studere noe annet enn det du egentlig vil, bare fordi du vil studere ved en offentlig og vel ansett skole?

Eller velger du å søke deg inn på den private skolen med et tidligere blandet rykte, for å få den utdannelsen du ønsker deg, og satser på at fremtidige arbeidsgivere ikke vil uglese deg fordi du ikke har høyskole- eller universitetsutdannelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trolletrine

jeg hadde så klart tatt den utdannelsen jeg virkelig ville ha(privatskolen),og heller jobbet for å overbevise skeptikerne at de tok feil...

Dessuten danner en utdannelse kun GRUNNLAGET,-det er jo når du begynner å jobbe at du virkelig lærer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Jeg var i samme situasjon for noen år siden, jeg tok privatskoleutdanninga, innså at denne absolutt ikke var nok (kortere utdannelse som slettes ikke gav de samme mulighetene) og flytta utenlands for å ta en bachelor. I dag tar jeg masterutdanning ved den høgskolen jeg ikke ville kommet inn på bachelor på (jeg søkte ikke igjen siden jeg ønsket å dra utenlands uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...