Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2003 #1 Skrevet 15. mars 2003 Jeg mottok en mail her om dagen av en medstudent. Hun kritiserte meg fordi jeg hadde brukt et utgått ord. Jeg skrev stensiler, men hun mener i vår tid heter det kopi. Jeg ble irritert, for jeg mener det er en bagatell å henge seg opp i. Hvis jeg skal ha hjelp til å dele ut noen ark, så sier jeg: Kan du dele ut disse stensilene. Jeg kommer ALDRI til å si: Kan du dele ut disse kopiene. Hva mener dere?
Gjest Zalomine Skrevet 15. mars 2003 #2 Skrevet 15. mars 2003 Vel, min farfar sier stensiler, min far og jeg kopier... Og strent tatt, så er det ikke stensiler du har heller... det er og blir kopier, ikke stensiler. (det er nemlig ikke snakk om å ha byttet et ord, men en fremgangsmåte) Se her fra odrboka: stensil: 1 vokspapir til å (maskin)skrive tekst på som skal mangfoldigjøres 2 avtrykk laget med *stensil (1) . Altså, med mindre dine mangfoldiggjorte papirer er laget men en stensilmaskin (finnes slike lengre da?) så er det ikke stensiler du deler ut...
Elisjeba Skrevet 15. mars 2003 #3 Skrevet 15. mars 2003 på min skole bruker vi ofte ordet stensil... Jeg kan ikke se hva som er så viktig med å si kopier istedenfor stensiler...
Gjest Zalomine Skrevet 15. mars 2003 #4 Skrevet 15. mars 2003 Skal vi være spissfindige, så er det altså feil å si stensiler, fordi det ikke ER stensiler. Men jeg vet at ikke alle bryr seg om dette, så da får dere nå bare si akkurat det dere vil. Men, sånn tilfeldigvis, så er jo ikke et blad og ei bok det samme heller, selv om begge betår av ark heftet sammen på ett eller anent vis, med tekst og bilder på. Men skal vi herreter si at alle skolebarna tar opp norskbladet sitt, bare fordi vi liker det ordet bedre? Jada, jeg vet, dette er flisespikkeri, og jeg satte det på spissen for å påpeke poenget sterkt. Det er ikke stensiøler dere deler ut, derfor er det jo ikke helt rett å kalle det det heller.... Men ikke bli sint og si at jeg overdriver og snakker tull om dette med bladene da, dere skjønner at jeg satte det på spissen, ikke sant?
chimp Skrevet 15. mars 2003 #5 Skrevet 15. mars 2003 Gått ut på dato.....forlengst!!! Bare gamle folk snakker om 'stensiler'. Hvis du insisterer på å bruke d ordet, kan du få et problem m å bli forstått. Vet unge mennesker hva du eg. snakker om???? :o
Gjest Zalomine Skrevet 15. mars 2003 #6 Skrevet 15. mars 2003 chimp: og du som trur at "d" og "m" er ord, blir DU forstått av andre enn din egen generasjon? (jada, vi skjønner deg, men herregud, de fleste skjønner hva en stensil er, men å gå rundt og bruke bokstaver som ord, så hadde nok den generasjonen som noen gang har SETT en stensil neppe skjønt din skrivemåte heller....)
Chiquita Skrevet 15. mars 2003 #8 Skrevet 15. mars 2003 Jeg trodde en "stensil" var det som ble kopiert jeg ("malen"), men at "resultatet" (kopiene) er og ble kopier.... Men mulig jeg har misforstått da.... (Det ser jeg egentlig som SVÆRT sansynlig, egentlig) *klem*
Gjest Zalomine Skrevet 15. mars 2003 #9 Skrevet 15. mars 2003 Jeg skrev lengre oppe i denne tråden definisjonen på ordet "stensil", klippet rett fra bokmålsordboka.
Gjest Diva Skrevet 15. mars 2003 #10 Skrevet 15. mars 2003 Pk, så det betyr rett og slett en "original" ?
Gjest Zalomine Skrevet 15. mars 2003 #11 Skrevet 15. mars 2003 Nei, det er ikke en original. Det har å gjøre med en gammel metode for mangfodliggjøring, ved hjelp av sensilark, altså spesielle ark med voksbelegg og en stensileringsmaskin. Jeg har ikke fullstendig oversikten over teknikken, men det er altså en teknikk som er erstattet av dagens enklere løsning, kopimaskinen.
chimp Skrevet 15. mars 2003 #13 Skrevet 15. mars 2003 Fredagsbarn: Gjest ba om vår MENING når d gjelder dette ordet, og så fikk hun min MENING, ellers hadde jeg neppe hengt meg oppi noe sånt... Er vel ikke noe å bli så grinete for vel...... :o Ihvertfall oppfatta jeg deg sånn...
Gjest Zalomine Skrevet 15. mars 2003 #14 Skrevet 15. mars 2003 Ingen som er grinete her, chimp, kanskje bortsett fra du da, som ikke klarer innse at "d" ikke er et ord... Om du oppfatter meg som grinete..... ja da trur jeg bare du oppfatter meg slik i en form for selvforsvar jeg....
chimp Skrevet 15. mars 2003 #15 Skrevet 15. mars 2003 .....men jeg har da hverken spurt deg el noen andre her hva dere MENER om skrivemåten min.....Trenger ikke d, for jeg VET at noen av dere irriterer dere over den. Denne tråden handler om 'STENSILER'!!!....og jeg er IKKE grinete.......Men for all del, lag gjerne en ny tråd om skrivemåter hvis du vil..... :D
Gjest Misha Skrevet 15. mars 2003 #16 Skrevet 15. mars 2003 Hmm..husker enda den spesielle lukten av stensilerte ark.. Det stemmer at dette var en kopimetode ja. Før dagens kopimaskin.
Tusenfryd Skrevet 17. mars 2003 #17 Skrevet 17. mars 2003 Jeg er ikke gammel og jeg vet utmerket godt hva en stensil er. Det var en maskin som sto på skolen hos rektor, før kopimaskinene kom, og det ble sånn lilla-blå trykk. Og det var en rar lukt på dem, litt god synes jeg. DET var stensiler. Kopier er når man legger en original i en kopimaskin, det som kommer ut er kopier. Jeg ville ikke finne det naturlig å bruke ordet stensiler om dette... "dele ut ark" tror jeg at jeg hører mest. Men det er noe med språket vårt som ikke helt tilpasser seg alltid. Mange er sikkert vant til ovehead, og "foilene" man legger på for å vise. Det kaller man det også når man viser fra pc - en powerpoint-presentasjon fx - da viser man foiler. Fordi man ikke har noe annet godt ord på det. Men stensiler finnes ikke lenger.
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2003 #18 Skrevet 17. mars 2003 URK - lukten av stensilene gir meg litt sånn bakfyllassosiasjoner! Ellers savner jeg skrivemaskin og gjennomslagspapir - da slapp man ofte å stensilere. Da jeg gikk på ungdomsskolen var både EDB og maskinskriving valgfag - jeg var "konservativ" og valgte maskinskriving...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå