Gå til innhold

leirmasse under plen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

vi holder på med å bygge hus og bare lurer på en liten ting

kan man ha leirmasser under hagen? hva hvis man seinere vil bygge en grillstue eller et dukkehus på plenen? har det noe å si? bare tenker at leirmasser beveger seg? da er det vel en myulighet for at jeg ikke får flat plen da? Hva er vanlig?

Endret av Riona
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leirmasse under plenen er for så vidt uproblematisk. Vil dere bygge noe der, må det fundamenteres på frostfritt og det vil vanligvis si ca. 1 - 1,5 meter. Enklere byggverk som det du beskriver kan det borres hull til og da bruker man et 20 - 25 cm. jordbor og støper ned søyler som man siden legger bjelkelag etc. oppå.

Å forsøke å lage en brukbar kjeller i dyp leire (Det blir uansett veldig fuktig...), er imidlertid vanskelig, så de fleste hus jeg vet om som er bygd på leire de siste årene er det støpt såle på pukk til på frostfritt nivå. Uten at det er frost inne i bildet beveger leieren seg fint lite og det som står opp beveger seg da nødvendigvis heller ikke.

Plenen i seg selv forblir nok flat med mindre den ligger utsatt til for jordras.

Jeg tror m.a.o. du kan ta det helt med ro! Tenk på alle gårdene på Grünerløkka som faktisk står på "tømmerflåter" i leira og har gjort det i ca. 150 år!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...