Gå til innhold

Danmark, Læsø

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mymlen_*
Skrevet

Lurer på å ta med sykkel til Læsø og være der noen dager.... ønsker gode råd og tips fra noen som har vært der..... :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Læsø er for meg et sted hvor jeg kan ligge og slappe av på stranda og ta meg en sykkeltur over på andre siden og så sykle tilbake. Spise god mat og kose meg - slappe skikkelig av :hjerter_rundt:

Gjest Gjest_mymlen_*
Skrevet
Læsø er for meg et sted hvor jeg kan ligge og slappe av på stranda og ta meg en sykkeltur over på andre siden og så sykle tilbake. Spise god mat og kose meg - slappe skikkelig av :hjerter_rundt:

Det høres perfekt ut.... lurer på å ta oss en tur dit i sommer... :)

Skrevet

Åh, det anbefales absolutt! Men sjekk hva fergene tar for sykkel; hvis det bare er snakk om noen dager kan du like gjerne leie sykkel i Vesterø til 70 kr dagen eller hva det nå var.

Kommunens hjemmeside har det meste hvis du bare ser deg om: http://www.laesoe.dk/

Når du går av fergen og nærmer deg byen, blir du møtt av roseduft. Stranden er super, varmt vann og fin å bare gå barbeinte turer på tidlig eller seint.

Kan anbefale vandrerhjemmet på øya i Vesterø. Det er en utrolig flott øy, man slapper virkelig av, og det er deilig å sykle rundt og se seg om. Driver du med hest kan du få fantastiske rideturer i strandsonen, jeg kan anbefale Kroghbækgaard. Det går sightseeingbuss rundt på øya; fin for et lite overblikk. Ellers kan du fint sykle ver hele øye på en dag. Saltsyderiet, Rhododendronparken (hvis det fortsatt blomstrer) og Museumsgården anbefales! Øyas historie er interessant. I gamle dager ble all halm som ble dyrket, nødt til å brukes til mat til husdyra om vinteren, for miljøet var så karrig på øya. I steden hentet de opp et sjøgress, og med spesielle teknikker ble det til vanntett tak. Det er visst eneste sted i verden som gjør dette, og det finnes nesten ikke hus igjen på Læsø med slikt tak, for pga forurensning eller annet har dette spesielle sjøgresset forsvunnet fra havet.

Jeg har lest masse om Læsø fra web før jeg dro dit, og det er et sted jeg kommer til å vende tilbake til resten av livet :)

Hvis du er stresset er det et utrolig flott sted å få ro i kropp og sjel på. Om et par år åpner et spa-senter i en nedlagt kirke der også.

Skrevet

Og lokalbussen på øya er gratis for alle som er på Læsø, så det er bare å få tak i busstider og busse så mye du gidder frem og tilbake. Jeg har vært mest på sykkeltur i plantasjene, og på strekningen Vesterø og Byrum (midt på øya).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...