Gå til innhold

Allergi vennelige katter?

Anbefalte innlegg

Gjest Huldali

Jeg har frytelig lyst på katt, men både moren og lillesøsteren min er veldig allergiske mot katter og de kan da ikke komme på besøk hvis jeg får meg en katt.

Finnes det en katterase som er som skapt for allergikere? Finnes det en naken katt, slik som det finnes naken hund?

Eller en katt som de fleste kan tåle?

Det kommer til å bli en innekatt, med noen lufteturer tenker jeg. Jeg bor i leielighet i byen, så har ikke mulighet til å slippe ut en pus til stadighet.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/275531-allergi-vennelige-katter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Silmarill
Jeg har frytelig lyst på katt, men både moren og lillesøsteren min er veldig allergiske mot katter og de kan da ikke komme på besøk hvis jeg får meg en katt.

Finnes det en katterase som er som skapt for allergikere? Finnes det en naken katt, slik som det finnes naken hund?

Jada, det finns.Rasen Rex er forholdsvis naken

http://www.catsincharge.co.uk/images/pudgy-devon-rex.jpg

eller

http://blåkatten.se/stellaavatar.jpg

Som jeg har skrevet tidligere i en annen tråd så trenger det ikke være pelsen du evt.reagerer på, det kan være eks. spyttet!

:)

EDIT: Cornish Rex er ikke uten pels, men den har kort, kort krøllete pels

Endret av Silmarill

Man reagerer sjelden på pelsen til dyr, men flasset og evt. spyttet. Så at katten ikke har pels hjelper ingenting. For øvrig kan katteflass sitte igjen i huset i årevis etter at katten flyttet/døde, selv etter nøye rengjøring.

Endret av Wadjet
Gjest Silmarill
Man reagerer sjelden på pelsen til dyr, men flasset og evt. spyttet. Så at katten ikke har pels hjelper ingenting. For øvrig kan katteflass sitte igjen i huset i årevis etter at katten flyttet/døde, selv etter nøye rengjøring.

Jepp, dette har jeg prøvd å påpeke i en annen tråd.

Legger inn sitatet her om netopp dette

Som alergiker reagerer du enten på dyrets spytt/slim/svette, flass (huden) eller pelsen.

Det meste kommer fra hud under hårene, fra kjertler og fra slimhinner (munn, snute), spytt og urin. Det vil si at hårløse kan kanskje være verst!

Hva som er viktigst, er avhengig av dyret. Hos katt er det for eksempel veldig mye allergener i spyttet som det slikker inn i pelsen. Mange blir dårlige første gang de slikkes litt av en hund. Hos rotter er det urinen som er verst. Fra fugler kan det være avføringen, osv.

Hos alle dyrene kommer det en del fra de forskjellige stedene på dem, og det produseres og avgis ustanselig. Derfor blir det også mye allergener i støvet inne, og også det støvet bidrar til allergiutvikling.

Tror det er lurt å finne ut om man er allergisk mot ALT dette nevnte, eller noe av det!

Først da så er det enklere å velge seg et dyr/dyresort :)

Endret av Silmarill

Annonse

Gjest -eline-

Jeg har katteallergi, ikke så ille at jeg blir supersyk bare jeg er i samme rom, men ille nok. Reagerer på de fleste katter, men overraskende lite på min venninnes langhårede katter av rasen Norsk Skogkatt. Har ingen problemer med å være på besøk inkl overnatting, mens hjemme hos foreldrene mine så reagerer jeg betydelig mer på deres korthårede huskatt. Bare sånn i forhold til dette med pels/ikke pels og allergi.

Jeg har katteallergi, ikke så ille at jeg blir supersyk bare jeg er i samme rom, men ille nok. Reagerer på de fleste katter, men overraskende lite på min venninnes langhårede katter av rasen Norsk Skogkatt. Har ingen problemer med å være på besøk inkl overnatting, mens hjemme hos foreldrene mine så reagerer jeg betydelig mer på deres korthårede huskatt. Bare sånn i forhold til dette med pels/ikke pels og allergi.

Katteallergi er forskjellig. En type er forbundet med korthårete katter og en annen med langhårete. Er du allergisk mot langhårsraser er du ofte også allergisk mot kanin, reagerer du mest på korthårete katter har du en mer generell katteallergi. Det er kompliserte greier.

Det er et proteinet "feline d-1" hos katter som oftest fremkaller allergi. Men også feld2, feld3 og feld4. Mengden av de ulike proteinene hos katteraser og enkeltindivider varierer, så derfor kan to allergikere reagere veldig forskjellig på en og samme katt.

Sibirkatten har mindre feld-1, og det gjør at de som hovedsaklig reagerer på det spesielle proteinet tåler rasen ganske godt. Jeg har en sånn og det går fint. Den koster ca 8000,-

Det er veldig vanskelig å vite hva som er best for allergikerne i familien din. Sphynx (tror det skrives sånn) er hårløs, og siden det er spyttet som fremkaller mest allergi er det sannsynlig at den hadde vært egnet. Den kan jo faktisk vaskes med en fuktig klut. Men prisen ligger på 15.000. :sjenert:

Rexen er korthåret, men røyter også mer. De langhårete rasene røyter mindre, eller sjeldnere er vel mer riktig. Så med en røytekam får man fjernet veldig mye og hindrer at det sprer seg i huset.

Lykke til! Vil anbefale allergikerne å undersøke allergien sin litt nærmere. Om det er katter de tåler bedre enn andre.

de trenger ikke å være i kontakt med katten for å regaere så da er det nok ikke spyttet?

Joa, kan absolutt være det. Spyttet tørker inn på pelsen til katten og blir air-borne. Svever rundt i lufta til vi puster den inn. Derfor jeg mener det kan ha noe for seg å ha en hårløs pus. Tror den vasker seg mindre, og det er veldig lett å tørke av den allergenene på huden.

Men vet ikke helt om jeg har sansen for utseendet... :overrasket::sjenert:

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/07/06/505529.html

Den britiske undersøkelsen omfatter 2.000 frivillige i hele Europa. Studien viser at en firedel av utvalget hadde minst én allergi, og at alle allergikere viser tegn til astmalignende reaksjoner når de blir utsatt for katter – selv om blodprøver viser at de ikke er allergiske mot katter.

Min søster kjøpte seg en devon rex katt. Det er 3 i familien med allergi, en er hyperallergisk. Ingen reagerer på den katten iallefall.

Men må vites at de er spesielle katter som krever en del oppmerksomhet....ellers sørger de for å få det :ler:

De koster ca 6000-7000 kr.

Annonse

Gjest Ulva35

Vi hadde en perser og var spent da vi skulle få besøk av flere familiemedlemmer som er allergiske for katt.

Jeg mener og trodde at når pelsen var langhåret ville det være ennå verre. :forvirret:

Stor var overraskelsen da reaksjonen uteble på alle de tre som blir syke av vanlig katt :)

Gjest Revenka

Min søster kjøpte en sibirsk katt (ser ut som en norsk skogkatt) pga allergi. Den mangler et protein i spyttet som gjør at mennesker med allergi som regel ikke reagerer på den. Hun har hatt flere hjemme hos seg som har allergi som ikke har reagert. Sjekk opp med raseklubben om nærmeste besøkshjem, så kan du lett sjekke om du reagerer før du vurderer å få deg en. Må regne med ca 6-8 tusen for en rasekatt, men det kommer an på om du skal drive oppdrett, stille ut osv.

Annonse
Jeg mener å ha hørt at ragdoll er en rase som er litt mer allergivennlig.

Ragdollen har ikke så mye underull som enkelte andre raser, men kan vel kanskje ikke sies å være allergivennlig?

Jeg har hørt om allergikere som tåler den, men det kommer jo an på hva på katten man er allergisk mot...

Det er vel tre typer forskjellig katteallergi, tror jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...