Gjest Gjest_Carina_* Skrevet 5. juli 2007 #1 Del Skrevet 5. juli 2007 jeg er en jente som akkurat er ferdig på videregående nå, og sliter litt med hva jeg skal velge å gjøre videre. Har vært her inne og tittet litt og ser at mange får utrolig brae tilbake meldinger på små og store problemer så da tenkte jeg å prøve jeg også Det jeg har klart og komme fram til nå da med mye tenking og grubling er at valget står mellom barnevernspedagogutdanninga på hio eller starte på økonomi og forretningsjus på BI Jeg vet det er to valg som er vidt forskjellig og grunnen til det er at jeg egentlig ikke helt vet hva jeg intereserer megf for. På skolen har jeg alltid vært flink i såklalte teoretiske fag som matte økonomi naturfag osv derfor tenker jeg på en framtid innen økonomi. det andre er at jeg er veldig gla i barn og elsker og være sammen med dem, derfor barnevernspedagog. Men på en annen side så har jeg ikke så mye erfaring med å jobbe med barn så vet ikke om det er noe jeg vil trives med over tid, ei heller om en jobb innen for økonomi vil være like interesant og givende som en jobb med barn? Så kanskje det hadde vært lurt å jobbe et år, feks i barnehage, eller begynne og studere med en gang og heller bytte senere om jeg finner ut at nei dette var helt feil? Så nå vet dere litt om hva jeg tenker, hva mener dere? Noen som har erfaringer selv? Meninger om det? Eller noen som vil si litt om hva som er det lureste, tenket da på muligheter videre mht lønn, trivsel, jobbmuligheter, videreutdanniner ol? Setter stor pris på meninger og synspunkter av alle slag Hilsen carina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *kosejoker* Skrevet 5. juli 2007 #2 Del Skrevet 5. juli 2007 Hei, Jeg er i samme situasjon som deg, og har vel egentlig ikke så mye fornuftig å si annet enn at jeg ville nok ikke valgt å jobbe et år først.. Det er lett å bli avhengige av en viss inntekt i måneden, og dermed blir det vanskelig å fortsette å studere etter friåret.. Men det er nå min mening da Dessuten; neste år er det vel det godeste Kunnskapsløftet og da teller vel ikke de ekstra fordypningspoengene/studiepoengene? Bare til ettertanke Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2007 #3 Del Skrevet 5. juli 2007 Jeg er barnevernspedagog selv og ville selvfølgelig ha valgt den utdanningen hvis jeg var deg Ettersom du er usikker, så er jeg enig med "kosejoker"; ta et år hvor du jobber med f.eks barn. Da ser du fort om det er noe for deg. Så kan du bestemme deg etter det hva du vil studere. Lykke til ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2007 #4 Del Skrevet 5. juli 2007 Jeg kjenner et par jenter som jobber som markedssekretærer etter jus og markedsføring på BI. De tjener ca. 350 000. De trives veldig bra. Så kjenner jeg en annen jente som jobber med barn i en privat barnehageinstitusjon med spesialtilbud til ulike individer ("barn er også ulike") og hun tjener 360 000 som pedagogisk ansvarlig for en liten gruppe. Hun elsker jobben sin og synes den er veldig givende. Hva du bør velge synes jeg du må klare å fatte et valg på selv ganske snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2007 #5 Del Skrevet 5. juli 2007 Ta et jobbår først hvor du får anledning til å prøve litt forskjellig. Da får du også tid til å tenke deg om slik at du kanskje blir litt mer sikker på hva du har lyst til å gjøre. Du kan selvfølgelig begynne på et studium for å se om det er noe for deg - det verste som kan skje er jo at du finner ut at du ikke trives og slutter, men det er utrolig surt å måtte betale ned på studielån fra en avbrutt utdanning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2007 #6 Del Skrevet 6. juli 2007 Hei. Tenkte jeg skulle dele mine tanker med deg. Jeg har jobba ca 3 år som assistent (tilsammen) mellom studier etc. Jeg vurderte også å jobbe med barn. Min konlusjon er at det er for slitsomt, for dårlig betalt men en absolutt utrolig givende jobb. Men jeg kom hjem på kvelden med null overskudd. Der jeg jobba var det utrolig mye sykdom (særlig når regnet kommer, og været og alt er dritt). Ofte stod jeg der alene med 17 barn og dro av gummibukser. Men jeg trivdes. Min konklusjon ble at jeg går meget godt overens med barn og gleder meg til å bli mamma. Men jeg hadde aldri orka å jobba med barn hele dagen også komme hjem til mine egne. Jeg beunderer folk som klarer det. Jeg vil heller jobbe med noe helt annet, også ha overskudd til mine egne barn hjemme. -For da er det noe annet enn det jeg gjør hele dagen.. Vet ikke om dette makes sense? Jeg ville begynt på økonomi, hvis jeg var deg.. Men det fine med KG er jo at du får masse inspill fra folk med forskjellige meninger.. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2007 #7 Del Skrevet 12. juli 2007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frysepulver Skrevet 12. juli 2007 #8 Del Skrevet 12. juli 2007 Jeg håper du HAR søkt? Sånn hvis du tenker å begynne fra høsten av? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 12. juli 2007 #9 Del Skrevet 12. juli 2007 Jeg håper du HAR søkt? Sånn hvis du tenker å begynne fra høsten av? Det har jeg såklart gjort, allerede kommet inn på BI og regner med og komme inn på barnevernspedagogutdanninga også. Så må bare bestemme meg for hvem jeg velger og takke ja til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fibi Skrevet 12. juli 2007 #10 Del Skrevet 12. juli 2007 Jeg ville uten tvil valgt økonomi. De jeg kjenner som jobber innen barnevern har strevd lenge for å få de jobbene de ønsker seg. Det er dårlig betalt, ofte skiftarbeid og mange ganger utrolig frustrerende fordi man møter så mange sjebner uten å kunne gjøre så mye. Jeg har inntrykk av at barnevern er et felt der man bør ha en god del idealisme for å kunne trives. Og når du ikke er sikker ville jeg heller godt for økonomi, det gir deg mange flere valgmuligheter senere. Du kan jo feks jobbe i barnevernet som økonom, Dette var mye negativt om barnevernet ser jeg, det var ikke ment helt sånn. Hvis det er det man virkelig ønsker så klart det er det riktige valget. Men er man usikker tror jeg man bør styre unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_carina_* Skrevet 12. juli 2007 #11 Del Skrevet 12. juli 2007 Jeg ville uten tvil valgt økonomi. De jeg kjenner som jobber innen barnevern har strevd lenge for å få de jobbene de ønsker seg. Det er dårlig betalt, ofte skiftarbeid og mange ganger utrolig frustrerende fordi man møter så mange sjebner uten å kunne gjøre så mye. Jeg har inntrykk av at barnevern er et felt der man bør ha en god del idealisme for å kunne trives. Og når du ikke er sikker ville jeg heller godt for økonomi, det gir deg mange flere valgmuligheter senere. Du kan jo feks jobbe i barnevernet som økonom, Dette var mye negativt om barnevernet ser jeg, det var ikke ment helt sånn. Hvis det er det man virkelig ønsker så klart det er det riktige valget. Men er man usikker tror jeg man bør styre unna. Takk for råd og meninger som sakt setter pris på alle! Har tenkt en del over det du sier og har vel kanskje kommet fram til noe av det samme, men er på en måte så greit å høre andre si det også. Huff ikke mange dagene og bestemme seg på nå.. men men Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2007 #12 Del Skrevet 12. juli 2007 Jeg ville valgt øknonomi, da jeg tror det er mye mer varierte muligheter og bedre lønnsforveninger i den retning. Men jeg ville gått et annet sted enn på BI, et sted man ikke må betale skolepenger. De fleste høyskoler har en økonomilinje som tilbyr en bacelor-utdannelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå