Gjest Snart fru F Skrevet 5. juli 2007 #1 Skrevet 5. juli 2007 Vet dette har vært diskutert mange ganger, men fant ikke noe som ga meg svaret på det jeg lurer på. Skal gifte meg om en stund, og har grei kontroll på det meste. Eneste vi ikke blir enige om er om vi skal ha fri bar eller ikke. Det er ikke det økonomiske aspektet ved dette jeg frykter, det er gjestene... Jeg om min kjære har ganske forskjellig alokholkonsum og alkoholvaner, dette gjelder også våre venner. Jeg kan med hånden på hjertet si at de eneste familiemedelemmene jeg har sett beruset er min bror og søster, selv om det alltid serveres alkohol til familiemiddagene hjemme hos oss (søndager og bursdager ol.) I min familie drikker man ett par glass vin til maten, også tar de sag kanksje en avec eller noe sån. Selv har jeg heller ikke vært "drita" siden jeg var 20, og det gjelder de fleste vennenen mine også. Klart vi drikker og kan bli fnisete, men det er stort sett det. Min kjære er sånn som drikker seg dritings så å si hver gang han drikker, har ikke evnen til å stoppe og hiver nedpå med drinker (jeg drikker bare øl og vin), og sånn er kompisene og familien hans også. Generelt litt mer tørst for å si det sånn... Og jeg vil ikke ha en haug med drita mennesker i brylluppet mitt. Min tilkommende har lovet å begrense alkoholintaket denne dagen, han vet hva jeg mener om han når han er full... Men det hjelper jo ikke om alle de andre gestene "hans" er det... Har vært i bryllup til vennene hans og de er ganske anderledes en mine venners... Så vi diskuterer dette med fri bar da, på den ene siden så vil jeg har fri bar, da mine venner og familie kan styre seg og jeg synes det er hyggelig. Dessuten vet jeg ikke om "betalingsbar" hjelper når man er tørst... sukk. Gruer meg litt til bryllupet.
Frk.L Skrevet 5. juli 2007 #2 Skrevet 5. juli 2007 Vi skal ha fri bar, men ikke i den forstand at man kan forsyne seg selv. Vi har en ekstra servitør som skal ta over baren senere på kvelden, og på den måten føler jeg vi får litt bedre kontroll. F.eks kan han/hun lage veldig tynne drinker til personer som snøvler litt ekstra, fylle mindre vin i glassene osv. Jeg håper jo at folk klarer å oppføre seg (er egentlig ikke så redd for det), men det er jo en ekstra sikkerhet. I tillegg håper jeg det fører til mindre rot og søl, og at det skal litt mer til før man tar en drink til. Det er veldig fort gjort at det blir stående halvtomme glass overalt dersom man kan forsyne seg selv. Lykke til!
Frey Skrevet 5. juli 2007 #3 Skrevet 5. juli 2007 Betalingsaspektet hjelper vel lite når det kommer til fyll hvis de virkelig vil drikke seg fulle. Men da slipper i alle fall dere å lide for det økonomisk.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2007 #4 Skrevet 5. juli 2007 De som vil drikke seg fulle gjør det uansett. Disse folkene som drikker seg drita til stadighet får vel ikke drikkevarene gratis hver gang?
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2007 #5 Skrevet 5. juli 2007 Vi skal ha fri bar, men ikke i den forstand at man kan forsyne seg selv. Vi har en ekstra servitør som skal ta over baren senere på kvelden, og på den måten føler jeg vi får litt bedre kontroll. F.eks kan han/hun lage veldig tynne drinker til personer som snøvler litt ekstra, fylle mindre vin i glassene osv. Jeg håper jo at folk klarer å oppføre seg (er egentlig ikke så redd for det), men det er jo en ekstra sikkerhet. I tillegg håper jeg det fører til mindre rot og søl, og at det skal litt mer til før man tar en drink til. Det er veldig fort gjort at det blir stående halvtomme glass overalt dersom man kan forsyne seg selv. Lykke til! Dette er en god ide. Man kan uansett ikke gardere seg mot alt i et bryllup og tro at det skal bli akkurat slik man tror og håper og forestiller seg. Noen kan bli fulle, noen kan bli syke, noen kan begynne å krangle. I bryllupet til en venninne av meg var det en av gjestene som falt død om på dansegulvet... Nei, liker vennekretsen og drikke seg drita, får man bare regne med at noen gjør det i bryllupet også. Hvis man absolutt ikke tåler dette, får man la være å invitere de som er i faresonen, eller ha et alkoholfritt bryllup.
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 5. juli 2007 #6 Skrevet 5. juli 2007 Jeg synes fri bar hører med hvis man vil være et godt vertskap, alt annet (bonger/betaling) blir etter min mening lite stilfullt (men det er det jo absolutt delte meninger om). Jeg ville bare vurdert å ikke ha fri bar dersom vi absolutt ikke hadde økonomi til det eller dersom noen hadde veldig store alkoholproblemer. Når det er sagt vil vel de største drankerne drikke masse uavhengig om de må betale eller ikke. Og når det gjelder økonmien ville jeg heller brukt mindre penger på meg selv (kjole, frisyre, bukett osv) for å få endene til å møtes enn å la gjestene mine betale for drinkene. Vi hadde fri bar (baren var vel åpen fra 23 til 02) i bryllupet vårt - og folk var absolutt måteholdne. Det gikk vel med ca 2 enheter pr gjest. Det er jo ganske harry å bestille veldig masse å drikke bare fordi det er gratis, så det der begrenser seg godt selv. I hvert fall var det vår erfaring. (Etterpå hadde vi nachspiel hjemme, og det gikk mye mer alkohol pr snute der enn i baren)
Malama Skrevet 5. juli 2007 #7 Skrevet 5. juli 2007 Vi hadde fri bar, og det gikk helt fint selv om noen av gjestene til tider nok pleier å drikke seg full. Vi hadde fri bar, med proffesjonell bartnder, det var et krav fra min side at baren skulle være bemannet av noen som kunne styre inntaket til de som evt begynte å nære seg en grense. Fetteren til pappa har tidligere jobbet som bartender, og meldte seg frivillig til å påta seg dette, noe jeg følte meg trygg på at var en god løsning. Jeg kjente ham (vel, sånn teoretisk sett, årevis siden jeg har sett ham, og KJENNE er vel å overdrive, men visste i alle fall at pappa kjenner ham) og følte meg trygg. Samtidig er han proff, blandet derfor diverse drinker, og så til at ingen fikk bli for fulle. Alle gjestene var kjempefornøyde, og det var jeg også. (Min mann "beslagla" et par "avec" fra bordet med mindreårige tenåringer, bortsett fra det tror jeg ikke det var noen problemer, ikke som jeg la merke til i alle fall)
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2007 #8 Skrevet 5. juli 2007 Jeg har vært i bryllup hvor det har vært gratis vin og øl, mens man har måttet betale for sprit etter avecen. Mulig det blir litt mindre fyll av det? Selv om det definitivt var fulle folk i nevnte bryllup også Det er litt kinkig det med alkohol - de aller fleste jeg kjenner som kan finne på å drikke seg drita, oppfører seg behersket og blir ikke "for" fulle i bryllup o.l., så fri- eller betalingsbar spiller liksom ikke så mye rolle. Men om noen ikke kjenner sine egne begrensninger, eller synes det er høflig å prøve å holde seg på beina i litt mer formelle sammenhenger, er det vanskelig å gjøre så mye med det, om man ikke har alkoholfritt bryllup, da...
kathrine79 Skrevet 5. juli 2007 #9 Skrevet 5. juli 2007 Vi hadde også fri bar og profesjonelle bartendere, og ba om at det ikke ble servert shot. Ingen spurte om det heller Så lenge man ikke setter fram alkoholen på et bord og det er fritt fram å forsyne seg går det nok veldig fint! Folk flest styrer seg i bryllup. Kommer litt an på hva slags selskap dere har lagt opp til også, hva slags lokale etc. ref annen tråd som går på fri bar, men det går nok veldig fint
Gjest Snart fru F Skrevet 5. juli 2007 #10 Skrevet 5. juli 2007 Takk for råd og inspill. Jeg er jo helt enig i at fri bar er det beste i bryllup, og det vi øsnker å gå for. Hadde ikke tenkt på at det er proffer som betjener den... men tar bare en prat med de i forkant og gir de noen instukser.... Perosnlig synes jeg det er ultraharry å bli dritings i bryllup, men det er nå da meg. Gruer meg litt til bryllupet pga det, og det synes jeg er feil. Men jeg kan velge mine egene venner, men ikke min kjæres.... Sånn er det bare
kathrine79 Skrevet 5. juli 2007 #11 Skrevet 5. juli 2007 Takk for råd og inspill. Jeg er jo helt enig i at fri bar er det beste i bryllup, og det vi øsnker å gå for. Hadde ikke tenkt på at det er proffer som betjener den... men tar bare en prat med de i forkant og gir de noen instukser.... Perosnlig synes jeg det er ultraharry å bli dritings i bryllup, men det er nå da meg. Gruer meg litt til bryllupet pga det, og det synes jeg er feil. Men jeg kan velge mine egene venner, men ikke min kjæres.... Sånn er det bare Kjipt at noe sånt skal ødlegge dagen for deg. Tror alle bruder har sin ting de bekymrer seg over i forkant. De tingene jeg stresset mest med og var redd skulle skje i forkant var helt ute av tankene mine på den store dagen. Var på rosa sky og kjempelykkelig. Ingenting kunne ødelegge da :rødme: Håper det er en trøst
pippen Skrevet 5. juli 2007 #12 Skrevet 5. juli 2007 Hadde forøvrig vært mer bekymra for tida etter bryllupet med en mann som MÅ drikke seg dritings hvis det serveres alkohol... Men, men
kathrine79 Skrevet 5. juli 2007 #13 Skrevet 5. juli 2007 Hadde forøvrig vært mer bekymra for tida etter bryllupet med en mann som MÅ drikke seg dritings hvis det serveres alkohol... Men, men Det var akkurat den kommentaren TS trengte nå liksom Trenger ikke være alkoholisert selv om han er glad i en real fest.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2007 #14 Skrevet 5. juli 2007 Min kjære er sånn som drikker seg dritings så å si hver gang han drikker, har ikke evnen til å stoppe og hiver nedpå med drinker (jeg drikker bare øl og vin), og sånn er kompisene og familien hans også. Generelt litt mer tørst for å si det sånn... Hadde forøvrig vært mer bekymra for tida etter bryllupet med en mann som MÅ drikke seg dritings hvis det serveres alkohol... Men, men Det var akkurat den kommentaren TS trengte nå liksom Trenger ikke være alkoholisert selv om han er glad i en real fest. Hun sier det jo selv, da, at han ikke klarer å stoppe når han drikker. Så hva er galt med å kommentere det da?
kathrine79 Skrevet 5. juli 2007 #15 Skrevet 5. juli 2007 Hun sier det jo selv, da, at han ikke klarer å stoppe når han drikker. Så hva er galt med å kommentere det da? Regner med at hun kjenner denne mannen, og sikkert har gjort seg opp sin mening om dette allerede. Veldig unødvendig kommetar, bare for å slenge dritt spør du meg.
Gjest Elastica Skrevet 5. juli 2007 #16 Skrevet 5. juli 2007 Jeg er også av den oppfatning at man burde prioritere fri bar. Derimot er det nokså klokt å ha folk i baren, slik at man unngår at gjestene forsyner seg selv. Men det er vel kanskje en selvfølge. Vi hadde (da vi giftet oss for maaange år siden) anledning til å ha med alkohol selv. Gjestene forsynte seg selv, men vi hadde begrenset utvalg av drikke. Konjakk, whisky, gin og tonic og vodka med noe blandevann. Muligens noe mer, men det husker jeg ikke på stående fot. Jeg ble anbefalt å ha vin også til etter maten, og dette gikk det en del av. Selv liker jeg å drikke vin gjennom hele kvelden, og kjenner mange som gjør det. Erfaringen jeg gjorde meg var iallefall at det gikk langt mindre sprit enn det jeg hadde regnet med. Og det var bare en som gikk rundt med skjorta utenfor buksa.
Malama Skrevet 5. juli 2007 #17 Skrevet 5. juli 2007 Jeg grudde meg også litt med tanke på dette med FULLE gjester, men det gikk altså fantastisk bra, og jeg tenkte ikke engang på det på den store dagen. Men jeg tror det absolutt er en fordel at det er noen som bemanner baren, og at dette er noen som har litt erfaring med dette, og kan "styre" de som evt trenger det. (Tynnere drinker eller evt "du har fått nok" om det er nødvendig) Så slipper du å bekymre deg for det. Jeg slappet av strask jeg visste at vi hadde en jeg kunne stole på til å bemanne baren. (vi hadde føst bedt lokalet om å bemanne den, men det viste seg at de hadde ingen til å gjøre det, men "de kunne sikkert finne noen, om vi absolutt ville det....." Magefølelsen min ble bedre da vi fikk en vi kjente, og visste kunne takle dette, til å gjøre det
Gjest Gjest_pippen_* Skrevet 5. juli 2007 #18 Skrevet 5. juli 2007 Min kjære er sånn som drikker seg dritings så å si hver gang han drikker, har ikke evnen til å stoppe og hiver nedpå med drinker Og dette er ikke grunn til bekymring? Syns det virker som TS er litt bekymra selv, jeg... Men, men, heldigvis ikke mitt problem. Lykke til med bryllupet TS.
Gjest Opa Skrevet 5. juli 2007 #19 Skrevet 5. juli 2007 Hva med å få toastmasteren til å opplyse på en ok måte at dritfulle folk blir sendt hjem i taxi?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå