Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2007 #1 Skrevet 5. juli 2007 Jeg smakte en kjempegod indisk dessert en gang. Jeg tror den var med safran, og melk, og sikkert semule eller ris? Den var ganske flytende, mer som en suppe enn som pudding. Kanskje har noen en oppskrift å dele?
NullHull Skrevet 5. juli 2007 #2 Skrevet 5. juli 2007 Kan det være Kheer du tenker på? I så fall har jeg denne oppskriften: 4 pers: 1 1/2 dl rundkornet ris (grøtris, basmati, risotto) 3 dl vann 7 dl melk 3 cm kanelstang 1 krm støtt kardemumme 3 ss sukker 1 ss sultana rosiner 1/2 g safran (1pakke) 1 ss hakket mandel Bland ris og vann i en kasserolle, kok i 10 min. Tillsett melk, kanelstang, kardemumme, sukker og rosiner. Rør ut safran i 1 ss av væsken fra grøten, bland deretter dette i grøten. La alt småkoke på svak varme ca 40 min til risen kjennes gjennomkokt og myk. Serveres varm eller kald, og dekorer gjerne med kaneldryss, nøtter, pistasjenøtter i flak, blomsterblad e.l. Forøvrig ser jeg at nettet flommer over av forskjellige oppskrifter og varianter på Khee, men felles for de alle er iallefall at det er en melk- og risbasert "flytende" pudding
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2007 #3 Skrevet 8. juli 2007 Tusen takk! Har du prøvd denne oppskriften selv?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå