Gå til innhold

Ledsagerbevis

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Sønnen min på 14 år har et mindre handicap som gjør at han har ledsagerbevis. Det betyr at han kan ha med seg noen på div aktiviteter, og den han har med går gratis. Så langt alt vell.

I går hadde han og søskenbarnet vært på kino. Søskenbarnet er 2 år eldre, og de går veldig bra sammen. Gutten min hadde betalt sin kinobillett selv og søskenbarnet hadde brukt ledsagerbeviset.

Kjenner jeg får en uggen følelse i mangen. Tenker at de to "nesten jevngamle" guttene burde delt på billetten de måtte betale..... Sønnen min betalte for sine egne penger. Dette har ingenting med kroner og øre og gjøre, mer følesen av at to jevngamel gutter som begge hadde glede av filmen burde "delt på godene". Det er helt annerledes om sønnen min blir fulgt av en voksen f.eks.

Noen som har tanker om dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Kikki_*
Skrevet

Ja jeg har en tanke om det, og det er at jeg synes det virket litt smålig å skulle dele på billetten. Det koster da ikke så mye å gå på kino? Og hvis det er slik at sønnen din ikke kunne gått på kino alene pga sitt handicap, så trengte han jo ledsagerbeviset da....

Skrevet (endret)

Bruker man bevis antar jeg at man trenger hjelp. Så jeg synes det er greit å ikke dele. hadde de vært en vennegjeng, og en hadde fått gratis inngang, så hadde det kanskje vært på sin plass å dele i to.

Slikt kan forøvrig være smart å avklare i forkant...

Endret av Donpedro
Skrevet

Hvis din sønn måtte ha med seg søskenbarnet for å kunne komme seg på kino synes jeg det er helt greit at han gikk gratis og at din sønn betalte sin billett selv, det er jo faktisk slik et ledsagerbevis skal brukes.

Hvis de brukte ledsagerbeviset bare for at kompisen skulle komme inn gratis så er vel det missbruk av kortet?

Jeg har selv en sønn som har ledsagerbevis, det blir kun brukt når han trenger ledsager ikke ellers.

Skrevet (endret)

Jeg tenker også sånn. Var søskenbarnet med for å hjelpe din sønn, altså kunne ikke din sønn kommet seg på kino alene, bør søskenbarnet få dekket billetten sin av ledsagerbeviset. Men dersom sønnen din fint kunne gått på kino alene og de brukte ledsagerbeviset bare for å få en gratisbillett, er det misbruk av kortet.

EDIT: Ledsagerbevis er intet "gode", som du skriver i førsteinnlegg, og nei, summen burde ikke deles.

Endret av Wadjet
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tenker også sånn. Var søskenbarnet med for å hjelpe din sønn, altså kunne ikke din sønn kommet seg på kino alene, bør søskenbarnet få dekket billetten sin av ledsagerbeviset. Men dersom sønnen din fint kunne gått på kino alene og de brukte ledsagerbeviset bare for å få en gratisbillett, er det misbruk av kortet.

EDIT: Ledsagerbevis er intet "gode", som du skriver i førsteinnlegg, og nei, summen burde ikke deles.

TS her: Gutten har kortet på bakgrunn av diagnose relatert til sosiale samspills problemer. Rent praktisk klarer han veldig fint å gå på kino alene. Han har lite venner og kortet benyttes fordi han skal komme seg ut å gjøre kjekke ting sammen med jevnaldrene.

Skrevet
TS her: Gutten har kortet på bakgrunn av diagnose relatert til sosiale samspills problemer. Rent praktisk klarer han veldig fint å gå på kino alene. Han har lite venner og kortet benyttes fordi han skal komme seg ut å gjøre kjekke ting sammen med jevnaldrene.

Da er det vel naturlig at den som er med slipper å betale selv om det er søskenbarnet som er med. Jeg skjønner ikke hvorfor de skal dele utgiftene til din sønn så lenge kortet blir brukt slik det er meningen det skal brukes.

Skrevet

Og det vil da si at hans ledfølger får hele rabatten.

Gjest Gjest
Skrevet
Og det vil da si at hans ledfølger får hele rabatten.

ok. Sikkert bare jeg som er litt sårbar. Det ble på en måte litt kjøpt og betalt ... greit å få andres synspunkt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...