Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Vampyra
Skrevet

Jeg har hittil følt meg for ung til å tenke på pensjonen... Men nå som jeg er nærmere 30 enn 20 har jeg begynt å tenke på hvordan jeg skal skaffe meg en inntekt som pensjonist.

Jeg har jobbet 3 fulle år innimellom studiene, og deltid siden jeg var 17. Det siste året har jeg jobbet mellom 50-80%, og jeg satser på å komme ut i full jobb i løpet av året eller etter jul (vil vel fortsette å jobbe ca 80% frem til det).

Får jeg pensjonspoeng for noe av det jeg har jobbet? Jeg vet at det trekkes pensjon der jeg jobber nå (men det må vel alle nå?). Hvor mange år må man jobbe for å få pensjon?

Jeg er helt grønn på dette området, og vet vel egentlig ingenting :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her slenger jeg meg på!!!

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Du får pensjonspoeng for all pensjonsgivende inntekt over 1 grunnbeløp, så du har nok tjent opp pensjonspoeng for de årene du har jobbet hvis du har tjent mer enn 1 G. Pensjonspoenget for hvert enkelt år kan du se på ligningsattesten. Dette vil du få igjen i form av pensjon fra folketrygden.

Nå kommer det nye regler om pensjon fra 2010, og det er ennå noen detaljer når det gjelder utregningen som ikke er klar. Så det er vanskelig å si hvor mye du vil få i pensjon.

Du kan bestille en serviceberegning fra NAV, men det er etter de gamle reglene. Ellers kan du lese mer om pensjon på de samme sidene. Etter hvert vil det bli mulighet til å beregne pensjonen etter de nye reglene.

Når det gjelder den delen som arbeidsgiver betaler inn vil den komme i tillegg. Hvor mye du får derfra må du spørre det forsikringsselskapet som arbeidsgiver bruker.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Herregud, dette vakke lett! :overrasket: Jaja, ser ut til at noen trekker meg i lønn hver måned og kaller det pensjonssparing, så jeg får vel anta at det er i orden da?

Gjest Gjest
Skrevet

Beregningen ga i underkant av 10000 pr måned, og det må man jo også skatte av (dog ikke full innbetaling av trygdeavgift). Skal man overleve på det :overrasket: Heldigvis har jobben pensjonssparing i tillegg, men pensjonstilværelsen blir nok ikke noe liv i luksus :overrasket:

Gjest Vampyra
Skrevet (endret)
Beregningen ga i underkant av 10000 pr måned, og det må man jo også skatte av (dog ikke full innbetaling av trygdeavgift). Skal man overleve på det :overrasket: Heldigvis har jobben pensjonssparing i tillegg, men pensjonstilværelsen blir nok ikke noe liv i luksus :overrasket:

Husk at de aller fleste har nedbetalt all gjeld når de går ut i pensjon, så det eneste du faktisk trenger penger til er det du bruker (mat, strøm, telefon, reiser osv). Da er ikke ti tusen så lite. Min bestemor er minstepensjonist. Hun har nesten aldri jobbet, og får dermed rundt ti tusen i mnd (eller er det mindre? ). Hun bruker minimalt av dette, og sparer omkring halve beløpet hver måned hvis ikke mer.

Endret av Vampyra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...