Gå til innhold

Brudekrone til Nordlandsbunad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vurderer å leie en brudekrone til nordlandsbunaden min, men kan bare se bilde av krona på sidene til Harald Rørvik (http://www.nordlandssolv.no/), og ikke hvordan den ser ut på et hode. De har ikke noe bilde av det som de kan sende meg heller... Er det noen som har prøvd den, eventuellt har et bilde med den på?? Og hvor vanskelig er den i så fall å sette fast uten oppsatt hår? De mente det lar seg gjøre med hårnåler....men jeg er litt i tvil...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke noe om den kronen, men den kronen jeg brukte, hadde en kant nederst på kronen som var litt myk og dekket med fløyel - og jeg festet med knappenåler, faktisk. Jeg ser at denne ikke har det, men den er vel brukt før og da vet de vel... Har de ikke bilde av noen med den som de kunne mailet deg fx? Jeg har sett dette på bryllupsbilder i avisen, og hos en florist, men jeg husker ikke - annet enn at jeg synes alle som gifter seg i bunad og med krone er vakre.

Du kan jo kanskje også ringe Husfliden og spørre dem?

Skrevet

Mamma brukte den for "hundre" år siden. jeg akn spørre henne. vet ikke om det er samme krona da.

Gjest Gjest
Skrevet

Mamma har trønderbunad hun da, men brukte også brudekrone da hun giftet seg. Hun hadde ikke oppsatt hår.. Har ikke noe brudebilde digitalt, men hun var i allefall kjempeflott :D

Skrevet

Hei

Takk for svar dere :)

Tror det blir fint med krone ja :) Hvis din mor har et bilde, Leya, så hadde det vært kjempefint!

Skrevet

Mamsen har reist på ferie så bilde blir litt vanskelig akkurat nå, men hun sier at hun brukte hårnåler..

MASSEVIS av hårnåler.

Skrevet

Vet om en som brukte den kronen, hun hadde oppsatt hår med blomster i.. Finner ikke noen bilder av det nå, men det var kjempefint, skal lete litt til for å finne, men kan ikke love noe ;)

Skrevet

Takk for alle svar!

Jeg har bestillt krona, så får jeg se om det funker når jeg får den :) Det koster jo bare 250,- å leie den, så det gjør jo uansett ikke så mye :) Men jeg skal nok få den til å sitte! Jeg har blitt fulstendig oppsatt på å bruke den, så jeg tror jeg får en frisør til å fikse det for meg. :)

Skrevet

Så artig at du skal gifte deg i nordlandsbunad! Hadde en tråd her tidligere om folk ville gifte seg i bunad. Mamma gjorde det, og det var så fint! Vurderte deg selv en stund, men ramla ned på vanlig hvit kjole... Du blir nok kjempefin med krone og alt!!

Skrevet

Håper det :) Liker bunad så godt, også fikk jeg jo bunad til konfirmasjonen min for endel år siden, så det har liksom aldri vært noe spørsmål for meg :)

Det har nok også litt med at jeg har bodd i Danmark i 6 år nå, så jeg blir litt ekstra norsk av meg ;)

Skrevet

Får du lånt med deg krona på prøvetimen hos frisøren da? Det blir mye lettere for frisøren å gjøre det på bryllupsdagen om hun har fått prøve seg på forhånd.

Skrevet

Jeg tror faktisk det. De er skikkelig greie hos Harald Rørvik, de sender den ned noen dager i forveien, så det skulle kunne ordne seg :)

• 6 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Flere burde gifte seg i bunad, det er kjempefint!

Anonymous poster hash: f1d0b...c22
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror faktisk det. De er skikkelig greie hos Harald Rørvik, de sender den ned noen dager i forveien, så det skulle kunne ordne seg :)

Helgeland, vet du ;)

Anonymous poster hash: a6992...123

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er krona, forresten:

krone.jpg

Og her:

nordlanssolv_krone.jpg

Anonymous poster hash: f1d0b...c22
Skrevet

Brudekrone??? Er du jomfru???

haha, det er så mange symboler i bryllup omkring det der, så bunad og brudekrone er ikke verre enn hvit kjole og slør.

Skrevet

haha, det er så mange symboler i bryllup omkring det der, så bunad og brudekrone er ikke verre enn hvit kjole og slør.

Vel, man bør være mer obs på å følge tradisjonene når man har bunad ja og kvinner som ikke er jomfru har ingenting med å ha brudekrone på.

Gjest Ciegus
Skrevet

Vel, man bør være mer obs på å følge tradisjonene når man har bunad ja og kvinner som ikke er jomfru har ingenting med å ha brudekrone på.

Sier hvem? Du? Jeg tror ingen av brudene som har brukt brudekrone de siste tiårene har vært jomfru, og har aldri hørt bunadspolitiet spekulere i det. I så fall ville krona dødd ut, og det er det ingen bunadsentusiaster som ønsker. Utenom deg da. ;)

• Liker 6
Skrevet

For ei fin krone!! :) Stilig at noen vil gifte seg i både bunad og med krone! :) Og hvis man ikke er jomfru når man gifter seg, så burde man jo droppe hvit kjole også... Kjør på med krone :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...