Gå til innhold

klage på karakter

Gjest Vinduskarmen

Anbefalte innlegg

Gjest Vampyra

Jeg har fått sensurbegrunnelse og i den skriver sensor at han har vært streng og at det har vært vanskelig å vurdere karakteren. Det har vært en todelt eksamen der del 1 telte 60 % og del 2 telte 40 %. Del 1 har han vurdert til en B- (noe som i teorien skal telle som B), Del 2 har han vurdert til en D+ (som da egentlig er en D) Hvis jeg regner ut blir det jo en C som han sier, men den skriver han også at er sterk....

Jeg ser jo at jeg sikkert burde bare godta denne karakteren, men jeg taper vel ikke på å prøve å klage? Han skriver at han legger vekt på at han har gått igjennom alt i forelesning, men det er det mange som er uenige i.

Kan jeg henvise til at han sier at han har vært streng i sensurbegrunnelsen? (har aldri gjort dette før...)

Selv mener jeg at jeg leverte to veldig gode besvarelser. Så jeg ble veldig sjokkert over en C.

Endret av Vampyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du klager går en ny sensor igjennom besvarelsen din uten å se på den andre sensorens begrunnelse. så lenge du føler deg trygg på at du ikke kan gå ned en karakter så er det bare å kjøre på uten noe mer om og men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN det er fullt mulig å få lavere karakter. Jeg husker en psykologistudent for noen år som siden fikk B på eksamen, klaget fordi hun mente hun burde få A, og strøyk...

Endret av Opa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra

Vel akkurat det hørtes drøyt ut, og skal ikke være mulig. Da har siste sensor antagelig bommet voldsomt, eller det var svært små marginer. Enkelte eksamener på høyere studienivå må man ha en stor mengde riktig svar for å i det hele tatt bestå i forhold til normal vurdering (der 30-40 % holder) Det kan også være de benyttet normalfordelingen, men i mine øyne vitner det om at det ligger en alvorlig feil hos sensor nr 2 eller at det er en vandrehistorie som det finnes mange av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis del 2 ble vurdert til D, så kan jeg ikke helt tenke meg at du får en B selv om du klager. Det kan være vanskelig å differensiere mellom B og C-oppgaver, men en D-oppgaver skiller seg ut.

Hvis du bestemmer deg for å klage, så er det irrelevant å nevne hva den første sensoren sa. Din klage skal forklare hvorfor du burde fått bedre karakter. Om sensoren var streng påvirker ikke innholdet i oppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På klageskjemaene fra NTNU er det ikke ment å skrive noe om hvorfor en selv mener man bør få en høyere karakter. Man sender rett og slett inn dette skjemaet men navn og nummer, og eksamen blir vurdert på nytt av ny sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra
På klageskjemaene fra NTNU er det ikke ment å skrive noe om hvorfor en selv mener man bør få en høyere karakter. Man sender rett og slett inn dette skjemaet men navn og nummer, og eksamen blir vurdert på nytt av ny sensor.

Slik er det ikke hos oss, vi må forklare hvorfor vi mener at vi fortjener en bedre karakter.

Venus: Han skrev at han kanskje kunne gitt oppgaven min en c, men var usikker på vurderingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali

Du vil nok ikke stryke hvis du skulle klage, det er en stor forskjell mellom en c og en e.

Men du bør lese godt gjennom oppgaven din og forklare hvorfor du fortjener en bedre karakter enn du har fått, begrunn det med innholdet i oppgaven din og hvilken sammenheng oppgaven har med faget ditt. Jeg mener det er viktig at du bruker innholdet i oppgaven mye, ikke bare baserer deg på hva sensoren har sagt.

Lykke til! Har selv klaget på eksamen, men vi trenger ikke å begrunne klagen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...