Gå til innhold

Risotto

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bruker dere i risottoen? Jeg trenger tips. :)

Skrevet

Enormt mye forskjellig! Det jeg alltid bruker er hakket løk, og vanligvis også hvitløk. Ellers bruker jeg:

Sopp av alle slag, sammen med kyllingrester hvis vi har

Reker, chili og/eller safran, evt sammen med tomatteringer

Erter og skinke

Bare safran

Purreløk, evt. sammen med skinke

Squash, dill og laks

... og mange andre ting

Vanligvis rører vi inn smør til slutt, parmesan hvis det passer, og friske urter hvis vi har, og hvis det passer. Det jeg aldri bruker er vin, da jeg ikke merker forskjell på risotto med og uten vin, og at det slik sett er bortkastet (for meg).

Skrevet (endret)

Bruker alltid et lite glass hvitvin, resten buljong. Ting vi putter i varierer fra kikerter, linser, sopp, squash (stort sett alltid), løk (alltid), hvitløk (alltid), chili (alltid), fennikel (veldig godt i!!), hva nå enn du liker, og hva nå enn du har liggende!

Parmasan og en dært med fløte. Innimellom også en liten skje med smør.

Og så bruker vi alltid risottoris og tilbereder alt i panna på ordentlig vis :)

Edit: Vårløk er veldig godt i! (Eller aspargesrester hvis du har..)

Edit2: Og basilikum selvfølgelig! Muligens også korriander hvis det passer! :)

Edit3: Evt store doser karri (ja, den gammeldagse) :sikle:

Endret av Rainbow Brite
Skrevet

Jeg pleier å bruke Jamie Oliver sin basisoppskrift...det vil si at man bruker sjalottløk, hvitløk, selleri, risottoris som basis. Det viktigste av det hele etter min mening er selve kraften man bruker. Det beste er å bruke en god og strekt kyllingkraft som man har laget selv...men som regel pleier jeg å kjøpe kraft på glass (de har et godt merke her på Helgøes i Stavanger). Hva du skal smakssette risotto med avhenger hva du har...med kun safran blir det vel en risotto a la milanese eller noe i den duren. Men favoritt er med steinsopp og litt pancetta ;) Deilig

Skrevet

Basisrisottoen består av hakket løk, hvitløk, risottoris, tørrhvitvin/sherry, hakket flat persille, kraft, litt smør og en god håndfull nyrevet parmesan.

Ulike krydder, urter, grønnsaker etc blir tilsatt etter hva jeg har og annet som blir servert til hvis risottoen er tilbehør/hovedrett. Favoritter er bacon, sopp, asparges, erter, kylling eller sjømat.

Gjest Deception
Skrevet

Steinsopp og chevre er veldig godt i risotto.

Skrevet

Hvorfor har jeg aldri sett "risotto ris"? :klø:

Gjest Deception
Skrevet

Det heter vel egentlig ikke risottoris, men noe annet, arborio, tror jeg. Det viktige er at den er rundkornet og har evnen til å klebe seg.

Skrevet
Det heter vel egentlig ikke risottoris, men noe annet, arborio, tror jeg. Det viktige er at den er rundkornet og har evnen til å klebe seg.

Jepp, og så finnes det en type som heter carnaroli eller noe sånt.

For øvrig er det stort sett bare dagligvareforretninger med stort utvalg som Meny, Ica Maxi, Centra/Ultra osv. som fører disse ristypene.

Skrevet

Jeg bruker alltid hjemmelaget kyllingkraft i risotto. Ellers samme grunnoppskrift som de fleste andre her (hvitvin, løk, hvitløk, parmesan... ). Liker også å bruke tørket sopp (steinsopp, traktkantareller etc.) + bløtevannet fra soppen til å spe risottoen med - det gir veldig god smak. Nydelig tilbehør til stekt kylling - eller til feks kalvefilet. :sikle:

Skrevet

Hei

Ja, det er vel egentlig ikke noe som heter risotto ris men som nevnt er det noen typer ris som man bruker til risotto (se her http://en.wikipedia.org/wiki/Risotto ). Dette er vel mer eller mindre det samme som vår grøtris...jeg bruke iallefall en risotto ris til å lage risgrøt da jeg feiret jul i Sør-Afrika for et par år siden og det funket kjempebra :ler:

Skrevet

Synes det er godt med en pakke med tynn asparges. Kuttet i ca en cm lange biter. Has i mot slutten av oppvarmingen av en std basisoppskrift. Viktig å bruke god kraft. Bruk flytende kraft om man ikke har selvlaget på lager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...