Sunbird Skrevet 4. juli 2007 #1 Skrevet 4. juli 2007 Vi skal ordne med serveringshjelp til middagen selv. Hvor mange servitører trenger vi når vi blir 78 gjester? Og hvor mye er det vanlig å betalte for en sånn jobb? Noen som har noen gode tips og råd?
Chiquita Skrevet 4. juli 2007 #2 Skrevet 4. juli 2007 Skal det være erfarne servitører, eller uerfarne? Og hvilken mat skal det være? Vin? Brus på bordene som skal etterfylles? Erfarne servitører kan vel ha ansvaret for ca 12 personer hver, mener jeg å ha lest, mens uerfarne 8(?) Men dette kommer jo ann på hvilken type mat, hvordan denne skal serveres, osv
*Emma* Skrevet 4. juli 2007 #3 Skrevet 4. juli 2007 (endret) Jeg serverte i bryllup for noen uker siden. (På en restaurant/selskapslokale.) Det var 67 gjester - vi var 5 servitører. De 4 andre hadde gjort det før, men ikke jeg. Endret 4. juli 2007 av *Emma*
Sunbird Skrevet 4. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 4. juli 2007 Takk for svar så langt. Ang maten så blir det forrest som serveres ferdig opplagt på fat. Hovedretten serveres en gang,men tror det blir slik at gjestene får forsyne seg selv. Brus blir nok stående på bordet,men vinen tror jeg kanskje det blir skjenket opp av. Hm, veldig usikker her jeg nå,mange detaljer som ikke er på plass ennå. Men 6 stk bør vi kanskje ha. Jeg har jo vært å servert i noen brylluper selv,men husker jammen meg ikke hvor mange vi har vært osv.
Doratheexplorer Skrevet 4. juli 2007 #5 Skrevet 4. juli 2007 Vi blir 44 til middag og skal ha 4 servitører
mamma_mia Skrevet 4. juli 2007 #6 Skrevet 4. juli 2007 Vi skal ha 4 servitører i vårt bryllup, blir 45 gjester. Da blir det ca 11 personer per servitør.. 2 av servitørene er erfarne. Vi betaler 1000 kr til hver av dem ( de tok denne betalingen for en kveld).
Sunbird Skrevet 4. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 4. juli 2007 Er det forresten noen av dere som "bytter ut" serveringhjelpa, feks får noen andre til kaffe? Er det vanlig?
Doratheexplorer Skrevet 4. juli 2007 #8 Skrevet 4. juli 2007 (endret) Er det forresten noen av dere som "bytter ut" serveringhjelpa, feks får noen andre til kaffe? Er det vanlig? Det gjør vi Og 2 av servitørene skal være kaffegjester og 2 ikke. Så kan de 2 som ikke skal det bli igjen og rydde-vaske dersom det skulle være noe igjen. Så kommer det ei ny til kaffen. Dersom hun skulle vært og servert til middag også blir det jo en veldig lang dag. Middagen skal serveres 15.30. Kaffegjestene våre kommer 20.00, vi skal også ha nattmat Var selv med og serverte til middag der jeg var kaffegjest, og det gikk helt fint. Rakk hjem og dusje-skifte, de hadde samme kjøreplan som oss. Endret 4. juli 2007 av Susiepia
Chiquita Skrevet 4. juli 2007 #9 Skrevet 4. juli 2007 Takk for svar så langt. Ang maten så blir det forrest som serveres ferdig opplagt på fat. Hovedretten serveres en gang,men tror det blir slik at gjestene får forsyne seg selv. Brus blir nok stående på bordet,men vinen tror jeg kanskje det blir skjenket opp av. Hm, veldig usikker her jeg nå,mange detaljer som ikke er på plass ennå. Men 6 stk bør vi kanskje ha. Jeg har jo vært å servert i noen brylluper selv,men husker jammen meg ikke hvor mange vi har vært osv. Jeg tror jeg ville gått for minst 7 servitører (dersom de ikke er veldig erfarne). Gjerne 8 også. Da blir det ca 10 gjester pr servitør (mot 13 om man bare har 6) Dere bør også tenke på hvordan bordplanen deres er. Skal dere ha en U med "lange bein", så kan det være greit å ha nok servitører til å starte fra hver sin ende av "beina" med både mat (for at den ikke skal bli kald før den når den andre enden), og drikke. Dersom forretten ikke står på bordet når gjestene kommer, så ville jeg også hatt litt tettere servitør-dekning enn 1 servitør pr 13 gjester. ("lenge" å vente før de siste får maten sin) Også når det kommer til rydding/vasking er det greit med mange servitører som kan hjelpe til med å få det raskt unnagjort *mine tanker*
flickan Skrevet 4. juli 2007 #10 Skrevet 4. juli 2007 Vi skal ha proffe servitører og lar catering bestemme antall. Da har sagt 6 stk på 70 gjester, så jeg ville gått for min 8 dersom det var uerfarne folk til nesten 80 gjester. Er IKKE noe moro å være for få til å servere i selskap. Da jobber de som er der r.. av seg.. Det er nesten litt respektløst overfor de som stiller opp og hjelper til..
Sunbird Skrevet 4. juli 2007 Forfatter #11 Skrevet 4. juli 2007 Takk for gode svar. Vi skal forresten ha bordet som en E. Tenkte det kunne være godt for de som hjelper til å få slippe etter middag, feks,man blir jo ganske så fort sliten av en sånn jobb. Nei, jeg får vel gruble litt til og høre litt rundt meg her om noen har noen gode råd.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2007 #12 Skrevet 4. juli 2007 Vi skal ha 4 servitører til 80 gjester med servering fra fat. I følge cateringen så er det mellom 15 og 20 gjester pr servitør som er vanlig.
Gjest Frysepulver Skrevet 4. juli 2007 #13 Skrevet 4. juli 2007 Vi skal ha 4 servitører til 80 gjester med servering fra fat. I følge cateringen så er det mellom 15 og 20 gjester pr servitør som er vanlig. Det høres veldig snaut ut... Da foreldrene mine feiret sølvbryllup hadde vi tre uerfarne venner av meg til å hjelpe til (dekke av etter middagen i hovedsak). Det var da koldtbord. Min far og tante, som begge har jobbet i bransjen, min far i flere år + meg selv løp beina av oss i tillegg.
Gjest Gjest_Ally_* Skrevet 5. juli 2007 #14 Skrevet 5. juli 2007 Vi skal ha 4 servitører til 80 gjester med servering fra fat. I følge cateringen så er det mellom 15 og 20 gjester pr servitør som er vanlig. Ja, det hørtes lite ut. Det er vanlig med 10-12 personer per servitør dersom det er servering fra fat og servitørene ikke er profesjonelle. Er de proffe, kan det kanskje hende at 15-20 går greit. Det er ganske avgjørende hvem som serverer for å vurdere om man har tilstrekkelig kapasitet. Har servert en del selv, og det er mere enn nok med 12 stk. Man skal jo sjenke vin også. Vi skal ha 5 servitører på 70 gjester, men servering på tallerken rett fra kjøkkenet, så det går raskt. Vi fikk beskjed at vi ikke burde være færre enn 5 siden kun én av serveringspersonalet er proffe. Uansett - heller en servitør for mye enn for lite. Utrolig kjedelig for gjestene dersom flere er ferdige med å spise før andre har begynt. Og det trekker middagen ut i tid også med få servitører - og middagen blir jo lang nok uansett...
Doratheexplorer Skrevet 5. juli 2007 #15 Skrevet 5. juli 2007 Vi blir 69 til middag... skal ha 8 servitører til middag... pluss to stk som står på kjøkkenet. Dette er venner av meg som er bedd til kaffen. Derfor kommer det seks nye servitører til kaffen. Alle får gave fra oss, istedet for penger:) Hvor mange kaffegjester skal dere ha?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå