Gå til innhold

Lus på hageplanter

Anbefalte innlegg

Gjest vimselot
Skrevet

Jeg fikk vite at det er lusangrep på plantene mine, har bare noen få stk. på verandaen, så det nå for ikke lenge siden, og en venninne konstaterte at det var lus.

Har hørt at man kan bruke skummet melk og spraye på, hjelper det?

Hva ellers kan man bruke? Hvor ofte må man gjenta prosedyren, vil helst ikke bruke noe som ikke er miljøvennlig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Jeg har i hvertfall hørt at grønnsåpevann skal hjelpe. Om det virkelig gjør det, er et annet spørsmål. :ler:

Gjest vimselot
Skrevet

Takk for svar. Hvor mye grønnsåpe i forhold til vann?

Jeg har hørt om skummet melk...men... jeg drikker ikke melk, grønnsåpe har jeg derimot i huset.

:)

Gjest Deception
Skrevet

"Eksperten" her sier at du kan prøve med en spiseskje grønnsåpe pr. liter vann, som du deretter har på en sprayflaske.

Gjest vimselot
Skrevet

Takk, da må jeg vel sette i gang, men jeg kan vel vente litt... nå venter jeg besøk (ikke av lus men) og jeg sitter på kg.

Regner med at man må gjenta det, etter som lus legger egg, men det tar vel to uker cirka, om jeg ikke husker feil.

Er litt grønn på lus, men...

Skrevet

Hørte et program på radioen her om dagen om dette. Gartneren der kom med følgende tips:

2 spisesjeer matolje, 2 spisesjeer bakepulver og 2 spisesjeer rødsprit.

Dette blandes med 1 liter vann og sprayes på plantene som har lus.

skulle visst være kjempebra sa han som var fagmann så det skal vi også prøve.

Skrevet (endret)

Noen hagesentra selger visst marihøner. (De spiser lus)

Endret av Pax
Gjest Blondie65
Skrevet
Hørte et program på radioen her om dagen om dette. Gartneren der kom med følgende tips:

2 spisesjeer matolje, 2 spisesjeer bakepulver og 2 spisesjeer rødsprit.

Dette blandes med 1 liter vann og sprayes på plantene som har lus.

skulle visst være kjempebra sa han som var fagmann så det skal vi også prøve.

Er rødsprit miljøvennlig? :forvirret:

Skrevet

Det mest miljønennlige er å knuse lusene med fingrene og la de bli på bladene, det er litt ekkelt, men levende lus trives ikke i lag med døde lus.

Det virker på mine rosbusker i alle fall. Lærte det av min svigerfar som hadde vært på et lite gartnerkurs på jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...