Gjest vimselot Skrevet 4. juli 2007 #1 Skrevet 4. juli 2007 Jeg bor i en ikke så stor leilighet. Katter er jeg allergisk mot, hamster og marsvin vil jeg ikke ha, dvs. gnagedyr. Hund krever for mye tid. Fugl går ikke, fordi jeg ikke liker fugler i bur og ikke kan lufte på varme sommerdager... Gullfisk i bolle gir meg klaustrofobi... Har mest lyst på en hund, men de krever jo masse, og en omplasseringshund kan være alt mulig...fra aggresiv til nervøs. Tarantell er ikke så kosete da og de har jeg ikke sansen for, selv om jeg ikke er redd de. Tenker litt tanken på å være fôrvert for en evt. fremtidig førerhund, men det krever jo masse det også....mer enn jeg har tid og energi til. Da vil jeg helst bo litt annerledes og kanskje med en mann som kan masse om hunder. Sukk, jeg må vel bare være uten dyr. Har jo Lady da, men det er ikke så ofte. (Lady er bikkja til eksen og jeg, men han har hovedansvaret) Finnes det andre dyr? Vet at en omplasseringshund helst ikke skal omplasseres flere ganger, så vil helst ikke gjøre noe dumt der heller. Men jeg har tid, bare er litt lat...og av og til ute av døgnrytme, og slik jeg bor nå, er det vanskelig selv om det er mulig. En venninne av meg er mye mer lat enn meg, men hun har hage. Da er det jo noe helt annet. Må jeg innse at veien til å få en hund, er å først finne en mann med hus? Men hva om det blir skilsmisse, da står jeg like langt, eller enda verre stilt. Hvordan går det å ha hund midt i tjukkeste Oslo og være singel?
Solskinn Skrevet 4. juli 2007 #2 Skrevet 4. juli 2007 Jeg vet du sier du ikke vil ha gnagere, men jeg vil likevel nevne at rotter er veldig koselige kjæledyr. Det er ikke så mange som er klar over det, med de er kjempe sosiale dyr og noen av dem liker veldig godt kos. Mine kan ligge i fanget mitt å sove, og elsker å bli kost med. Rotter er noe helt annet en hamster og marsvin, våre henger på døra når vi kommer hjem og vil ut av buret og hilse på oss, og forsøker ikke å stikke av slik som hamstere gjør. Samtidig har ikke tamrotter så stort valg når det kommer til å være burdyr. De har så mange fysiske svakheter og ville aldri klart seg ute i naturen (de har lungeproblemer, tåler ikke kulde etc). Jeg liker egentlig ikke tanken på å ha dyr i bur jeg heller, men rottene våre har et ganske fint liv, og får være mye ute i leiligheten og ser ut til å ha det veldig fint. Men det er også viktig å tenke på at det å ha rotter innebærer et annsvar. De har behov for et stort og fint bur, og mulighet for å få komme ut i løpet av dagen. Våre får være i sofaen som vi dekker til, eller i gangen hvor de ikke kan skade seg på ledninger. Det krever en del å rengjøre buret, og du må ha to rotter, og buret må rengjøres minimum en gang i uka, avhengig av hvor grisete de er. På den andre siden klarer de seg fint noen dager om du reiser vekk, dersom du får noen til å mate dem. Vi har i alle fall hatt veldig stor glede av de to guttene våre, jeg visste ikke at det gikk ann å få et så nært forhold til et dyr som ei rotte. Du kan gjerne gå i en dyrebutikks om har rotter og førhøre deg litt om dette høres interessant ut, og få se noen babyrotter som er så utrolig søte. og NB; halen venner man seg til.
Gjest Silmarill Skrevet 4. juli 2007 #3 Skrevet 4. juli 2007 (endret) Som alergiker reagerer du enten på dyrets spytt/slim/svette, flass (huden) eller pelsen. Og det finnes hunder som derfor er vennlig på et av disse områdene. F.eks pudler røyter ikke - derfor allergivennlig mot de som ikke tåler pelsen. Sibirkatten (www.sibirkatt.no) mangler FEL D-1 i sitt spytt, og derfor kan den være allergivennlig mot enkelte alergikere. HUND! Om hunden vaskes ofte reagerer man mer, for da produserer hunden mere av det allergikere reagerer på. Dette er det mye diskusjoner om, men blir det brukt en god shampo som ikke gir hunden tørr kløende hud så er jo dette en fordel. Dette er en hund jeg har hørt at er mest allergivenlig, det er en Basenji og de er aldeles skjønne: http://www.kvasir.no/bilder/searchResult.h...rchExpr=Basenji KATT! En langhåret katt er bedre for en allergiker enn en korthåret, høres rart ut kanskje og skulle tro det var omvendt men sånn er det faktisk. Dette gjelder dem som eksempelvis er allergisk mot pelsen. En korthåret røyter mer enn en som er langhåret. Rart? men sånn er det. Hva med pinnedyr eller akvarium med mange fisker i! Skjønner at du vil ha noen du kan "prate" og kose med da! Rotter er søte og smarte dyr - kosete er dem også! Hva med en rotte? Det er en krem man også kan smøre seg inn med som allergiker, men kommer ikke helt på hva den heter! Denne hunderasen er ganske så allerivennlig:Bichon Havanais og Chinese crested powder puff, men det kommer ann på hva man er allergisk mot på dyret man skaffer! Chinese Crested er fin for de som er allergisk mot pelsen- Bengalkatten og Rex er også en allergivennlig rase! (om det er pelsen du er allergisk mot) EDIT:La til dette under her: Hmmm, kremen heter Petal Cleanse. Gå forøvrig inn på denne siden her Vimselott: http://www.bio-life.co.uk/ Lurt å finne ut av om det er dyrets spytt/slim/svette, flass (huden) eller pelsen du reagerer på. Endret 4. juli 2007 av Silmarill
Gjest vimselot Skrevet 4. juli 2007 #4 Skrevet 4. juli 2007 Takk for svar. Jeg har hatt rotte men det er mange år siden. Jeg reagerte ikke først, men begynte å reagere, men det kan ha en forbindelse med at jeg samtidig passet både på en katt av en venninne av meg og en undulat og en kanin. Det vet jeg ikke. Altså om jeg reagerer på rotter, men tror legen min vil sperre opp øynene om jeg spør etter en allergitest for om jeg reagerer (men kan finne på en forklaring, at en niese av meg har spurt om jeg kan passe hennes mens hun, f.eks. er på interail) Vet at rotter er sjarmerende og smarte, men ledninger, kan jeg smøre de inn med f.eks. tabasco... det er så mange ledninger her og som sagt er leiligheten liten. Må man ha TO rotter, det lurer jeg litt på? Jeg hadde bare en, men kanskje de trives bedre som to selvsagt. Den jeg hadde, var virkelig tam og fin og det jeg vil kalle en intelligent rotte. Den var lærevillig og stolte hundre prosent på meg. Jeg kunne ta den med overalt, uten at den gjorde noe fra seg i jakka mi f.eks. Men jeg synes jeg ser meg med en rotte i dag , jeg er kanskje blitt litt for gammel til det, og det som var det fine med den var at den kunne bli med overalt, uten bur. Den lystret på kommando. Å lystre i den sammenheng betydde mat...men de er lettlærte ja. Men får man to rotter, ser man vel ikke helt forskjellen på om det er en hanne eller hunne, og da har man plutselig huset fullt av unger? Ilder, er en tanke som har slått meg, men de krever vel mer enn en hund. Jeg kan så lite om ilder, vet litt da, men de virker krevende...
Gjest Silmarill Skrevet 4. juli 2007 #5 Skrevet 4. juli 2007 (endret) Jeg la til litt på Innlegget mitt Vimselott, bla. hva den kremen heter+ en link om kremer + ny link om rasen Basenji da den første ikke virket helt Endret 4. juli 2007 av Silmarill
Solskinn Skrevet 4. juli 2007 #6 Skrevet 4. juli 2007 Men får man to rotter, ser man vel ikke helt forskjellen på om det er en hanne eller hunne, og da har man plutselig huset fullt av unger? Det er viktig å ha to rotter ja. Rotter er flokkdyr og skal ha rett til å være sammen med andre rotter. De har det nok greit alene, men vil ikke ha det på langt nær så fint som sammen med en annen. Mine to er skikkelig kompiser og ligger og sover ooppå hverandre hele dagene, de er så søte så. Jo, man ser veldig lett forskjell på om de er gutter eller jenter, guttene har STOR pung, som er veldig lett synelig. Nei, to av motsatt kjønn kunne jeg ikke ha. Rotter har eggløsning en gang i uka eller noe slikt så det kunne bli mange rotter det For gammel til rotter? Nei det går da ikke ann. Man behøver jo ikke å ha dem med seg ut. Mine foreldre har rotter,m og de er godt oppe i årene. Smøre ledningene inn med tabasco var smart, det rådet skal jeg ta med meg. Men vi har noen skikkelig griserotter, som har lyst å gjøre fra seg over alt, så jeg tror jeg trives best med å ha dem ute i gangen hvor det er lettere å gjøre rent etter dem. De har ikke helt funnet ut hvem som er skjefen enda så de markerer noe voldsomt. Håper det blir bedre når de blir litt eldre. Jeg har forsøkt å lære dem
Frey Skrevet 4. juli 2007 #7 Skrevet 4. juli 2007 (endret) Basenji er en herlig hund, men regnes overhodet ikke som allergivennlig. Raser som regnes som allergivennlige er i hovedsak puddelrasene og bichonrasene. Endret 4. juli 2007 av Frey
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 4. juli 2007 #8 Skrevet 4. juli 2007 Ög nakenhundene Kinesisk, eller de nyyyyyyydelige meksikanske (xoloitzcuintle). Har en av sistnevnte selv. Litt reserverte og skeptiske til nye ting, men med god miljøtrening som liten går dte bra. Vanskelig å få tak i, men pene og kjeeeeeempekjærlige hunder.
Gjest Silmarill Skrevet 4. juli 2007 #9 Skrevet 4. juli 2007 Helt enig Pia, har aldrig eid noen selv men samboer har hatt en sånn hund før.Har vært litt borti dem selv men det er i forbindelse med noe annet! Basenji er en herlig hund, men regnes overhodet ikke som allergivennlig. Raser som regnes som allergivennlige er i hovedsak puddelrasene og bichonrasene. Det kommer som nevnt tidligere hva du er allergisk mot det Som alergiker reagerer du enten på dyrets spytt/slim/svette, flass (huden) eller pelsen. Det meste kommer fra hud under hårene, fra kjertler og fra slimhinner (munn, snute), spytt og urin. Det vil si at hårløse kan kanskje være verst! Hva som er viktigst, er avhengig av dyret. Hos katt er det for eksempel veldig mye allergener i spyttet som det slikker inn i pelsen. Mange blir dårlige første gang de slikkes litt av en hund. Hos rotter er det urinen som er verst. Fra fugler kan det være avføringen, osv. Hos alle dyrene kommer det en del fra de forskjellige stedene på dem, og det produseres og avgis ustanselig. Derfor blir det også mye allergener i støvet inne, og også det støvet bidrar til allergiutvikling. Tror det er lurt å finne ut om man er allergisk mot ALT dette nevnte, eller noe av det! Først da så er det enklere å velge seg et dyr/dyresort
la Flaca Skrevet 4. juli 2007 #10 Skrevet 4. juli 2007 Ög nakenhundene Kinesisk, eller de nyyyyyyydelige meksikanske (xoloitzcuintle). Har en av sistnevnte selv. Litt reserverte og skeptiske til nye ting, men med god miljøtrening som liten går dte bra. Vanskelig å få tak i, men pene og kjeeeeeempekjærlige hunder. Har du det altså? Så arti. Har du allergi også? Husker jeg leste om den rasen for lenge siden, den største av nakenhundene er den vel? Veldig pen også, til å være hårløs.
la Flaca Skrevet 4. juli 2007 #11 Skrevet 4. juli 2007 (endret) Det kommer som nevnt tidligere hva du er allergisk mot det På hvilken måte err Basenji allergivennlig da? Har aldri hørt snakk om det før, men nusselige hunder er de. Edit; Når det gjelder Petal C så er ikke greia at allergikeren smører seg inn med en krem, (hva godt skulle det gjøre egentlig? ). Det er en flytende sammensetning som man gjennomfukter pelsen på dyret med, og deretter tørker godt av med et håndkle. Da skal allergenene som satt på pelsen være innkapslet og man kan tørke de av. Bruker det på pusen min innimellom. Endret 4. juli 2007 av la Flaca
Gjest Silmarill Skrevet 4. juli 2007 #12 Skrevet 4. juli 2007 (endret) Ög nakenhundene Kinesisk, eller de nyyyyyyydelige meksikanske (xoloitzcuintle). Har en av sistnevnte selv. Litt reserverte og skeptiske til nye ting, men med god miljøtrening som liten går dte bra. Vanskelig å få tak i, men pene og kjeeeeeempekjærlige hunder. :rødme: De er bare helt fantastisk fine! Som jeg skrev over her har jeg aldri eid en sånn hund selv, men samboer hadde en før vi møtte hverandre! Han hadde en sånn. http://crest-care.com/rehomed/Daisy.jpg Du har vel en ca. sånn kanskje eller? http://www.ameridogs.com/images/BreedXoloMinadult.jpg Vil ha sånn hund selv jeg En bruker som heter Ylva hadde en tråd om dette Her er den tråden foresten! http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=274730 Endret 4. juli 2007 av Silmarill
Gjest vimselot Skrevet 4. juli 2007 #13 Skrevet 4. juli 2007 (endret) Jeg er ærlig talt sjarmert mest over hunder, men merker at det er bare noen hunder jeg reagerer på allergisk (men da har eierne hatt så mye støv i huset at jeg vet ikke hva jeg reagerer på, men enkelte hunder reagerer jeg ikke på, andre kan jeg få svak allergi av, dvs. hvite flekker på huden når de slikker meg på armen. Jeg må vel få meg en boaslange... Jeg snakket med en som har litt erfaring, allergi i liten grad har liten betydning i et stort hus, men straks du bor så trangt som meg, blir det verre... Røytefrie hunder tror jeg ikke noe på. Lady reagerer jeg bare på når jeg er forkjølet. Men da tar jeg en zyrtex. Men jeg tror verken jeg eller hunden vil trives om jeg må vaske hver dag og den må bades en gang i uka, liksom. Da er vitsen borte... Rotte kanskje, men jeg kan jo ikke gå til en forhandler og så viser det seg at jeg er allergiker. Hvor skal jeg gjøre av dyret da... joda, men de blir ikke glade om jeg skal utprøve dyr jeg ikke reagerer mot. Kaniner er jeg allergifri mot, viste siste test, hester også (det vet jeg jo), men jeg kan jo ikke få en kanin... Jeg kan få meg lopper og starte sirkus. Det jeg egentlig vil ha er en mann med hus og stall... Men det er jo bare å glemme... det lukter sikkert fjøs av han og jeg har ikke testa meg for alt... Jeg får slå meg til ro da. Og be legen sjekke meg for rotte-allergi, men da vil legen se rart på meg, virkelig...så det tør jeg ikke. Den legen er ikke helt... Så hva passer, jeg kan be legen teste meg for rotter, ilder, og hva mer... og si at min niese har spurt meg om jeg kan passe de mens hun er ett år i uk... Snufs...for ingen andre vil... men jeg Det blir bare for dumt. Endret 4. juli 2007 av vimselot
Gjest Gifteklar Skrevet 4. juli 2007 #14 Skrevet 4. juli 2007 Det jeg egentlig vil ha er en mann med hus og stall... he he he... he he he... :katt: til tjeneste
Frey Skrevet 4. juli 2007 #15 Skrevet 4. juli 2007 Det kommer som nevnt tidligere hva du er allergisk mot det Joda, men kan man ha en basenji kan man sannsynligvis ha en labrador eller annen glatthåret rase også. Det er ikke noe spesielt med basenjien i så måte. Det er som er spesielt med basenjien er at den er en urhund, dvs at den har endret seg lite gjennom årenes løp - og at den ikke bjeffer men jodler/uler.
Gjest Silmarill Skrevet 4. juli 2007 #16 Skrevet 4. juli 2007 Joda, men kan man ha en basenji kan man sannsynligvis ha en labrador eller annen glatthåret rase også. Det er ikke noe spesielt med basenjien i så måte. Det er som er spesielt med basenjien er at den er en urhund, dvs at den har endret seg lite gjennom årenes løp - og at den ikke bjeffer men jodler/uler. OK!
Fakse Skrevet 5. juli 2007 #18 Skrevet 5. juli 2007 Om du er allergisk mot andre gnagere tror jeg du skal være veldig forsiktig med rotter, for de er lettere å reagere på enn f.eks marsvin og hamster. Du sier at du får klaus av gullfisk i bolle, og det skjønner jeg godt, for en gullfisk i bolle har det ikke særlig bra. Men hva med et skikkelig akvarium av litt størrelse da? Det er flott å se på, langt mindre arbeidskrevene enn en hund (kan bla. være hjemme alene en helg eller til og med en uke...), og det er morro å følge med de ulike fiskene, noen av dem kommer til og med pilende til glasset for å få mat når man kommer
Gjest Vampyra Skrevet 5. juli 2007 #19 Skrevet 5. juli 2007 Men hvorfor vil du ikke ha kanin hvis du ikke er allergisk? Hva med chinchilla?
Gjest Chiba Skrevet 5. juli 2007 #20 Skrevet 5. juli 2007 Basenji er en herlig hund, men regnes overhodet ikke som allergivennlig. Raser som regnes som allergivennlige er i hovedsak puddelrasene og bichonrasene. Det kan de være, men er enig med brukerene som sier at det kommer litt ann på hva en er allergisk mot på dyret en skaffer. http://www.canis.no/innlegg.php?nr=40760&start=1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå